لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

مدوديف؛ برنده يک انتخابات برگزار نشده؟


ولاديمير پوتين و دميتری مدوديف رابطه ای تنگاتنگ با يکديگر دارند.(عکس AFP)
ولاديمير پوتين و دميتری مدوديف رابطه ای تنگاتنگ با يکديگر دارند.(عکس AFP)

در حالی که تنها چند روز به رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری روسيه باقی مانده است، اما به نظر می رسد که نزديک تر شدن به روز رای گيری هم تنوانسته است به فضای انتخاباتی گرمای چندانی ببخشد.


اين روزها اما ديمتری مدوديف، چهره اول شبکه های تلويزيونی روسيه است: در حالی که او به عنوان معاون نخست وزير، در حال مذاکره با رهبران کشورها، سرگرم بستن قراردادهای مهم انرژی، ناظر آزمايش جنگنده جديد "سوخو ۳۵" يا در حال سخنرانی برای بازرگانان و صنعتگران روسيه است و از تز تازه اقتصادی خود برای اعتبار بخشی هر چه بيش تر به "روبل"، واحد پول روسيه، از ضربه زدن به دلار آمريکا و از آزادی، مبارزه با فساد، حاکميت قانون، بهداشت و درمان برای همه و استانداردهای تازه برای بهتر شدن زندگی مردم روسيه سخن ميگويد.


در همين حال، ديگر رقيبان انتخاباتی آقای مدوديف، گاهی در برنامه مناظره تلويزنی بين خود و بدون حضور ديمتری مدوديف شرکت می کنند يا روزنامه ای سخنی از آنان را نقل می کند.


حدود يک ماه پيش که پيشنهاد شد نامزدهای انتخاب رييس جمهوری روسيه در مناظره های تلويزيونی از برنامه های انتخاباتی خود با بينندگان سخن بگويند، ديمتری مدوديف اعلام کرد که در اين گونه برنامه ها شرکت نخواهد کرد؛ چرا که دارای عنوان دولتی «معاون نخست وزير» است.


اما به نظر می رسد ترتيبی داده شده است تا معاون نخست وزير که همزمان رييس هيئت مديره غول صنعت انرژی جهان، شرکت "گازپروم" نيز هست، اين روزها بيش از همه دوران معاون نخست وزير بودن، بر صفحه تلويزيون های روسيه ظاهر شود.


روز دوشنبه ۶ اسفند ماه، او در راس هيئتی بلند پايه به صربستان رفت تا اتحاديه اروپا و آمريکا، اعلام پشتيبانی از تماميت ارضی صربستان را از زبان کسی بشنوند که اغلب محافل سياسی و مطبوعاتی از همين حالا او را رييس جمهوری آينده روسيه می دانند.


از مهم ترين دلايل سردی فضای انتخابات، يکی اين است که نظر سنجی های منتشر شده از سوی مراکز نظر سنجی روسيه، از همان ابتدای اعلام نامزدی ديمتری مدوديف اعلام کردند که او با اختلاف بسيار زياد، رای ها را به خود اختصاص خواهد داد.


تازه ترين نظر سنجی که از سوی «مرکز پژوهشی افکار عمومی مردم روسيه» منتشر شده است، اعلام می کند که دو سوم رای دهندگان، برگه های خود را به نفع مدوديف به صندوق خواهند ريخت.


همين نظر سنجی، در ميان چهره هايی که مردم روسيه به آنان اعتماد دارند، پس از ولاديمير پوتين، ديمتری مدوديف را در جای دوم نشانده است.


جز ديمتری مدوديف، گنادی زوگانف رهبر حزب کمونيست روسيه، ولاديمير ژيرينفسکی رهبر حزب ليبرال دموکرات و آندره بوگدانف رهبر حزب دمکراتيک روسيه، ديگر نامزدهای حاضر در صحنه برای انتخابات روز ۱۲ اسفند ماه برابر با دوم ماه مارس هستند.


با وجود اين، چنان به نظر می رسد که يک نفر، يعنی ديمتری مدوديف، پيشاپيش مبارزه را برده است و ديگران هيچ شانسی برای انتخاب شدن ندارند.


XS
SM
MD
LG