لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

فوتبال ايرانی، ليگ اماراتی


علی سامره قرارداد خود با الشعب شارجه را تمديد کرده است.
علی سامره قرارداد خود با الشعب شارجه را تمديد کرده است.

بازار نقل و انتقال فوتباليست های ايرانی در ليگ امارات، موسوم به ليگ اتصالات گرم تر از سال های گذشته شده است.


دوازده بازيکن ايرانی در ليگ ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ توپ خواهند زد که بيشترشان مهاجمان و هافبک های ليگ برتر ايران، ليگ خليج فارس، هستند. اين بازيکنان پس از درخشش در داخل کشور مورد توجه اماراتی ها قرار می گيرند.


چهار قرارداد جديد و هشت تمديد قراداد برای فوتباليست های ايرانی، باعث شده است که بيشترين بازيکنان خارجی ليگ اتصالات را ايرانيان و برزيلی ها تشکيل دهند.


ليگ فوتبال امارات به دليل حمايت گسترده شرکت مخابرات، يا اتصالات دبی از ليگ، به اين نام خوانده می شود.


البته بيشتر بازيکنان و باشگاه های اين ليگ تمايلی برای اعلام رقم دقيق مبلغ قرارداد ندارند و فقط بعضی از آنها حاضر به اعلام دقيق رقم قراردادشان هستند. مثلا جواد کاظميان می گويد يک ميليون دلار از باشگاه الشباب پول گرفته است و عنايتی هم با گفتن رقم ۹۰۰هزار دلار خودش را از شر ما راحت می کند.


«من در شارجه هم خانه و هم ماشينم را از باشگاه گرفته ام و زياد هم به فکر جواب پس دادن به مطبوعات و تلويزيون نيستم.»
جواد کاظمیان

علی سامره قرارداد خود با الشعب شارجه را تمديد کرده است و جواد کاظميان و ايمان مبعلی همچنان در الشباب دبی بازی خواهند کرد.


مسعود شجاعی اين فصل را همچنان در الشارجه توپ می زند و عنايتی و خطيبی هم در امارات راس الخيمه خواهند ماند.


سياوش اکبرپور، کيوان ساجدی مهدی رجب زاده، ميثم بائو، مهرداد اولادی و مهرزاد معدنچی نيز بازيکنانی هستند که امسال برای اولين بار در ليگ امارات بازی خواهند کرد.


اکبرپور با الظفره ابوظبی، ساجدی با بنی ياس، بائو و معدنچی با الشعب شارجه و اولادی با الشباب دبی قرارداد بسته اند.


فرهاد مجيدی بازيکن آزاد است و به علت توهين به يک بازيکن سياه پوست مورد خشم تماشاچيان و مسئولان فوتبال امارات قرار گرفته و ممکن است ديگر نتواند در ليگ اين کشور بازی کند.


پيشرفت حرفه ای يا فقط درآمد بيشتر؟


شش تيم از مجموع دوازده تيم حاضر در اين ليگ تمام قرارداهايشان را بسته اند و شش تيم ديگر به دنبال بازيکن هستند تا به اصطلاح تيم هايشان را ببندند.



جواد کاظمیان معتقد است که امکانات لیگ امارات از امکانات لیگ ایران بیشتر است.

از همين رو، امکان حضور بيشتر بازيکنان ايرانی در اين ليگ هم وجود دارد. اما سوال اين است که آيا واقعا ليگ فوتبال امارات باعث پيشرفت بازيکنان ايرانی می شود يا اينکه فقط در کسب درآمد به آنها کمک می کند؟


جواد کاظميان در پاسخ به همين پرسش، به راديو فردا می گويد:«امکانات ليگ امارات به مراتب بهتر از ليگ کشور خودمان است و همه چيز اينجا برای بازيکنان خارجی مهيا می شود. البته در ايران هم هوای بازيکنان خارجی را دارند ولی برای فوتباليست های داخلی ارج و قرب زيادی قايل نمی شوند. مثلا من در شارجه هم خانه و هم ماشينم را از باشگاه گرفته ام و زياد هم به فکر جواب پس دادن به مطبوعات و تلويزيون نيستم و سعی می کنم خوب تمرين کنم تا بتوانم قراردادهای بهتری بگيرم. در يک کلام همه چيز در اينجا بستگی به خود بازيکن دارد.»


