لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

گیتس: فشارها علیه تهران درحال نتیجه دادن است


رابرت گيتس و امير پرتز، وزيران دفاع آمريکا و اسراييل
رابرت گيتس و امير پرتز، وزيران دفاع آمريکا و اسراييل

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا گفت به نظر می رسد فشارهای سياسی و اقتصادی که بر جمهوری اسلامی اعمال شده در حال نتيجه دادن باشد.


وی در جريان سفر خود به اسراييل همچنين تاکيد کرد که در برخورد با ايران، او ديپلماسی را به هر گزينه ديگری ترجيح می دهد.


آقای گيتس، صبح روز پنج شنبه در ادامه سفر خود به اسرائيل و پيش از آن که عصر امروز در سفری غيرمنتظره به عراق پرواز کند، با مقامات بلندپايه تل آويو ديدار کرد.


در ميان مسائل امنيتی مربوط به خاورميانه، که محور اصلی گفت و گوهای آقای گيتس با مقامات تل آويو را تشکيل می داد، مساله برنامه اتمی جمهوری اسلامی در صدر مسايل مورد بحث قرار داشت.


وزير دفاع آمريکا در سفر خود به اسرائيل با اهود المرت نخست وزير، امير پرتز وزير دفاع و زيپی ليونی وزير خارجه اسرائيل به گفت و گو نشست.


رابرت گيتس، در ديدار خود با اهود المرت نخست وزير اسرائيل گفت که او ديپلماسی را به هر گزينه ديگری ترجيح می دهد.


او گفت بايد به ديپلماسی زمان داد و افزود:«اينها چيزهايی نيستند که يک شبه نتيجه بدهند.»


پيش از آن نيز طی کنفرانس خبری شامگاه چهارشنبه که با حضور رابرت گيتس و امير پرتز همتای اسرائيلی او برگزار شده بود، آقای گيتس تاکيد کرده بود که به نظر می رسد فشارهای سياسی و اقتصادی که بر جمهوری اسلامی اعمال شده در حال نتيجه دادن باشد.


در همين حال امير پرتز وزير دفاع اسرائيل که گمان می رود کشورش تنها قدرت دارای سلاح اتمی در خاورميانه باشد، به ستايش از تلاش واشينگتن برای حل ديپلماتيک پرونده اتمی تهران پرداخت.


وزير دفاع اسرائيل اما با اين همه اضافه کرد که نمی توان «ديگر گزينه ها» را حذف کرد.


آقای پرتز سال ۲۰۰۷ را سالی حساس در پيوند با برنامه اتمی تهران دانست؛ برنامه ای که به گفته غرب و اسرائيل، ساخت بمب اتم را دنبال می کند؛ و به گفته مقامات تهران صلح آميز است و تنها هدفش توليد انرژی است.


طی ديگر ملاقات رسمی وزير دفاع آمريکا، زيپی ليونی وزير خارجه اسرائيل نيز خواهان اتخاذ موضعی قاطع تر و سخت تر از سوی جامعه جهانی عليه جمهوری اسلامی شد.


وی در زمينه برخورد با برنامه اتمی تهران گفت در صورتی که موضعی ضعيف در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ شود، آنگاه تمامی همسايگان عرب و مسلمان ايران نيز خواهان پيوستن به راه جمهوری اسلامی خواهند شد.


سفر اخير رابرت گيتس نخستين سفر يک وزير دفاع آمريکا به اسرائيل طی ۸ سال گذشته محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG