لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

رایس به اسراییل و مناطق فلسطينی می رود


خانم رايس در شرايطی راهی اسراييل می شود که بين اسراييل و فلسطينی ها آتش بسی نانوشته برقرار شده است.
خانم رايس در شرايطی راهی اسراييل می شود که بين اسراييل و فلسطينی ها آتش بسی نانوشته برقرار شده است.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده برای پيشبرد گفت و گوهای صلح در روزهای آينده به اسراييل و سرزمين های فلسطينی سفر می کند.


اين سفر، همزمان با ادامه آتش بس نانوشته ميان اسراييل و اکثر گروه های فلسطينی صورت می گيرد.


آتش بس و شکيبايی اسراييل


نخست وزير اسراييل اهود اولمرت با تاکيد بر اينکه اسراييل کشوری قدرتمند است، گفت با اتکا به اين قدرت، می توان چندی در برابر موارد نقض آتش بس از سوی سازمان های فلسطينی شکيبايی نشان داد، تا آتش بسی که دو روز پيش در مذاکرات بين وی و رهبر تشکيلات خودگردانی بر سر آن توافق شد، بختی برای موفقيت بيايد.



نخستين روز آتش بس با دست کم نه حمله راکتی فلسطينی ها به شهرهای جنوب اسراييل و يک آبادی اشتراکی به نام کيبوتص همزمان شد، اما اسراييل به آن واکنشی نشان نداد.


بريگاد شهدای الاقصی، شاخه نظامی يکی از تشکل های فلسطينی نيز شب گذشته اعلام کرد به توافق پنج گروه فلسطينی می پيوندد و در نوار غزه، از هر گونه حمله به اسراييلی ها يا منافع اسراييل خودداری خواهد کرد.


اما گروهی که خود را «سپاه اسلام» می نامد و در هفته های اخير عامل ربودن چند خارجی، از جمله خبرنگاران غربی در غزه بوده، با صدور بيانيه ای مخالفت خود را با آتش بس نانوشته با اسراييل اعلام کرد.


با وجود آتش بس در غزه، عبدالرزاق ناصر، فرمانده «کميته های مقاومت مردمی» و يک زن ۵۰ ساله که همراه او بود، درکرانه باختری، کشته شدند.


خروج نيروهای اسراييل از غزه


ارتش اسراييل از بامداد يکشنبه، تمامی نيروهای خود را از غزه خارج کرده و در نقاطی مانند «بيت حانون» فلسطينی ها پس از ماه ها، امروز برای دومين روز پی در پی، ديگر شاهد حضور نيروهای اسرایيلی نبودند.


خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس در سوريه در مناظره ای تلويزيونی در شبکه دولتی مصر، به آقای نبيل شعث از سران جنبش فتح گفت حماس از قصد خود برای آغاز «انتفاضه سوم» دست برمی دارد و حاضر است در اين مرحله هشت ماه تا يک سال آرامش را رعايت کند.


در اين ميان، موسی ابومرزوق، معاون خالد مشعل، از نزديک شدن به توافق قطعی با اسراييل، با ميانجی گری مصر، برای آزادی سرباز اسير اسراييلی در غزه ، گيلعاد شاليت، در برابر رهايی گروه پرشماری از زندانيان فلسطينی خبر داد.


ابومرزوق گفت حماس ميان اين مذاکرات با تلاش های داخلی فلسطينی ها برای تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی، تفاوت قايل می شود.


ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسراييل روز دوشنبه گفتند خانم رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده که قرار است همراه با آقای جورج بوش در کنفرانسی با ميزبانی پادشاه اردن در امان شرکت کند، با توجه به پيشرفت دو روز اخير در آتش بس بين اسراييل و فلسطينی ها، به اورشليم و رام الله مقر، حکومت فلسطينی، سفر خواهد کرد.


در پاره ای ارزيابی های تحليلگران اسراييلی، از احتمال ديدار مشترکی بين نخست وزير اسراييل و رهبر تشکيلات فلسطينی در اردن و با حضور آقای بوش و برخی از رهبران حکومت های ميانه رو عرب منطقه نيز سخن رفته است.


XS
SM
MD
LG