لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

امر به معروف؛ ستادی که وزارت می شود؟


در برخی از موارد، مانند تاکيد بر رعايت حجاب، به نظر می رسد بين اختيارات و مسئوليت های ستاد امر به معروف و نيروی انتظامی هماهنگی وجود ندارد.
در برخی از موارد، مانند تاکيد بر رعايت حجاب، به نظر می رسد بين اختيارات و مسئوليت های ستاد امر به معروف و نيروی انتظامی هماهنگی وجود ندارد.

جواد صادق زاده ، از معاونان ستاد احيای امر به معروف و نهی از منکر، از موافقت دولت محمود احمدی نژاد با تاسيس «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» خبر داد.


وی عصر چهارشنبه ۱۶ آبان طی اظهاراتی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، ايرنا ، آن را منتشر کرد ، گفت که لايحه تاسيس وزارت امر به معرف و نهی از منکر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.


شما در اين باره چه فکر می کنيد؟ نظر دهيد


آقای صادق زاده که در حال حاضر معاون ادارات و کارخانجات ستاد احيا امر به معروف و نهی از منکر است، از مجلس شورای اسلامی نيز خواست که با لايحه تاسيس وزارتخانه امر به معروف موافقت کند.


وی که در اولين همايش امر به معروف و نهی از منکر ادارات و کارخانجات استان مرکزی سخن می گفت، افزود: « هرکسی که امر به معروف و نهی منکر کند، نماينده خدا بر روی زمين است.»


تلاش بخش از مقامات حکومتی در ايران برای تاسيس وزارت امر به معروف از سابقه ای به درازای عمر جمهوری اسلامی برخوردار است؛ با اين حال ، ستاد احيای امر به معروف فعاليت رسمی خود را از سال ۱۳۷۲ به دستور رهبر جمهوری اسلامی و با رياست احمد جنتی آغاز کرد.

« وزارت امر به معروف می خواهيم »



همزمان با اظهارات اين مقام دولتی در خصوص « ارائه لايحه تاسيس وزارت امر به معروف و نهی از منکر از سوی دولت»، خبرگزاری ايسنا نيز خبر داد: « اعضای ستاد احيای امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی در نامه ای به رييس جمهوری و رييس مجلس خواستار قانونمند کردن هر چه سريع تر سازمان مستقل امر به معروف و نهی از منکر شده اند.»


در بخشی از اين نامه که به امضای اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، رؤسا و نمايندگان ولی فقيه در دانشگاه های استان مرکزی رسيده، با اشاره به اظهارات ۱۶ سال پيش آيت الله علی خامنه ای ، رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اينکه « وظيفه ما قانونگذاران و مجريان است که راه و زمينه را برای اجرای اين واجب الهی (امر به معروف و نهی از منکر)هموار و فراهم کنيم » ، ا ز دولت های قبلی به دليل کوتاهی در تاسيس وزارت امر به معروف انتقاد شده است.


در نامه درخواست تاسيس وزارت امر به معروف ، آمده است:« تاکنون دولت های محترم و نمايندگان محترم ادوار مجلس عزم جدی در خصوص قانونمند شدن اين اصل نداشته اند ، با توجه به ضرورت احياء اين فريضه های الهی و جلوگيری از تهاجم فرهنگی دشمن درخواست می شود هيئت محترم دولت و مجلس با عزم جدی و استوار زيربنای تشکيل يک سازمان قانونی زيرنظر مقام معظم رهبری فراهم نمايند تا شاهد پويايی اين فريضه واجب الهی درسطح جامعه باشيم.»


خبرگزاری ايسنا گزارش کرده که اين نامه « با هماهنگی نماينده ولی فقيه در استان مرکزی و استاندار مرکزی » به رييس جمهوری و رييس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.


