لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

حمايت فرانسه و يونان از طرح گزارشگران بدون مرز


در طرح پيشنهادی، هرگونه حمله با قصد هدف گرفتن خبرنگاران و همکاران فنی آنان در مناطق جنگی محکوم شده است.
در طرح پيشنهادی، هرگونه حمله با قصد هدف گرفتن خبرنگاران و همکاران فنی آنان در مناطق جنگی محکوم شده است.

فيليپ دوست بلازی، وزير امورخارجه فرانسه از طرح پيشنهادی سازمان گزارشگران بدون مرز به سازمان ملل متحد برای تصويب قطعنامه حفاظت از جان خبرنگاران در مناطق جنگی دفاع کرد.


آقای بلازی، روز سه شنبه در يک کنفرانس خبری مشترک با رابرت منارد، دبير کل سازمان گزارشگران بدون مرز، از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواست که به اتفاق آرا، طرح پيشنهادی حفاظت از جانا خبرنگاران در مناطق جنگی را به تصويب برساند.


وی گفت متن اين قطعنامه پيشنهادی، اوايل ماه دسامبر امسال، توسط دو کشور فرانسه و يونان به سازمان ملل متحد ارايه شده است و اين دو کشور انتظار دارند که اين طرح به زودی به تصويب برسد.


در طرح پيشنهادی، هرگونه حمله با قصد هدف گرفتن خبرنگاران و همکاران فنی آنان در مناطق جنگی محکوم شده است.


وزير امور خارجه فرانسه در تشريح اهداف اين طرح گفت: در اين قطعنامه از همه طرف های درگيری در مناطق جنگی خواسته شده در زمينه حفظ جان خبرنگاران حاضر در ميادين جنگ احساس مسئوليت کنند.


وی افزود در اين طرح همچنين از ازهمه دولت ها خواسته شده که در کشورهای خود از بروز جنايت عليه جان روزنامه نگاران پيشگيری کنند و در صورت بروز جنايتی، عاملان آن را تحت پيگرد قرارداده، مجازات کنند.


در اين طرح همچنين تاکيد شده که دولت های مختلف بايد به طورمشترک، متعهد به رعايت استقلال روزنامه نگاران شوند.


در طرح ارايه شده، از دبير کل سازمان ملل متحد خواسته شده هربار که درگيری تازه ای به وجود می آيد، شخصا در مورد امنيت جان خبرنگان مناطق جنگی و همکاران فنی آنها اقدام کند.


وزير امور خارجه فرانسه، در پاسخ به اين سوال که آيا در اين طرح برای کشورهايی که در حال جنگ نيستند، اما خبرنگاران در آنها تحت فشار هستند نيز مجازات هايی پيش بينی شده است، گفت: «به طورکلی هرگونه تهديدی عليه روزنامه نگاران بايد مجازات شود، اما دراين قطعنامه چنين امری پيش بينی نشده و بيشتر به حفاظت جان روزنامه نگاران در صورت وجود مخاطره تاکيد شده است.»


دراين کنفرانس خبری، همچنين رابرت منارد، با اشاره به وضعيت عراق گفت در کمتر از چهارسال جنگ، ۱۳۹ خبرنگار و همکاران فنی آنها جان خود را درعراق ازدست داده اند.


به گفته وی، اين شمار، دو برابر شمار خبرنگارانی است که در جريان جنگ ۲۰ ساله ويتنام در حين انجام وظيفه کشته شدند.


XS
SM
MD
LG