لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

نگاه تازه: غروب دلتنگ جمعه ها


برنامه نگاه تازه اين هفته به گذران روز جمعه در ميان جوانان و دلتنگی های ناشی از غروب جمعه ها اختصاص دارد.


جمعه ها معمولا بی خبر از راه می رسند و بی سرو صدا به تقويم روزهای زندگی ما اضافه می شوند.


در ايران امروز بسياری از جوانان غروب های جمعه را غروب هايی دلگير کننده می دانند.


تصوير اين دلتنگی در ادبيات معاصر هم که نمايانگر گوشه ای از تاريخ حيات اجتماعی ايرانيان است به چشم می خورد. نمونه برجسته اين تصوير را می توان در شعر جمعه فروغ فرخزاد نظاره کرد.


دکتر رضا وقايع نگار استاد زبان و ادبيات فارسی در اين برنامه به بازخوانی تصوير جمعه از دوره رودکی تا امروز می پردازد.


آقای وقايع نگار معتقد است جمعه و شب آن در مجموع روز و شب خوبی بوده است و اين مضامين تلخ به خاطر وجود اندوه در ادبيات فارسی است.


اما انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به جمعه ابعاد ايدئو لوژيک هم بخشيده است. برخی از شيعيان هم معتقدند امام دوازدهم که حدود ۱۲ قرن را در غيبت سپری کرده است در يکی از همين جمعه ها ظهور خواهد کرد. آنها هم اين انتظار را موجب دلگيری غروب های جمعه می دانند.


اما دکتر مريم رامشت، روانشناس، می گويد که متوليان رفاه روانی و اجتماعی جامعه مسئول هستند اسباب شادی و لذت بخش بودن زمان هايی را که در اختيار افراد جامعه قرار دارد، فراهم کنند.


در نگاه تازه اين هفته همچنين با دکتر محمود خوشنام نگاهی انداخته ايم به ترانه جمعه کار مشترک اسفنديار منفردزاده و شهيار قنبری با صدای فرهاد که از برجسته ترين نمونه های ادبيات آهنگين فارسی در اين باره به شمار می آيد.


برنامه نگاه تازه شنبه ها ساعت ۲۱ به وقت ايران و دوشنبه ها ساعت ۱۹ به وقت ايران پخش می شود. شما می توانيد از طريق ايميل آدرس JAVANA@RADIOFARDA.COM يا شماره تلفن پيامگير ما ۰۰۴۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ با ما تماس بگيريد.


XS
SM
MD
LG