لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

ایران و سوریه قادر به کنترل عراق خواهند بود؟


ایا ایران و سوریه قادر به کنترل تندروهای مذهبی مانند ارتش مهدی مقتدی صدر خواهد بود؟
ایا ایران و سوریه قادر به کنترل تندروهای مذهبی مانند ارتش مهدی مقتدی صدر خواهد بود؟

ایران و سوریه روابطی نزدیک با نیروها و گروه های شیعه و سنی در عراق دارند. اما آیا این روابط تا حدی است که این دو کشور به توانند آرامش را به عراق برگردانند؟


آیا نیروهای افراطی سنی و شیعه دست از خشونت بر خواهند داشت؟ آیا پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق، سوریه و ایران توانایی ایجاد ثبات در این کشور را خواهند داشت؟


گامی مثبت


محمود عثمان، نماینده پارلمان عراق گفت و گوی عراق، ایران و سوریه را گامی مثبت برای ایجاد آرامش در عراق می داند.


آقای عثمان می گوید ایران و سوریه بر گروه های شیعه و سنی نفوذ دارند و می توانند بر آنان تاثیر گذار باشند.


آلکس وطن خواه، کارشناس امور امنیتی نشریه جینز ویرجینیا نيز با آقای عثمان هم عقيده است. وی می گوید نشست ایران و سوریه در تهران می تواند تاثیر مثبتی بر اوضاع پیچیده عراق داشته باشد.


موفقیت ایران و سوریه در ایجاد آرامش و ثبات در عراق پیغام مهمی به جهان خواهد فرستاد:«این منطقه ما است پس در امور ما دخالت نکنید.»
عبدالحمید

به گفته آقای وطن خواه برخی از گروه های سنی با کشورهای دوست آمریکا نظیر اردن و عربستان ارتباط دارند و برخی گروه های شیعه و سنی نیز با ایران و سوریه در ارتباط هستند.


آلکس وطن خواه می گوید اگر توافقی با هر کدام از این گروه ها به دست آید، از پیچیدگی اوضاع درعراق کاسته می شود؛ هرچند به گفته وی، ایران و سوریه نفوذ چندانی بر گروه های رادیکال سنی و شیعه ندارند.


عراق غیرقابل کنترل


عمار عبدالحمید، پژوهشگر سوری در بخش روابط بین الملل در موسسه بروکینز در واشینگتن نظری کاملا متفاوت در مورد توانایی ایران و سوریه برای ایجاد ثبات در عراق دارد.


وی می گوید عراق غیرقابل کنترل است و سوریه و ایران قادر نخواهند بود بهتر از آمریکا در این کشور آرامش برقرار کنند.



آقای عبدالحمید می افزاید موفقیت ایران و سوریه در ایجاد آرامش و ثبات در عراق پیغام مهمی به جهان خواهد فرستاد:«این منطقه ما است ما می دانیم چگونه مسایل خود را حل کنیم، پس در امور ما دخالت نکنید.»


چشم انداز نه چندان روشن


درباره خروج نیروهای آمریکایی، حسن هاشمیان کارشناس مسایل خاورمیانه می گوید اگر مکانیسمی در نشست سوریه و ایران مطرح شود و دولت آمریکا نیز این طرح را بپذیرد، کشورهای منطقه همکاری بیشتری برای کنترل مرزهای خود نشان خواهند داد.


وی می افزاید البته این خطر نیز وجود دارد که خروج نیروهای آمریکایی باعث شدیدتر شدن جنگ بین قوم ها و مذاهب مختلف در عراق شود.


XS
SM
MD
LG