لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

«ايران جنگ افزارهای جديدی به شبه نظاميان فلسطينی داده است»


فرماندهان ارتش اسراييل می گويند که شمار زيادی موشک ضد تانک از سوی ايران در اختيار حماس قرار گرفته است.
فرماندهان ارتش اسراييل می گويند که شمار زيادی موشک ضد تانک از سوی ايران در اختيار حماس قرار گرفته است.

برخی رسانه ها و مقامات اسراييلی، شماری از دولتمردان آمريکايی و مقاماتی ازجنبش فتح، سازمان های شبه نظامی فلسطينی را به ارتباط گسترده با جمهوری اسلامی ايران و دريافت انواع جنگ افزار جديد از نهادهای نظامی ايران متهم کرده اند.


موشک های ضدتانک جديد


رسانه های اسراييلی گزارش های تازه ای درباره تحويل انواع جنگ افزار سبک و نيمه سنگين از سوی جمهوری اسلامی ايران به گروه های فلسطينی منتشر کرده اند.


اين رسانه ها با استناد به گزارشهايی که بلندپايگان ارتش و نهادهای امنيتی اين کشور تهيه و به پارلمان اسراييل ارائه کرده اند، مدعی هستند که نهادهای نظامی جمهوری اسلامی ايران در هفته های اخير موشک های ضد تانک ساخت صنايع نظامی ايران را در اختيار شبه نظاميان سازمان حماس قرار داده اند.


فرماندهان ارتش اسراييل ارزيابی می کنند که شمار زيادی از اين موشک های ضد تانک وارد غزه شده تا شبه نظاميان از آن برای درگيری های احتمالی بعدی با اسراييل استفاده کنند.


جمهوری اسلامی ايران بر حمايت های معنوی خود از سازمان های مقاومت فلسطينی تاکيد می کند، اما اعطای کمک های مالی اخير را تاييد کرده است. با اين حال، اين کشور ارسال جنگ افزار برای گروه های فلسطينی را يک اتهام بی پايه توصيف می کند.

فرماندهان ارتش اسراييل می گويند حماس شيوه حزب الله در لبنان را در پيش گرفته و مقادير زيادی جنگ افزار در غزه انبار کرده است.


آسيب به ميانه روهای فلسطينی


روزنامه اسراييلی «يديعوت اخرونوت» نيز گزارش هايی را درباره تنگ تر شدن حلقه ارتباط ميان جمهوری اسلامی ايران با سازمان های شبه نظامی مخالف صلح، به نقل از بلندپايگان آمريکايی منتشر کرده است.


مقامات آمريکايی که در کار تعليم و ساماندهی نيروهای وابسته به محمود عباس شرکت دارند، می گويند پول و جنگ افزار جديدی که از سوی جمهوری اسلامی ايران در اختيار تشکل های شبه نظامی فلسطينی قرار می گيرد، فروپاشی جناح ميانه رو فلسطينی را نشانه گرفته است.


ژنرال آمريکايی ،ديتون، برنامه ای را برای تقويت نيروهای نظامی تحت امر آقای عباس از مدتی پيش به مرحله اجرا گذاشته است.


يک مستند تازه


در اين ميان، يک شبکه تلويزيونی اسراييل، فيلم مستندی را از کشتی «کارين-ای» پخش کرد که چند سال پيش با بيش از ۵۰ تن جنگ افزار در بحر احمر و پيش از آنکه به دست سازمان های فلسطينی در غزه برسد، متوقف شد.


اين فيلم، جزييات تازه ای از اين کشتی و جنگ افزار آن را برملا کرد. اين کشتی در زمان ياسر عرفات، رهبر پيشين فلسطينيان، از ايران برای فلسطينی ها بارگيری شده بود.


ناخرسندی فتح از تماس حماس و ايران


افزون برمقامات اسراييل، جنبش فتح نيز از تماس های سازمان های شبه نظامی فلسطينی با جمهوری اسلامی ايران ناخرسند است.


سفر اخير احمد بحر، معاون رييس پارلمان فلسطينی و ديدار محمود الزهار، وزير امور خارجه دولت حماس به ايران، انتقاد شماری از اعضای جنبش فتح را به همراه داشته است.


محمود الزهار اعلام کرد ايران ۱۲۰ ميليون دلار به فلسطينی ها کمک کرده است. احمد بحر نيز با کمکی دو ميليون دلاری، پس از سخنرانی در اجلاس مجالس آسيايی در تهران به غزه بازگشت. جمهوری اسلامی ايران بر حمايت های معنوی خود از سازمان های مقاومت فلسطينی تاکيد می کند، اما اعطای کمک های مالی اخير را تاييد کرده است. با اين حال، اين کشور ارسال جنگ افزار برای گروه های فلسطينی را يک اتهام بی پايه توصيف می کند.


XS
SM
MD
LG