لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

منطقه فلسطینی، وضعیت بی بازگشت؟


حماس مخالف برگزاری انتخابات زودرس است.
حماس مخالف برگزاری انتخابات زودرس است.

محمود عباس، رييس جمهوری منطقه فلسطينی خواهان برگزاری انتخابات زودرس است.


ايالات متحده و بريتانيا رسما از اين پيشنهاد حمايت کرده اند، اما درگيری های داخلی در مناطق فلسطينی، همچنان در حال شدت گرفتن است و روشن نيست آيا حماس در نهايت تن به برگزاری اتخابات زودرس خواهد داد يا نه.


اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی به شدت با برگزاری انتخابات زودرس مخالف است و فتح را متهم می کند که فلسطين را به جنگ داخلی می کشاند.


با اين حال، آقای عباس قدم های بعدی را برای برگزاری انتخابات بر می دارد. حسن هاشميان، کارشناس منظقه خاورميانه در گفت و گو با راديو فردا می گويد انحلال مجلس توسط خود رييس جمهوری در قانون پيش بينی نشده است، مگر آنکه اين موضوع در خود مجلس به تصويب برسد.


در اين ميان، درگيری ها همچنان ادامه دارد. حسن هاشميان معتقد است هم آنچه هم اکنون در مناطق فلسطينی اتفاق می افتد و هم موضوع انتخابات بی بازگشت است.


پرفسور حسين امين، استاد روزنامه نگاری دانشگاه آمريکايی قاهره نيز به راديو فردا می گويد: «حماس با انتخابات زودرس مخالف است چرا که می داند قدرتش را از دست می دهد.»


پرفسور امين می گويد: «بيشتر کارشناسان و سياستمداران عرب و همچنين گروه های داخلی فلسطينی که من به نظراتشان در اين چند روز گوش می کردم، در انتظار سقوط دولت فلسطينی و جابه جايی حماس با گروه ديگری هستند.»


حسن هاشميان بر اين باور است که حماس زير بار برگزاری انتخابات زود رس نخواهد رفj. آقای هاشميان می گويد: «حماس به دو دليل در انتخابات شکسj خواهد خورد، نخست اينکه پيروزی قبلی حماس بر خلاف فتح نتيجه تاکيد کردن بر کانديداهای مشخصی بود و دليل دوم هم وضعيت بد اقتصادی و اجتماعی پيش آمده در طول اين يازده ماه است يعنی از زمانی که حماس به قدرت رسيده است.»


اما جهان عرب در اين مورد چگونه می انديشد؟ پرفسور امين می گويد: «در جهان عرب و در ميان مردم نظرات متفاوتی درباره اين درگيری های وجود دارد. بعضی فکر می کنند که حماس بايد همچنان در قدرت بماند و به آنچه در انتتخابات وعده داده است عمل کند. گروهی هم می گويند انتخابات زود رس بهتر است و در شرايط فعلی، فلسطينيان نبايد توسط گروه نظامی مانند حماس رهبری شوند.«


وی می افزايد:« در مصر هم مانند کشور های عربی گروهی از مردم از حماس حمايت می کنند، ولی من فکر می کنم عمدتا طرفدار نظر محمود عباس هستند.»


با آنکه کارشناسان اکثريت يافتن حماس در مجلس را برای بار دوم بسيار بعيد می دانند، اما اگر حماس پيروز شود، چه رخ خواهد داد؟ حسن هاشميان در پاسخ به اين پرسش راديو فردا می گويد:«اگر پارلمان به دست حماس بيفتد وضعيت فعلی همچنان ادامه خواهد داشت. اما اگر رييس دولت هم از ميان گروه حماس انتخاب شود، که احتمالش بسيار کم است، فتح قدرت را به حماس تقديم خواهد کرد.»


آخرين اخبار حاکی است که محمود عباس با اعضای کميته برگزاری انتخابات ديدار کرده است. ديداری که اولين قدم عملی در برگزاری انتخابات زود رس تعبير شده است.


XS
SM
MD
LG