لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

آژانس درخواست ایران را از دستور کار خود حذف کرد


منوچهر متکی هشدار داده در صورتی که آژانس به تکميل پروژه راکتور آب سنگين اراک کمک نکند، ايران خود اين کار را انجام خواهد داد.
منوچهر متکی هشدار داده در صورتی که آژانس به تکميل پروژه راکتور آب سنگين اراک کمک نکند، ايران خود اين کار را انجام خواهد داد.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه، 23 نوامبر، در جلسه خود در وين، درخواست ايران برای کمک های فنی برای ساخت راکتور هسته ای آب سنگين در اراک را از دستور کار خارج کرد.

با اين همه ايران می تواند پس از دو سال، درخواست خود را دوباره تکرار کند.


پيشتر، گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته بود که کشورش با ارايه کمک های فنی آژانس به پروژه آب سنگين اراک مخالف است.


آقای شولتی درعين حال گفته بود که آمريکا با ارايه کمک های فنی به هفت پروژه اتمی ديگر ايران، که به گفته وی از حساسيت کمتری برخوردارند، موافق است.


روز پنج شنبه، ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، درخواست ايران را در حالی از دستور کار حذف کردند که منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران گفت جمهوری اسلامی، برای پروژه راکتور آب سنگين اراک از آژانس درخواست کمک نکرده است.


با وجود اين، وی گفت اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راه اندازی پروژه راکتور آب سنگین اراک به ایران کمک نکند، جمهوری اسلامی خود اين کار را انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با همتای مالزیایی خود در تهران افزود آژانس وظیفه دارد به این پروژه و سایر پروژه های هسته ای صلح آمیز ایران کمک کند.


به گفته ديپلمات ها، شورای حکام آژانس بين الملل انرژی اتمی با درخواست ایران برای دریافت کمک به هفت پروژه ديگر که کمتر "جنجال برانگیز" توصیف می شوند، موافقت کرده است.

آمريکا و متحدانش که با کمک به طرح آب سنگین اراک مخالف هستند می گويند کمک آژانس به تاسيسات اتمی ايران، بویژه تاسیسات اراک، ممکن است به "تلاش های ایران برای توليد سلاح هسته ای" دامن بزند.

ايران می گويد برنامه های هسته ای اين کشور صلح آميز است.


XS
SM
MD
LG