لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

ناآرامی های نوروزی در ترکيه


آيين های استقبال عيد نوروز در شهرهای مناطق کردنشين ترکيه با شرکت صدها هزار نفر آغاز شده است.
آيين های استقبال عيد نوروز در شهرهای مناطق کردنشين ترکيه با شرکت صدها هزار نفر آغاز شده است.

در جريان برگزاری آيين های نوروزی در ترکيه ناآرامی هايی ايجاد شد که طی آن ضد و خورد ميان پليس و برگزارکنندگان مراسم نوروزی در گرفت.


پليس ترکيه به شهروندان کرد اين کشور که آيين های نوروزی را برگزار می کنند، هشدار داده از ناآرامی و تظاهرات خودداری کنند.


روز يکشنبه، ۱۸ مارس، در محله های بای اوغلو، باغجلار، حاجی احمد و قاضی استانبول صدها تن از شهروندان کرد اين کشور در جريان برگزاری مراسم استقبال از عيد نوروز، عليه دولت ترکيه شعار سرداده و به حمايت از عبدالله اوجلان رهبر در بند پ ک ک پرداختند.


پليس که محوطه برگزاری مراسم را در کنترل داشت، ابتدا از هواداران پ ک ک خواست متفرق شوند، اما جمعيت حاضر در اين محله ها از پاسخگويی به خواست پليس امتناع کرد و به همين دليل ميان پليس ضد شورش استانبول و برگزارکنندگان آيين های نوروزی ضد و خورد در گرفت.


در نتيجه اين درگيری ها، ۲۲ تن بازداشت و تعدادی زخمی شدند که توغرول پک رييس پليس بای اوغلو جزو آنهاست. ساعتی بعد پليس با گاز اشک آور گردهمايی هواداران پ ک ک را به پايان رساند.


همزمان، در استانبول در پارک فاطمه نيز بيش از دويست تن از هواداران پ ک ک با سنگ و کوکتل مولوتوف به پليس ضد شورش حمله ور شدند و پس از پرتاب گاز اشک آور از سوی پليس به اعتراض خود پايان دادند.


روز دوشنبه، ۱۹ مارس، پليس استانبول در گزارشی اعلام کرد ۱۲ عضو پ ک ک را در سه عمليات جداگانه دستگير کرده است. به گزارش پليس، بازداشت شدگان بيش از ۱۰ کيلوگرم مواد منفجره پلاستيکی از نوع آ۴ را به همراه داشته اند.


به گفته پليس، اعضای دستگير شده پ ک ک ماموريت داشتند به مناسبت نوروز امسال عمليات تروريستی انجام دهند.


پ ک ک از شهروندان کرد ترکيه خواسته است در آيين های نوروزی امسال نسبت به آنچه که آن را مسموم کردن عبدالله اوجلان در زندان ايمرالی توسط عوامل ارتش ترکيه توصيف کرده، نارضايی خود را ابراز کنند.


آيين های استقبال عيد نوروز در شهرهای مناطق کردنشين ترکيه با شرکت صدها هزار نفر آغاز شده است.


بازگشت به صفحه ویژه نوروزی


XS
SM
MD
LG