لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

نگاه تازه: طنز سياسی در ايران


برنامه نگاه تازه روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته پخش می شود
برنامه نگاه تازه روزهای شنبه و دوشنبه هر هفته پخش می شود

برنامه اين هفته نگاه تازه راديو فردا به موضوعی پرطرفدار و رايج در ايران اختصاص دارد: طنز سياسی.


ايرانی ها ملت بذله گويی هستند و گفتن و شنيدن طنز يکی از سرگرمی های عمده آنها است.


با وجود محدوديت های متعدد سياسی، فرهنگی و اجتماعی ولی طنز ايرانی همه مرزها را در هم نورديده و طنزپردازانی که اغلب هم بی نام و نشان هستند، بدون درنظر گرفتن اين محدوديت ها در باره هر موضوعی طنز می سازند. بی شک در اين بين رهبران سياسی هم از نيش گزنده طنز در امان نمی مانند.


اما با قدرت گرفتن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور ايران، وی به سوژه اصلی طنزهای سياسی در ايران تبديل شده است.


ابراهيم نبوی، از طنزپردازان امروز ايران معتقد است که احمدی نژاد در طول تاريخ ايران رکوردی را در زمينه طنز بر جای گذاشته است.


به گفته او، «جوک های احمدی نژادی» هم از نظر تنوع و هم از نظر تعداد بی نظير هستند و از اين رو رييس جمهوری ايران را می توان يک «پديده» خواند.


ولی چرا احمدی نژاد تا اين حد برای طنزپردازان محبوب است؟


طنز اصولا در چه جامعه ای شکل می گيرد و گسترش می يابد؟


آيا ايرانی ها در دوران جديد به طنز روی آورده اند يا نشانه هايی از وجود طنز در ايران قديم بويژه ايران باستان هم وجود دارد؟


برنامه اين هفته نگاه تازه می کوشد تا با گفت وگو با کارشناسان و تعدادی از جوانان به اين پرسش ها و پرسش های مشابه پاسخ بدهد.


علاوه بر ابراهيم نبوی، دکتر جواد مجابی، طنزپردازی که در حال نوشتن کتاب تاريخ طنز ايران" است، مهمان برنامه نگاه تازه است.


فرهنگ قاسمی، سراينده ترانه «حقه» که فريدون فروغی در سال ۱۳۵۸ آن را در ايران اجرا کرد، از ديگر مهمانان برنامه نگاه تازه است و در باره سروده خود سخن خواهد گفت.


XS
SM
MD
LG