وی می گويد:«اما متاسفانه در ايران حاشيه های فوتبال خيلی زياد است و اگر کسی نتواند از آن فرار کند دچار سرنوشت مجاهد خذيراوی و ميثم بائو می شود و ممکن است سال ها از فوتبال دور بماند. اما اينجا از اين مسائل خبری نيست و ما فقط به فکر خوب بازی کردن و خوب زندگی کردن هستيم.»


علی سامره آقای گل سال گذشته ليگ اتصالات که همراه با اندرسون برزيلی به اين مقام دست يافت، به راديو فردا می گويد: «ليگ امارات شمشير دولبه است. يا باعث پيشرفت بازيکن و يا باعث تعطيلی او برای هميشه می شود.»


او معتقد است که علی کريمی و جواد نکونام از نمونه های موفق اين ليگ هستند که توانستند با پشتکار و درخشش در امارات به ليگ های معتبر اروپايی راه بيابند.


علی کريمی سه سال متوالی در الاهلی دبی و جواد نکونام يک سال برای الشارجه بازی کردند، اما اسماعيل القبار مفسر تلوزيون ورزشی دبی علاوه بر تاييد نظر علی سامره می گويد:«حال فرهاد مجيدی را هم می توان ديد که شش سال عمر و جوانی اش را برای تيم الوصل گذاشت و فقط توانست مقداری پول پس انداز کند تا با آن به زندگی اش ادامه دهد و در واقع از نظر ورزشی پرونده موفقی به دست نياورد. فصل گذشته فقط سه گل زد و به نظر می رسد که ديگر تاريخ مصرفش تمام شده است.»


«ليگ امارات شمشير دولبه است. يا باعث پيشرفت بازيکن و يا باعث تعطيلی او برای هميشه می شود.»
علی سامره

به هر حال، چند سالی است که ليگ امارات، به محل ثابتی برای بهترين بازيکنان فوتبال ايران بدل شده است.


تقريبا همه ستاره های بزرگ ايرانی در پنج سال اخير دست کم يک فصل در اين ليگ بازی کرده اند:
خداداد عزيزی سال ۲۰۰۲، علی دائی ۲۰۰۳، علی کريمی ۳سال پياپی با الاهلی دبی و فرهاد مجيدی رکورد دار در اين زمينه با ۶ فصل حضور متوالی در تيم النصر.


مثلث های زهردار ايرانی


اما در قوانين ليگ امسال امارات تغييراتی هم روی داد که به نفع بازيکنان خارجی است چرا که از اين به بعد هر تيم به جای دو بازيکن خارجی می تواند از سه بازيکن خارجی استفاده کند.


البته اين قانون به جذاب شدن مسابقات ليگ اتصالات برای تماشاچيان ايرانی حاضر در امارات هم کمک می کند.


مثلا تيم الشباب دبی يک مثلث قوی ايرانی را با حضور ايمان مبعلی، مهرداد اولادی و جواد کاظميان تشکيل داده است و از طرف ديگر، تيم امارات راس الخيمه با مثلث رضا عنايتی، رسول خطيبی و مهدی رجب زاده پا به ليگ امسال خواهد گذاشت.


همچنين اگر حضور مهرزاد معدنچی در تيم الشعب شارجه قطعی شود، اين تيم هم يک مثلث تهاجمی قوی با حضور وی و علی سامره و ميثم بائو خواهد داشت.


چنين اتفاقی می تواند حضور تماشاچيان ايرانی را هم در باشگاه های هميشه کم و بیِش خالی امارات در پی داشته باشته باشد.


XS
SM
MD
LG