لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

قطعنامه ۱۸۵۰ درحمایت از صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها


شورای امنیت شامگاه سه‌شنبه با صدور قطعنامه شماره ۱۸۵۰ براصول مورد توافق اسرائیل و حکومت فلسطینی و همچنین تداوم مذاکرات صلح نهایی طرفین تاکید کرد. (عکس:AFP)
شورای امنیت شامگاه سه‌شنبه با صدور قطعنامه شماره ۱۸۵۰ براصول مورد توافق اسرائیل و حکومت فلسطینی و همچنین تداوم مذاکرات صلح نهایی طرفین تاکید کرد. (عکس:AFP)

شورای امنیت شامگاه سه‌شنبه با صدور قطعنامه شماره ۱۸۵۰ براصول مورد توافق اسرائیل و حکومت فلسطینی و همچنین تداوم مذاکرات صلح نهایی طرفین تاکید کرد.


این قطعنامه با رأی موافق ۱۴ کشور عضو دائم و غیردائم شورای امنیت و با رأی ممتنع لیبی به تصویب رسید.


قطعنامه ۱۸۵۰ که پیش‌نویس آن با توافق آمریکا و روسیه به شورای امنیت ارائه شده بود، ازطرفین می‌خواهد به مسئولیت‌های خود کاملا عمل کرده، از اقداماتی که به تضعیف اعتماد بینجامد یا تعصبات پیشین را دامن بزند دوری کنند.


کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا، پس از تصویب این قطعنامه گفت که تشکیل کشور فلسطین آرزوی دیرینه‌ای است که تحقق آن می‌تواند نقطه پایانی بر مناقشه آغاز شده ازسال ۱۹۶۷ باشد.


احتمالا این آخرین حضور خانم رایس در شورای امنیت پیش ازخاتمه دوران تصدی او در وزارت خارجه آمریکا در دولت جرج بوش بود.


قطعنامه شورای امنیت که از روند صلح خاورمیانه حمایت می‌کند با رأی موافق ۱۴ کشور عضو دائم و غیردائم شورای امنیت و با رأی ممتنع لیبی به تصویب رسید.

خانم رایس همچنین گفت که اهمیت قطعنامه در این است که «غیرقابل بازگشت بودن مذاکرات دو جانبه اسرائیل و فلسطینی‌ها تحت رهبری آمریکا را، که از زمان اجلاس صلح آناپولیس در ۱۳ ماه پیش شتاب گرفت، تایید کرد».


وزیر خارجه آمریکا افزود: «روند صلح آناپولیس جایگزینی ندارد و ایستایی در این فرایند نمی‌تواند یک گزینه باشد».


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز پیش از آغاز رأی‌گیری، این تحول را «برای صلح خاورمیانه و محوریت نقش شورای امنیت در دستیابی به صلح حایز اهمیتی فراوان» خواند.


کوارتت


پیش ازتصویب قطعنامه ۱۸۵۰، اعضای کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه در نیویورک گردآمدند و در نشستی تاکید کردند که «مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها باید شتاب گیرد.»


کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، شامل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، که به نام «کوارتت» شناخته شده است، همچنین تاکید کرد که «روند غیرقابل بازگشت صلحی که از آناپولیس پایه‌گذاری شد، پیگیری شود».


وزیران خارجه آمریکا و روسیه، و همچنین خاویرسولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در مذاکرات کوارتت شرکت داشتند. تونی بلر نماینده ویژه کمیسیون چهارجانبه است.


کمیسیون چهارجانبه همچنین هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی‌ها را بخاطر رخدادهای اخیر ملامت کرد: اسرائیل را بخاطر «بستن مکرر گذرگاه‌های غزه» و «آبادی نشین‌های یهودی کرانه باختری»، و فلسطینی‌ها را بخاطر «حملات راکتی به مردم اسرائیل» و «تداوم عملیات تروریستی».


کوارتت همچنین از تمامی فلسطینی‌ها خواسته است اسرائیل را به رسمیت بشناسند و به تنش دیرینه پایان دهند.


XS
SM
MD
LG