لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

فراز و نشيب های ورزش ايران در سال ۱۳۸۶


آيا تيم ملی فوتبال ايران، با سرمربيگری علی دايی اوج می گيرد؟
آيا تيم ملی فوتبال ايران، با سرمربيگری علی دايی اوج می گيرد؟

سال ۱۳۸۶به پایان رسید و ورزش ایران به ویژه در دو رشته پر هواخواه فوتبال و کشتی، دوره ای ناموفق و پر ماجرا را پشت سر گذاشتند.


فوتبال در حالی خطر محروميت جهانی را پشت سر گذاشت که در زمينه تيم ملی نتايجی نااميد کننده داشت.


بعد از سه مسابقه لرزان در مرحله گروهی جام ملت های آسيا، در نخستين گام حذفی برای رسيدن به مرحله نيمه پايانی و پايانی، ايران با شکست از کره جنوبی حذف شد تا شاهد قهرمانی عراق و ايستادن تيم های عربستان سعودی، کره جنوبی و ژاپن در سکوهای دوم تا چهارم باشد.


پس از جام ملت های سال های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۰ اين سومين بار بود که ايران با پيشينه سه بار قهرمانی آسيا، در جمع چهار تيم اول قرار نگرفت.


پس از اين ناکامی و برکناری امير قلعه نويی از سرمربيگری تيم ملی ايران، مسئله تشکيل مجمع عمومی برای گريز از محروميت از سوی فيفا، ايران را تا پای محروميت قطعی پيش برد که هدف فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا برای کنار نگذاشتن يک فوتبال پرافتخار و با پيشينه در پهنه قاره، سرانجام مانع آن شد و با نگاهی به حرکت بر طبق اساسنامه جديد و مورد قبول فيفا، مجمع فوتبال تشکيل و علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال شد.


قرار بود محروميت فوتبال ايران بعد از فرصت پنج ماهه فيفا در پايان جام جهانی و در نوامبر سال ۲۰۰۶ عملی شود.


انتخاب يک رييس


پس از کشمکش های بسيار، سرانجام علی کفاشيان به رياست فدراسيون ايران انتخاب شد.

برکناری رييس فدراسيون وقت، محمد دادکان، توسط محمد علی آبادی، معاون رييس جمهوری اسلامی و رييس تربيت بدنی، دخالت دولت در امور مديريت فوتبال و مغاير با منشور فيف اعلام شد و ناقوس محروميت به صدا درآمد.


در کشمکش های دوران مديريت انتقالی، نامزدی محمد علی آبادی برای رياست فدراسيون فوتبال با حفظ مقام و به دستور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی با مخالفت شديد فيفا و کنفدراسيون فوتبال آسيا رو به رو و پافشاری آقای علی آبادی فوتبال ايران را تا آستانه محروميت پيش برد اما سرانجام با دستور دو باره رييس جمهوری اسلامی، او نامزدی حود را پس گرفت و با فراهم شدن زمينه مورد نظر از سوی رای دهندگان و محدود شدن نامزدها به يک نفر مورد تاييد مسئولان سازمان تربيت بدنی، عملا فدراسيون فوتبال به گونه ای غير مستقيم در حيطه قدرت سازمان تربيت بدنی قرار گرفت.


بازگشت سريع؛ کاپيتان ديروز، سرمربی امروز


نفوذ مسئولان رده بالای تربيت بدنی در جنجال استخدام سرمربی خارجی تيم ملی بروز کرد که در کنار نام هايی که هر روز از مربيان ريز و درشت آمريکای جنوبی و اروپايی مطرح و حتی نام هايی چون آرتور جورج پرتغالی و خاوير کلمنته اسپانيايی در سايت های بين المللی و فيفا و ای اف سی هم انتشار يافت.


