لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

گسترش بحران قطع گاز به سراسر ايران


قطع گاز همزمان با بارش شديد برف و سرمای بی سابقه صورت گرفته است.
قطع گاز همزمان با بارش شديد برف و سرمای بی سابقه صورت گرفته است.

همزمان با کاهش دمای بی سابقه در ايران، قطع و افت فشار گاز، زندگی صدها هزار نفر را در استان های مختلف اين کشور با بحران مواجه کرده است .



بنابر گزارش های رسمی از بامداد سه شنبه، گاز در مناطقی از استان های اردبيل، مازندران، اصفهان، گيلان، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربايجان غربی، قزوين، خراسان جنوبی و سمنان قطع شده و بحران قطع گاز با افت شديد فشار گاز در تهران به يک قدمی پايتخت رسيده است .



قطع گاز در استان ها



خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، صبح سه شنبه گزارش داد که مردم خلخال که از يک هفته پيش با قطع متوالی جريان گاز شهری رو به رو بوده اند، دوشنبه شب در سرمای ۲۶ درجه زير صفر شب بسيار سرد و سختی را سپری کردند.



بنابر اين گزارش، «هم اکنون بيش از ۷۵ درصد از جمعيت شهر خلخال و تمام روستاهای گازدار شهرستان به علت قطع گاز با مشکلات زيادی رو به رو هستند» و به علت افت فشار گاز و قطع گاز، بيش از ۸۰ درصد نانوايی های شهر برای تهيه نان مصرفی مردم با مشکل جدی رو به رو هستند .



محسن عيدی، فرماندار خلخال از افت فشار گاز از ۳۱۰ پوند به ۴۰ پوند در ايستگاه ورودی شهر خلخال خبر داده و مسئولان اين شهرستان را برای رويارويی با بحران و تامين نان مصرفی مردم از مرکز استان و نيز سوخت رسانی فراخوانده است .



در خرم آباد، مرکز استان لرستان نيز گاز قطع شده و به گفته جلال شکرگزار، مدير عامل شرکت گاز لرستان« اين شهرستان از ديشب تاکنون به علت کاهش دمای هوا، با افت شديد گاز مواجه شده» و«به علت کاهش شديد دمای هوا اين مشکل ممکن است تا چند روز آينده ادامه داشته باشد.»



مديرعامل شرکت گاز استان لرستان همچنين خبر داده که در صورت ادامه شرايط فعلی، گاز در شهرهای کوهدشت و پلدختر نيز قطع می شود.



لرستان ۲۲۰ هزار مشترک گاز خانگی دارد که ۷۰ هزار مشترک آن در شهر خرم آباد مرکز اين استان زندگی می کنند.



با وجود قطع مکرر گاز در شهرهای ساری و قائم شهر و افت فشار گاز در اين شهرها، گاز شهرستان بهشهر نيز از بامداد سه شنبه قطع شده است.



خبرگزاری ايرنا در اين خصوص گزارش داده «قطع و کاهش فشار مجدد گاز در شهرستان بهشهر زندگی عادی مردم اين شهر را مختل کرده است و صف های مردم برای تهيه برخی از مايحتاج عمومی و وسايل گرمايشی نشانه ای از نگرانی های مردم واختلال در زندگی آنهاست.»



محمد تقی باقری، فرماندار بهشهر گفته «زمان اتمام اين شرايط فوق العاده به دليل مشکلات فنی در انتقال گاز مشخص نيست.»



ايرنا همچنين از«هجوم مردم به سمت نانوايی ها و جايگاه های عرضه نفت برای ذخيره سازی اين کالاها» و افزايش ۳۰۰ درصدی قيمت بخاری های برقی و وسايل گرمايشی خبر داده است .



با وجود آنکه مدارس و دانشگاه ها و ادارات دولتی دراغلب شهرستان های استان اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قم،آ ذربايجان غربی، قزوين، سمنان، کرمان، گيلان، مازندران، اردبيل و تهران برای کاهش ميزان مصرف گاز تعطيل اعلام شده، ولی افت فشار گاز، اين مناطق را نيز در آستانه بحران قرار داده است.



محمد جعفرعليزاده، جانشين ستاد حوادث غيرمترقبه گيلان روز سه شنبه با بيان اينکه فشارگاز درحالت عادی بين۷۰۰ تا هزار پوند است، به واحد مرکزی خبر گفت:«اين فشاراکنون به ۲۴۰ پوند کاهش يافته است و مردم بايد به طور جدی در مصرف گاز صرفه جويی کنند.»



