لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

احمدی نژاد و رفسنجانی؛ رقبای آشتی ناپذير؟


هم محمود احمدی نژاد و هم اکبر هاشمی رفسنجانی، در انتقادهای خود نامی از يکديگر نمی برند، اما اشاره های آنها به هم، اشاراتی آشکار و گويا است.
هم محمود احمدی نژاد و هم اکبر هاشمی رفسنجانی، در انتقادهای خود نامی از يکديگر نمی برند، اما اشاره های آنها به هم، اشاراتی آشکار و گويا است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ايران، در روزهای اخير بر دامنه انتقادهای خود از سياست ها و عملکرد دولت محمود احمدی نژاد افزوده است.


به باور برخی از تحليلگران مسايل ايران، انتقادهای آقای رفسنجانی را می توان ادامه رقابت و جنگ قدرت وی با محمود احمدی نژاد دانست که سابقه آن، به نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری می رسد؛ انتخاباتی که نحوه برگزاری و نيز شمارش آرای آن مورد اعتراض نامزدهای بازنده از جمله اکبرهاشمی رفسنجانی قرار گرفت.


پس از پايان انتخابات، هر دو طرف که مخصوصا در دور دوم انتخابات يکديگر را مورد انتقاد قرار داده بودند، بدون آنکه نامی از همديگر ببرند، با اشاراتی آشکار و به طور متناوب، ديدگاه ها و روش های يکديگر در حوزه های گوناگون را به زير سوال برده اند.


دانشگاه آزاد؛ عرصه ای برای قدرت آزمايی؟


در تازه ترين دور انتقادها، اکبرهاشمی رفسنجانی در روز دوم آبان ماه، به تلاش چند ماه اخير دولت محمود احمدی نژاد برای در دست گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی به تندی اعتراض و از چنين تلاشی به عنوان «شرارت» ياد کرد .


آقای هاشمی رفسنجانی، که ري يس هيئت امنای دانشگاه آزاد است و رابطه ای ديرينه و تنگاتنگ با عبدالله جاسبی رييس اين دانشگاه دارد، در نجف آباد اصفهان گفت:« اميدواريم شرارت هايی که می شود تا دا ن شگاه آزاد را به عنوان واحد ملی و جهانی تضعيف کند، شرش را از سر دانشگاه کوتاه کنيم .»


در حالی که محمود احمدی نژاد و هوادارانش، اکبر هاشمی رفسنجانی را مخصوصا به دليل برنامه های اقتصادی اش مورد انتقاد قرار می دهند و در اين مسير از اصطلاحاتی چون «مافيا» استفاده می کنند، به طور متقابل وی نيز سياست های اقتصادی دولت فعلی جمهوری اسلامی را ناکارآمد عنوان می کند.

سخنان وی پس از آن عنوان شد که مقام های دولت احمدی نژاد، از جمله وزير آموزش عالی بر لزوم کاهش شهريه دانشگاه آزاد تاکيد کردند و همچنين، به اصرار محمود احمدی نژاد، طرحی در شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی به تصويب رسيد که بر اساس آن شمار اعضای هي ئ ت امنای اين دانشگاه بايد از چهار نفر به نه نفر افزايش می يافت.


بر اساس اين طرح، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول انتخاب پنج نفر ی بود که بايد به جمع چهار نفره کنونی اضافی می شد.


اما اين طرح، به گزارش سايت اينترنتی آفتاب که به اکبر هاشمی رفسنجانی نزديک است، در پی اعتراض هيئت امنای دانشگاه آزاد، مرکب از اکبر هاشمی رفسنجانی، مير حسين موسوی، آيت الله موسوی اردبيلی و عبدالله جاسبی لغو شد.


اقتصاد، مافيا يا نا امنی؟


در حالی که محمود احمدی نژاد و هوادارانش، اکبر هاشمی رفسنجانی را مخصوصا به دليل برنامه های اقتصادی اش مورد انتقاد قرار می دهند و در اين مسير از اصطلاحاتی چون «مافيا» استفاده می کنند، به طور متقابل وی نيز سياست های اقتصادی دولت فعلی جمهوری اسلامی را ناکارآمد عنوان می کند.


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، که هوادارانش از او به عنوان بانی طرح خصوصی سازی درجمهوری اسلامی و جلب سرمايه گذاری در ايران ياد می کنند، روز ۲۹ آبان ماه گفت:« بايد با تامين امنيت سرمايه گذاری، مانع رکود اقتصادی شويم.»