سرانجام با عدم پذيرش همه آنان با شرايط روز ايران، بعد از نخستين مسابقه رسمی تيم ملی در راه جام جهانی، نگاه ها به سوی مربيان ايرانی معطوف شد و پس از انتخاب افشين قطبی، سرمربی ايرانی – آمريکايی تيم پرسپوليس و مخالفت سازمان تربيت بدنی، علی دايی بيرون از نام های ايرانی مطرح شده، به عنوان سرمربی تيم ملی اعلام شد.


مربيانی چون امير قلعه نويی، مجيد جلالی، محمد مايلی کهن و بيژن ذوالفقار نسب نيزهر کدام با طيف مخالف با نفوذی رو در رو بودند.


سپاهان موفق ترين تيم فوتبال ايرانی بود

مسابقه نخست ايران در راه جام جهانی در برابر سوريه بود که به صورت رايگان برای ورود تماشاگران انجام شد و با درخشش مهدی رحمتی، دروازه بان تيم ملی ايران، بدون گل مساوی به پايان رسيد تا گرچه گام نخست در خانه با شکست همراه نباشد، اما اميدوارکننده هم نشان ندهد.


شايد اين مورد نيز در دنيای فوتبال بی نظير و يا حد اقل کم نظير بود که تيم ملی سرمربی نداشت! تا پايان سال علی دايی، سرمربی تيم ملی ايران فرصت نشستن بر روی نيمکت تيم ملی را پيدا نکرد. نخستين تجربه او در روز دوم فروردين در منامه و در برابر تيم ملی بحرين رقم می خورد.


تيم ملی فوتبال ايران پس از اين بازی در روز چهارشنبه هفتم فروردين نخستين بازی رسمی خود را در کويت و در برابر تيم ملی کويت انجام خواهد داد. اين مسابقه برای دايی مفهوم ويژه ای دارد.


برای گزينش علی دايی فدراسيون فوتبال مقررات وضع شده توسط فدراسيون را شکست و او را به صورت دو شغله و با مسئوليت همزمان سرمربيگری تيم سايپا پذيرفت.


علی دايی پس از جام جهانی ۲۰۰۶، از تيم ملی کنارگذاشته شد تا تنها بازيکن تيم سايپا باشد. اين مقام سال پيش خيلی سريع به بازيکن و سرمربيگری تيم سايپا انجاميد و قهرمانی سايپا با رهبری او با اعلام خداحافظی اش در هنگام قهرمانی همراه شد.


علی دايی خيلی زود با قدرتی بيشتر به تيم ملی بازگشت تا با عدم انتخاب مهدی مهدوی کيا، جانشين دايی در مقام کاپيتانی تيم ملی، مسائل و اختلافات گذشته در رسانه های داخلی علنی شود. ظاهر امر نشان می دهد که مسائل موجود با علی کريمی، بازيکنی که می تواند بار ديگر بازوبند کاپيتانی تيم ملی را ببندد، در حال حاضر حل شده است.


سپاهان، موفق ترين تيم ايرانی


سپاهان به عنوان موفق ترين تيم ايرانی تا رسيدن به مقام نايب قهرمانی باشگاه های آسيا و حضور در جام قهرمانی باشگاه های جهان پيش رفت.


ولی شکست دو بر صفر اين تيم در نخستين گام رقابت های باشگاهی اين فصل آسيا در اصفهان و در برابر تيم بی عنوان الاتحاد سوريه ترديدهايی را برای اين تيم و مربی برزيلی اش، ژوران ويه را نمودار ساخت.


لوکا بوناچيچ کروات پس از موفقيت های آسيايی اش به امارات رفت تا ويه را جانشين او شود – مربی تيم عراق، قهرمان آسيا، که به گفته برخی از کارشناسان مقامش را به دليل انگيزه بالای بازيکنان و بر اساس ريشه فوتبالش به دست آورد و نه معجزه ويه را.


استقلال به دليل ديرکرد ار ارسال نامی بازيکنان خود امکان حضور در رقابت های آسيايی را از دست داد.

