لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

آژانس درباره کمک به پروژه اراک تصميم می گيرد


آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که به رغم مخالفت با پروژه آب سنگين اراک، با کمک آژانس بين المللی انرژی اتمی به هفت پروژه هسته ای ايران موافق است.
آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که به رغم مخالفت با پروژه آب سنگين اراک، با کمک آژانس بين المللی انرژی اتمی به هفت پروژه هسته ای ايران موافق است.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنج شنبه، ۲۳ نوامبر درباره ۸۰۰ مورد تقاضای کمک به پروژه های اتمی در کشورهای مختلف تصميم نهايی خود را اتخاذ می کند.


کميته فنی آژانس که متشکل از نمايندگان کشورهای عضو است، در سه روز گذشته، اين تقاضاها و از جمله درخواست ايران برای دريافت کمک های فنی به پروژه راکدور آب سنگين را مورد بررسی قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتيجه اختلافات دايمی و همواره کشورهای غربی و کشورهای عضو جنبش غير معتهدها، اغلب مصالحه ای بين اين دو قطب بوده است.


در مورد ايران، هرچند تيتر بيشتر خبرها، حکايت از آن دارد که شورای حکام تقاضای اين کشور را برای کمک به راکتور آب سنگين اراک رد کرده است.


اما اين گزارش ها عمدتا به نقل از منابع ديپلماتيکی است که هويت آنها فاش نشده، و از سوی ديگر، اخبار مربوط به رد درخواست ايران در اين مرحله، توصيه کميته فنی شورا است و هنوز در نشست شورای حکام به رای گذاشته نشده است.


خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع ديپلماتيک گزارش داده که نمايندگان کشورهای عضو جنبش غيرمتعهدها که خواهان حفظ حقوق کشورهای در حال توسعه برای به دست آوردن توانايی استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آميزند، می گويند که کمک به پروژه اراک رد نشده، بلکه در حال حاضر تنها به تعويق افتاده است.


بر اساس اين گزارش، ايران می تواند احتمالا ظرف دو سال آينده، دوباره تقاضای خود را در آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح کند.


با وجود اين، يک ديپلمات عضو اتحاديه اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته است حداقل در دو سال آينده، هيچ گونه کمکی به پروژه اراک ارايه نخواهد شد و به گفته همين منبع، احتمالا تا آن هنگام، شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز از ايران خواهد خواست تا کليه عمليات راکتور اتمی اراک را متوقف کند.


آمريکا و اتحاديه اروپا پيشتر تاکيد کرده بودند که آژانس بين المللی انرژی اتمی نبايد به پروژه آب سنگين اراک، کمک فنی ارايه دهد.


چنين رويکردی، انتقاد علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی را به همراه داشته است.


وی گفت يک مساله کاملا فنی مثل ملاحظات ايمنی در يک راکتور اتمی، نبايد چنين دستخوش سياست شود.


XS
SM
MD
LG