لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

عراق، تنها محور يک گفت و گوی احتمالی خواهد بود؟


همکاری با سوریه و ایران در منطقه تا کنون بارها پیشنهاد و سپس به دلایل متفاوت، از دستور کار خارج شده است. دلیل عملی نشدن چنین همکاری هايی تا به امروز چه بوده است؟


پرونده هسته ای مانع گفت وگوهاست


محمود عثمان، نماینده پارلمان عراق می گوید یکی از بزرگ ترین موانع بر سر راه مذاکرات واشینگتن- تهران، قصد جمهوری اسلامی مبنی بر مطرح کردن بحث پرونده اتمی خود در این گفت و گوهاست.


خاورميانه جديد: چشم اندازها و چالش ها


اگر روند مذاکرات چشم انداز روشنی نداشته باشد و در يک موقعيت فرضی، آمریکا بدون هیچ گفت وگویی با سوریه و ایران نیروهای خود را از عراق خارج کند، دو کشور ایران و سوریه درگیر عراقی غیرقابل کنترل خواهند شد و هیچ امتیازی به دست نخواهند آورد
عمار عبدالحميد

به گفته این سیاست مدار عراقی، ایران بیشتر به فکر مسایل خود است تا عراق.


آقای عثمان معتقد است گفت وگوی آمریکا با سوریه در مورد عراق می تواند اندکی آسان تر از مذاکره با عراق باشد.


عمار عبدالحمید، پژوهشگر سوری در بخش روابط بین الملل موسسه بروکینز در واشینگتن می گوید اگر آمریکا با سوریه گفت وگو کند، مسایل ایران نیز مطرح می شود.


وی می افزايد اما اگر روند مذاکرات چشم انداز روشنی نداشته باشد و در يک موقعيت فرضی، آمریکا بدون هیچ گفت وگویی با سوریه و ایران نیروهای خود را از عراق خارج کند، دو کشور ایران و سوریه درگیر عراقی غیرقابل کنترل خواهند شد و هیچ امتیازی به دست نخواهند آورد.


به گفته وی، امکان خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از عراق وجود دارد اگرچه تصور آن مشکل است.


درس هایی از بن


حضور جمهوری اسلامی در مذاکرات احتمالی که البته تا کنون نتوانسته به وقوع بپیوندد، از نظر بسیاری از کارشناسان می تواند یک پیروزی سیاسی برای ایران باشد.


البته این کارشناسان معتقدند که چنین پیروزی، هنگامی نصیب تهران خواهد شد که مذاکرات ایران- آمریکا به طور آشکار انجام شود و نه پشت پرده.



اگر ایران وارد این گفت و گوها شود و حضورش نتیجه بخش هم باشد به نوعی پیروزی دست یافته است.
آلکس وطن خواه

آلکس وطن خواه، کارشناس امنیتی نشریه جینز در ویرجینیا، در زمره همین تحلیلگران است.


وی می گوید اگر ایران وارد این گفت و گوها شود و حضورش نتیجه بخش هم باشد، به نوعی پیروزی دست یافته است.


آقای وطن خواه می افزاید اگر به خاطر داشته باشید، در سال های ۲۰۰۱و ۲۰۰۲ و در جریان کنفرانس بن که بر سر مساله عراق برگزار شده بود، ایران به آمریکا کمک هایی کرد.


به گفته آقای وطن خواه، آنچه که ایران از کنفرانس بن آموخت، این بود که اگر پشت پرده به آمریکا کمک کند چیزی دستگیرش نخواهد شد؛ پس حالا اگر قرار است ایران بار دیگر به آمریکا کمک کند، می خواهد مطمئن باشد که به صورت آشکار خواهد بود.


به نظر آلکس وطن خواه، اگر ایران بتواند در عراق به نتایج مثبتی برسد، تاثیر روانی بسیار مثبتی بر جای خواهد نهاد و در این صورت روابط ایران – آمریکا هم وارد مرحله جدیدی خواهد شد.


آقای وطن خواه در عين حال می گويد که آغاز همکاری احتمالی ایران با آمریکا در عراق از سوی دیگر و در زمینه نگرانی های هسته ای واشینگتن، می تواند در درازمدت یک پیروزی برای کاخ سفید نیز محسوب شود.


تعلیق غنی سازی


حسن هاشمیان، تحلیلگر مسایل خاورمیانه می گوید دولت آمریکا در مورد پرونده ایران مستقیما با جمهوری اسلامی گفت وگو نخواهد کرد.


به عقیده این کارشناس همکاری ایران در مورد عراق می تواند اثر مثبتی بر پرونده هسته ای ایران بگذارد و ممکن است که آمریکا قبول کند که مذاکرات اروپا با ایران در مورد پرونده هسته ای ادامه یابد، بدون آنکه پیش شرط تعلیق غنی سازی مطرح گردد.


XS
SM
MD
LG