مجازات پرسپوليس و استقلال


در سال گذشته استقلال می بايست تيم ديگر نمانيده فوتبال ايران باشد، که ديرکرد عمدی در ارسال نام بازيکنان به اخراج اين تيم انجاميد و دلايل آشکار آن، که از نقش واسطه ها در انتقال بازيکن سرچشمه می گرفت، هرگز رسما انتشار نيافت.


تا مدت ها وکيل اين تيم، بازگشت حتمی استقلال به ليگ قهرمانان، محکوميت ای اف سی و دريافت غرامت سنگين از اين کنفدراسيون را وعده داد.


پرسپوليس نيز به گونه ای ديگر در عدم انجام مفاد قراردادها با مشکلات عديده ای رو در رو شد، تا آنجا که اين تيم تا آستانه محکوميت سقوط به دسته پايين تر فوتبال ايران از سوی فيفا پيش رفت و سرانجام به کسر شش امتياز از اين تيم انجاميد تا دست اندازی سنگين در راه قهرمانی پرسپوليس در ليگ به وجود آيد.


به هرحال پرسپوليس در حالی مدعی شماره يک قهرمانی است که تيم هايی چون سايپا و سپاهان به عنوان نمايندگان فوتبال آسيا راه همواری را در ايران و آسيا در سال آينده پيش رو ندارند و تيم ملی برای حضور چهارم در جام جهانی هم بايد دو امتياز از دست داده در تهران و در برابر تيم ملی سوريه را در مسابقه های بعدی با اين تيم و امارات و کويت جبران کند.


آن گاه تيم ملی بايد به ديدار مدعيان صعود کرده از گروه های ديگر آسيايی برود تا يکی از چهار تيم برتر و يا تيم پنجم برای بازی « پلی آف» باشد.


ناکامی کشتی


کشتی گيران ايران در رشته آزاد با کسب مقام هفتم جهان از سهميه های حضور در المپيک ۲۰۰۸ پکن دور ماندند تا در کشتی فرنگی با درخشش سوريان و کسب مدال طلا از سوی او و کسب سه سهميه ديگر در المپيک، جور غروب آزادکاران به گردن فرنگی کاران بيفتد.


در آخرين روزهای سال کهنه کشتی گيران آزاد و فرنگی به رقابت های آسيايی در کره جنوبی رفتند تا آخرين بخت برای سهميه های المپيک را امتحان کنند.


بسکتبال، موفق ترين رشته ورزشی


بسکتبال موفق ترين رشته ورزشی ايران در سال ۸۶ بود. اين تيم با کسب مقام قهرمانی آسيا جواز حضور در المپيک پکن را پس از ۶۰ سال دريافت کرد.


بسکتبال در کنار موفقيت هايش در رده های سنی ملی و همچنين در رقابت های باشگاهی، در آخرين روزهای سال گرچه باشگاه صبا باتری را روانه رقابت های باشگاهی آسيايی کرد، اما شکست اين تيم در مسابقه پايانی و در برابر تيم الرياضی لبنان در ماهشهر، همچون يک شوک تلقی شد؛ به ويژه آنکه در مسابقه پايانی، تماشاگران ماهشهری با تمام وجود تيم لبنانی را تشويق و حتی به بازيکنان صبا باتری توهين کردند!


بسکتبال با درگذشت بهاالدين ادب و وحيد نيکخواه بهرامی يک ستون بسکتبال و يک ملی پوش را از دست داد و دو ضربه سنگين خورد.


درخشش واليبال و ناکامی رزمی کاران


واليبال در رده جوانان و نوجوانان درخششی جهانی و در تا حد قهرمانی داشت.


اما در ساير رشته ها به ويژه رشته های رزمی ناکام بود. ناکامی جودو به تغيير در کادر رهبری فدراسيون منجر شد.


در تکواندو نيز جرقه های فردی ديده شد. در اين ميان، بايد از سارا خوش جمال فکری ياد کرد که او را می توان بانوی ورزش ايران در سال گذشته ناميد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG