لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

«تغییرات در سپاه و تصفیه تدریجی پاسداران قدیمی»


آیت الله خامنه ای طی حکمی يحيی رحيم صفوی را از فرماندهی سپاه پاسداران برکنار و به جای وی محمد علی جعفری را به اين سمت منصوب کرد
آیت الله خامنه ای طی حکمی يحيی رحيم صفوی را از فرماندهی سپاه پاسداران برکنار و به جای وی محمد علی جعفری را به اين سمت منصوب کرد

نشریه جينز انتليجنس دايجست که در لندن منتشر می شود در مطلبی به بررسی تغییرات در سطوح فرماندهی سپاه پاسداران پرداخته است.


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوای مسلح ايران، روز شنبه دهم شهريور ماه، يحيی رحيم صفوی را از فرماندهی سپاه پاسداران برکنار و به جای وی محمد علی جعفری را به اين سمت منصوب کرد.


آيت الله خامنه ای در حکمی خطاب به محمد علی جعفری، فرمانده جديد سپاه پاسداران، اعلام کرده بود: «با توجه به تجارب با ارزش و سابقه درخشان شما در دوران های گوناگون و در رده ها و مسئوليت های متنوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جنابعالی را با اعطای درجه سرلشگری به فرماندهی اين سازمان انقلابی و خدمتگزار منصوب می کنم.»


جينز انتليجنس دايجست در این باره نوشته است: «به نظر می رسد آيت الله علی خامنه ای و مشاوران نزديک او سخنان جنگجويانه مقامات امريکايی را جدی می گيرند».


این نشریه افزوده است:« با اين حال، او ملت را برای ايستادگی در مقابله نظامی با آمريکا آماده نمی سازد، بلکه فقط نيروهای امنيتی رژيم را برای رويارويی با مرحله پس از حمله بسيج می کند. به اين معنا، که می خواهد احتمال شورش و قيام داخلی را بوسيله بسياری از جناح های داخلی مخالف، که در پی يک حمله نظامی بالقوه آمريکا تشويق خواهند شد، کاهش دهد».


جينز اينتليجنس دايجست، ادامه داده است: «آيت الله خامنه ای بحث هايی را که در واشينگتن در مورد اعلام سپاه پاسداران به عنوان يک سازمان تروريستی جريان دارد، گام ديگری در جهت حمله به سرمايه ها و دارايی های سپاه بدون نياز به تصويب کنگره امريکا، و خطری مرگبار برای خود تلقی می کند»


این نشریه می نويسد :«تصميم آقای خامنه ای به تعويض يحيی رحيم صفوی، با قاعده کلی نظام های ديکتاتوری برای جابجايی فرماندهان نظامی ارشد به منظور جلوگيری از ظهور رقيبان نظامی نيرومند تطبيق می کند».


این مطلب می افزايد:« اما در اين مورد، زمان اتخاذ چنين تصميمی نشان می دهد که انتصاب محمد علی عزير جعفری، به عنوان فرمانده جديد سپاه و نيز نيروهای بسيج، بيشتر از آنچه ناشی از تمايل و توان رحيم صفوی به سربرداشتن به عنوان يک رقيب سياسی بالقوه باشد، از سپردن سرنوشت جمهوری اسلامی به کسی که به نبرد با ناراضيان داخلی شهرت دارد، مايه می گيرد».


  • «فرماندهان جديد می توانند ثابت کنند که نسبت به رهبر جمهوری اسلامی گروه مطيع تری هستند، آنها ممکن است کمتر از پاسداران قديمی محتاط باشند و بخواهند توانايی و وفاداری خود را بيشتر ثابت کنند. در اين ميان، محبوبيت عزيز جعفری در ميان پاسداران می تواند انسجام بيشتری در رده های سپاه بوجود آورد»
جينز اينتليجنس دايجست

جينز اينتليجنس دايجست، سابقه عزير جعفری و توجه آيت الله خامنه ای به او را ياد آور می شود و اضافه می کند:«عزيز جعفری به عنوان فرمانده ثاراله در تهران، که مسئول کنترل جمعيت است، کارآيی اش را در سرکوب تظاهرات دانشجويی در دوره رياست جمهوری محمد خاتمی در سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ به اثبات رساند و پيوندهای خود را با رهبر پس از درهم شکستن موفقيت آميز اعتراض ها تحکيم کرد».


«تصفیه تدریجی پاسداران قدیمی»


تحليلگر جينز انتليجنس دايجست، عزيز جعفری را طرفدار گماردن پاسداران جوان در پست های بالا، و کسی که گفته می شود در برنامه ريزی استراتژيک استعداد دارد، می نامد و می افزايد:« او ممکن است تصفيه گسترده اما تدريجی پاسداران قديمی» را پيشنهاد کند.


به نوشته جينز انتليجنس دايجست :« فرماندهان جديد می توانند ثابت کنند که نسبت به رهبر جمهوری اسلامی گروه مطيع تری هستند، آنها ممکن است کمتر از پاسداران قديمی محتاط باشند و بخواهند توانايی و وفاداری خود را بيشتر ثابت کنند. در اين ميان، محبوبيت عزيز جعفری در ميان پاسداران می تواند انسجام بيشتری در رده های سپاه بوجود آورد».


جينز اينتليجنس دايجست در ادامه گزارش خود می نويسد: «ديگر اقدامات رهبران ايران حکايت از آماده شدن برای جنگ است».


اين مطلب با اشاره به موج اعدام ها را يادآور می شود و اظهار نظر می کند بر خلاف اعلام رسمی دولت جمهوری اسلامی «هدف اعدام ها که رسما مبارزه با فساد اخلاقی و بی بند و باری اعلام شده، اين اقدامات اغلب انگيزه های سياسی دارد».


به نوشته جينز اينتليجنس دايجست، آقای خامنه ای آشکارا از درس های تاريخ آگاه است. در سال ۱۹۵۳، شورش هايی که به اصطلاح اوباشان عليه محمد مصدق ، نخست وزير وقت، برپا کردند، به سرنگونی او منجر شد. آقای خامنه ای سعی خواهد کرد از تکرار تاريخ جلوگيری کند


XS
SM
MD
LG