اين درحالی است که همين خبرگزاری خبر داده که دمای شهر رشت ديشب به ۱۲ درجه زيرصفر کاهش يافت و آب و برق در ۱۰۳ نقطه قطع شده است.



هوشنگ اولادزاده، مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان نيز در گفت وگو با ايرنا اعلام کرد در صورت عدم صرفه جويی، گاز برخی از شهرهای اين استان که ۲۱۲ هزار مشترک گاز در آن ساکن هستند، بار ديگر قطع خواهد شد .



مدير عامل شرکت گاز استان قزوين نيز روز یه شنبه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت برای جلوگيری از افت فشار گاز خانوارها، از امروز گاز مراکز آموزشی و تفريحی استان قطع شده است .



استان سمنان نيز با افت فشار و قطعی گاز در برخی مناطق مواجه شده و در شاهرود، فرماندار اين شهرستان از افت شديد فشار گاز خبر داده است.



وی گفته که برای جلوگيری از قطع مجدد گاز در اين شهر، تمام مدارس، مراکز آموزشی و ادارات و موسسات دولتی به جز بانک ها و مراکز درمانی، اورژانس و امدادی تعطيل شده است .



رحيم قربانی، استاندار آذربايجان غربی نيز از مردم خواسته است با توجه به برودت هوا و افت فشار گاز، به منظور جلوگيری از قطعی شبکه گاز، در مصرف اين انرژی صرفه جويی کنند.



بنا به اعلام شرکت گاز استان آذربايجان غربی، فشار گاز شبکه در مقايسه با روزهای عادی ۵۰ درصد کاهش يافته است .



بنابر گزارش ايرنا، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نيز با مشکل افت فشار گاز مواجه شده اند و برای پيشگيری از قطع کامل گاز مدارس و ادارات دولتی در اغلب شهرهای اين ۳ استان تعطيل شده است.



قطع گاز صنايع، تهران در يک قدمی قطع گاز



حسن تربتی، مدير مرکز هماهنگی و نظارت بر توليد، انتقال و توزيع گاز طبيعی صبح سه شنبه از «مشکل افت فشار گاز تهران» خبر داد، اما گفت که اين مشکل موقتی است و تلاش می شود در صورت همکاری شهروندان در مصرف بهينه گاز و همچنين رفع اشکال پيش آمده در خطوط لوله تا پايان امشب برطرف شود.



وی علت مشکل فشار گاز در تهران را اختلال در يکی از ايستگاه های نرديک تهران عنوان کرد و گفت: «يکی از ايستگاه های تقويت فشار گاز منتهی به تهران به دليل سرمای شديد و يخ زدگی دچار اشکال فنی شده بود که در حال حاضر مشکل رفع شده است.»



آقای تربتی همجنين از اعمال محدوديت هايی در مصرف گاز خبر داد و به خبرگزاری ايسنا گفت:«هم اکنون با وجود اعمال محدوديت های مصرفی، کل گاز مصرف شده در بخش خانگی و تجاری کشور ۳۸۰ ميليون متر مکعب بوده، در حالی که در صورت محدود نکردن مصرف، اين مقدار به ۴۰۰ تا۴۱۰ ميليون متر مکعب افزايش پيدا می کرد.»



وی جزييات اين محدوديت ها را اعلام نکرد، اما به نظر می رسد که قطع گاز کارخانه ها و مراکز صنعتی بخشی از اين محدوديت ها باشد.



چندين کارخانه بزرگ کشور از جمله کارخانه چوکا در مازندران و شرکت کاغذ پارس هفت تپه و صنايع فولاد خوزستان به دليل قطع گاز تعطيل شده اند .



نورالاه حسن زاده، رييس سازمان صنايع و معادن استان خوزستان نيز به خبرگزاری ايسنا گفته که با قطع گاز برخی کارخانجات سيمان در خوزستان، سوخت جايگزين به درستی تامين نمی شود و اين موضوع سبب ايجاد مشکل در توليد سيمان شده است.



به اين ترتيب، کارخانه سيمان خوزستان، کارخانه سيمان کارون و کارخانه سيمان بهبهان از جمله توليد کنندگان بزرگ سيمان کشور به دليل بحران سوخت تعطيل شده اند .


XS
SM
MD
LG