لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

دعوت نصرالله برای برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی


حزب الله لبنان خواهان داشتن سهمی بيشتر در دولت اين کشور شده، اما مذاکرات در اين زمينه ناکام مانده است.
حزب الله لبنان خواهان داشتن سهمی بيشتر در دولت اين کشور شده، اما مذاکرات در اين زمينه ناکام مانده است.

سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان از هوادارانش خواسته تا خود را برای تظاهراتی گسترده آماده کنند.


به گفته حسن نصرالله، این تظاهرات با هدف برانداختن دولت لبنان و در صورت امتناع دولت فواد سینیوره، نخست وزير لبنان از پذیرفتن تشکیل ائتلاف وحدت ملی برگزار خواهد شد.


تشکیل یک ائتلاف وحدت ملی از سوی گروه شبه نظامی حزب الله و به منظور برخورداری از قدرت بیشتر این گروه شیعی در دولت لبنان پیشنهاد شده است.


سيد حسن نصرالله در سخنانی که روز یکشنبه 19 اکتبر، از ایستگاه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله پخش شد، سیاست های کاخ سفید و در پی آن دولت فعلی لبنان را به شدت به باد انتقاد گرفت و دولت فواد سینیوره، نخست وزیر کشورش را عروسک خیمه شب بازی آمریکا دانست.


آقای نصرالله که گروهش از سوی آمریکا، بریتانیا و چند کشور دیگر یک ارگان تروریستی محسوب می شود، تاریخ دقیقی را برای تظاهرات پیشنهادیش تعیین نکرد و تنها بر پرهیز از شورش و خشونت در جریان راه پیمایی تاکید ورزید.


وی گفت:«همه ما باید برای از لحاظ روانی و معنوی برای در دست گرفتن خیابان ها آماده باشیم.»


رهبر حزب الله لبنان ادامه داد:«ما باید در این تظاهرات به اموال شخصی و عمومی احترام بگذاریم و اجازه بروز هیچ گونه درگیری و خشونت را ندهیم.»


رهبر این گروه شبه نظامی شیعی گفت که این حرکت اعتراضی می تواند تا چند هفته نیز ادامه یابد تا سرانجام دولت فعلی به گفته وی غیر شرعی و غیر قانونی به گونه ای صلح آمیز، متمدنانه و دموکراتیک وادار به استعفا شود.


پیشنهاد تشکیل دولت اتحاد ملی از سوی حزب الله با هدف برخورداری از قدرت بیشتر در کابینه و اختیار وتو کردن تصمیمات عمده ارائه شده است.


مذاکرات پیرامون این موضوع اما هفته گذشته و به دنبال استعفای شش وزیر کابینه لبنان ناتمام ماند.


تنش های قومی و سیاسی در لبنان به دنبال جنگ 34 روزه اسرائیل و حزب الله به شدت بالا گرفته است و همراه با آن اتهامات بیشتری متوجه تهران و دمشق شده است.


واشینگتن ایران و سوریه را به عنوان حامیان اصلی حزب الله متهم به توطئه برای براندازی دولت ضد سوری سینیوره می کند و خصوصا دمشق را عامل جلوگیری از محاکمه متهمان پرونده قتل رفیق حریری می داند ؛ اتهاماتی که از سوی هر دو کشور به شدت رد می شود.


رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان که از بزرگ ترین منتقدان سیاست های مداخله جویانه سوریه در کشورش بود، نزدیک به دو سال پیش در یک بمب گذاری انتحاری جان خود را از دست داد.


هفته گذشته دولت لبنان در پی مدت ها رایزنی و با وجود مخافت های امیل لحود، ريیس جمهوری این کشور که از حامیان سوریه است، سرانجام با محاکمه متهمان این حادثه موافقت کرد.


XS
SM
MD
LG