از ستاد تا وزارت


تلاش بخش از مقامات حکومتی در ايران برای تاسيس وزارت امر به معروف از سابقه ای به درازای عمر جمهوری اسلامی برخوردار است؛ با اين حال ، ستاد احيای امر به معروف فعاليت رسمی خود را از سال ۱۳۷۲ به دستور رهبر جمهوری اسلامی و با رياست احمد جنتی آغاز کرد.



طرح تاسيس « وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر» نيز ابتدا در سال ۸۲ مطرح شد که با واکنش احمد زرگر ، دبير ستاد امر به معروف مواجه شد.


آقای زرگر در همان روزها گفت : « اگر ستاد احياء به وزارتخانه تبديل شود ، نمی تواند کارهای قوی مورد نظر خود را انجام دهد.»


پس از آن ، طی سال های ۸۳ و ۸۴ نيز بحث تقويت ستادهای امر به معروف از سوی مقام های دولتی مطرح و دستورهاي ی در اين خصوص صادر شد.



سه شنبه ۱۳ دی ماه سال ۸۴ ، آيت الله نوری همدانی از مراجع حکومتی مستقر در قم، در ديدار با گروهی از مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر سپاه پاسداران، پيشنهاد « تأسيس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر» را داد.


حسين نوری همدانی در همان جلسه خطاب به شورای امر به معروف سپاه گفت : « بنده در آغاز انقلاب به امام خمينی پيشنهاد تأسيس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر را دادم تا اين وزارتخانه با قدرت هر مقامی را که دچار انحراف و لغزش شد به پای ميز پاسخگويی بکشاند.»



پيش از وی نيز، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی طی ديداری با اعضای ستاد احيای امر به معروف و نهی از منکر خواسته بود که با تخصيص « بودجه، تشکيلات و امکانات» به ستادهای امر به معروف ، اين ستادها به يکی از « اجزاء حاکميت اسلامی» تبديل شوند.


وی در عين حال تاکيد کرده بود که ايجاد نهاد مذکور برای آنکه از امکانات و پشتوانه کافی برخوردار باشد ، « بايد توسط قانون مصوب مجلس مطرح شود و شکل قانون به خود بگيرد.»



در ۱۷ مرداد سال ۸۵ نيز جمال کريمی راد ، وزير وقت داگستری دولت آقای احمدی نژاد از تهيه لايحه تشکيل وزارت امر به معروف و نهی از منکر داده و گفته بود:« ستاد احيای امر به معروف و وزارت دادگستری به دنبال تهيه لايحه تاسيس وزارت امر به معروف هستند و اين لايحه به زودی ارائه می شود.»


کمتر از دو هفته پس از آن ، معاون اجرايی رييس جمهوری اسلامی ، طی بخشنامه ای به کليه وزارتخانه ها، سازمان های مستقل و وابسته به مؤسسات دولتی، دستور گسترش همه جانبه امر به معروف و نهی از منکر را صادر کرد .



در آن بخشنامه که به گفته ناظران به منظور ايجاد مقدمات تشکيل وزارت امر به معروف از سوی دولت ابلاغ شد، تمامی دستگاه ها موظف شدند تا «نسبت به تشکيل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر و تقويت و حمايت آن با هماهنگی ستاد احياء امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.»



« انتشار تبليغ های جذاب در مورد امر به معروف» و « آ موزش عمومی کارکنان برای آشنايی با امر به معروف و نهی از منکر» بخشی از بخشنامه سراسری دولت بود و در بخش ديگری از آن ، استانداران موظف شده بودند تا « با ستاد احياء امر به معروف و نهی از منکر سراسر کشور در امور پژوهشی، تبليغی وفرهنگی وحمايت همه جانبه از ستاد همکاری مجدانه معمول دارند.»



در ميان کشورهای اسلامی تنها افغانستان در دوره حکومت طالبان وزارتی با عنوان« وزارت امر به معروف» و پليسی به همين نام داشت که پس از سقوط طالبان ، هم وزارت و ه م پليس امر به معروف منحل شد.


XS
SM
MD
LG