وی دراين ارتباط ، تاثير تورم را برای جامعه بسيار خطرناک خواند و خواستار« نگاهی عقلانی به افق های دور دست،تعاملات سازنده با دنيا و حرکت به سوی ثبات در تصميم گيری ها» شد.


اين سخنان در شرايطی ابراز شده که حتی بخش هايی از حاميان محمود احمدی نژاد در جناح محافظه کار به انتقاد از سياست های اقتصادی او پرداخته اند.


اختلاف های گسترده؛ از مشت آهنين تا پرونده اتمی



اکبر هاشمی رفسنجانی درعرصه سياست داخلی نيز مخالفتش را با محمود احمدی نژاد به نمايش گذاشته است.


برای مثال، وی دراصفهان، افتخار حکومت ها درتاريخ معاصر جهان را به دموکراسی دانست و همچنين، نظارت مردم بر آنچه که در جامعه می گذرد را از شاخص های پيشرفت ملت ها ناميد.


وی درسخنرانی ديگری گفت:« سياست مشت آهنين، که مکرر در همه دنيا درهمه جا تجربه شد، حتی در عراق که صدام ۳۰ سال آن را اجرا کرد، سرنوشتش اين بود که مردم از اشغالگری مثل آمريکا استقبال کردند. اما سياست مشت آهنين برای کسانی که در درازمدت به منافع ملت خود می انديشند، جواب نمی دهد.»


به همان اندازه که محمود احمدی نژاد و گروه جديد مذاکره کننده هسته ای، از رويکرد دولت قبلی در اين زمينه ناخشنود هستند، اکبر هاشمی رفسنجانی، نيزاز نحوه مديريت کنونی پروژه اتمی ايران ناراضی است و اين نارضايتی را بارها ابراز داشته و خواستار حل و فصل اين پرونده از طريق «تدبير»شده است.


اين سخنان، در شرايط کنونی عموما انتقادی آشکار از کسانی محسوب می شود که قدرت را در دست دارند؛ چرا که رفسنجانی نيز از سوی منتقدان، به سرکوب فعالان سياسی و امنيتی کردن جامعه در دوران رياست جمهوری خود متهم شده است.


به هر حال، دامنه رويارويی ها گسترده است و از جمله سياست خارجی و پرونده هسته ای ايران را نيز دربرمی گيرد.


به همان اندازه که محمود احمدی نژاد و گروه جديد مذاکره کننده هسته ای، از رويکرد دولت قبلی در اين زمينه ناخشنود هستند، رفسنجانی، نيزاز نحوه مديريت کنونی پروژه اتمی ايران ناراضی است و اين نارضايتی را بارها ابراز داشته و خواستار حل و فصل اين پرونده از طريق «تدبير»شده است.


وی روز ۲۰ آبان ماه اعلام کرد: « ايران حاضر است با مذاکرات چند جانبه، در راه اعتمادسازی بين المللی گام بردارد. »


آقای رفسنجانی با اشاره به اين موضوع که کشورهای گروه « پنج به اضافه يک » به منافع خود فکر می کنند، درواقع، تکيه دولت آقای احمدی نژاد بر ديپلماسی روسيه و چين را زير سئوال برده است .


اوج گيری های متناوب انتقادها و حمله های دو جانبه، در شرايطی صورت می گيرد که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند بار دو طرف را به خويشتنداری دعوت کرده است.


با وجود اين، به نظر می رسد که نه تنها اين فراخوان پاسخی مثبت نگرفته، بلکه رهبر جمهوری اسلامی نيز خواسته يا ناخواسته از منازعه جاری بيرون نمانده است.


وی اگرچه پس از پايان انتخابات رياست جمهوری، از اکبر هاشمی رفسنجانی دلجويی کرد، اما پس از آن، بارها در حمايت از محمود احمدی نژاد و رويکردهای دولت وی سخن گفته است.


آقای خامنه ای، اخيرا در جريان سخنرانی درشهر گرمسار به صراحت از دولت محمود احمدی نژاد حمايت کرد و گفت:«منتقدين دولت با استفاده از روش های تبليغاتی، سعی در زير سوال بردن اقدامات دولت و بزرگ نمايی برخی عيوب کوچک را دارند .»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG