لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

رنجنامه ای در شب عيد: دانشجويان زندانی را آزاد کنيد


سه دانشجوی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام توهين به مقدسات اسلام، در زندان هستند.
سه دانشجوی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام توهين به مقدسات اسلام، در زندان هستند.

خانواده های سه دانشجوی در بند دانشگاه اميرکبير با انتشار نامه ای سرگشاده به رييس قوه قضاييه خواستار رعايت قانون در خصوص فرزندانشان شده اند.

خانواده های مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان در اين نامه که آن را رنجنامه ناميده اند، خطاب به آيت الله هاشمی شاهرودی نوشته اند:« اکنون نزديک به يک سال است که فرزندانمان به جرمی که دادستان مدعی آن بوده و دادگاه آن را نپذيرفته در زندان به سر می برند. در آستانه نوروز که همه مسئولين و کارگزاران در پی رضايت خالق و کارگشايی مخلوقند، نبايد شما به عنوان سکاندار قوه قضاييه، انديشه ای بر اين کار روا داريد؟»


در ادامه اين نامه آمده است:« در شرايطی که زندانيان مواد مخدر و خطرناک را با قرار وثيقه آزاد می کنند، چگونه می توان پذيرفت که با وجود اخذ وثيقه از اين دانشجويان در حال تحصيل، آنان را آزاد نمی کنند.»


  • حتی با شرايط جسمی بدی که مادرم دارد، شرايطی فراهم خواهيم کرد که هنگام تحويل سال نو در تهران و پشت ديوارهای زندان اوين باشيم. خانواده های دانشجويان دربند مايل هستند هنگام سال نو نزديک فرزندانشان باشند.
برادر مجيد توکلی در گفت و گو با راديو فردا

برادر مجيد توکلی، در گفت و گو با راديو فردا در باره نکات مطرح شده در اين نامه سرگشاده می گويد:« اين نامه حکايت از ده ماه بازداشت بی دليل سه دانشجو دارد که هيچ مدرکی هم دال بر گناهکار بودن آنها وجود ندارد. علی رغم اينکه دادگاه عمومی آنها را تبرئه کرده و ما هم وثيقه برای آنها پرداخته ايم، تنها به اصرار دادستانی اين سه دانشجو در زندان مانده اند.»


اين سه دانشجوی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام چاپ و توزيع نشريات دانشجويی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است، در زندان هستند.

دانشجويان هر گونه ارتباطی با اين نشريات را رد کرده و می گويند لوگوی نشريات جعل شده است.


اين دانشجويان در دادگاه عمومی از اتهامات خود تبرئه شده اند و با وجود پرداخت وثيقه های ۸۰ ميليون تومانی تا کنون آزاد نشده اند.


برادر مجيد توکلی در ادامه گفت و گو با راديو فردا با اشاره به اين نکته که به دليل اينکه خانواده وی در شهر شيراز زندگی می کنند، امکان ملاقات حضوری با مجيد توکلی برايشان سخت است، می گويد:« مادرم به شدت بيمار است و زندانی شدن برادرم بر بيماری او افزوده است و مسافرت برای او سخت است و از ابتدای بازداشت برادرم نتوانسته با او ملاقات کند. پدرم هم به دليل ناراحتی ناشی از در بند بودن مجيد بيمار شده است. ما بيشتر با برادرم تلفنی صحبت می کنيم.»


برادر مجيد توکلی در ادامه می گويد در تماس های تلفنی که برادرش با خانواده می گيرد، روحيه خوبی دارد.


خانواده های سه دانشجوی در بند اميرکبير اعلام کرده اند در پی تداوم بازداشت غير قانونی، اعمال سليقه و اقدامات فراقانونی دستگاه امنيتی، پس از ماه ها چشم انتظاری فرزندان خود، قصد دارند در صورت تداوم روند موجود، سال نو را در راستای اعتراض به وضعيت فرزندان دربند خود و اعلام همبستگی و همدردی با اين دانشجويان در پشت زندان اوين تحويل کنند.


آنها اعلام کرده اند سفره هفت سين خود را در پشت ديوارهای زندان اوين پهن خواهند کرد.


برادر مجيد توکلی با تاييد اين خبر می گويد:«حتی با شرايط جسمی بدی که مادرم دارد، شرايطی فراهم خواهيم کرد که هنگام تحويل سال نو در تهران و پشت ديوارهای زندان اوين باشيم. خانواده های دانشجويان دربند مايل هستند هنگام سال نو نزديک فرزندانشان باشند.»


پيشتر نيز خانواده های اين دانشجويان در نامه هايی به رييس قوه قضاييه از شکنجه شدن، اقرار تحت فشار و نگهداری آنها در سلول های انفرادی خبر داده بودند.


خانواده های مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان در ادامه نامه سرگشاده خود به رييس قوه قضاييه نوشته اند:« آيا تا کنون پرس و جو کرده ايد که چرا درباره اين سه دانشجو که قرار وثيقه صادر شده و وثيقه توديع شده و کارشناس آن را مکفی دانسته، باز هم از اجرای قانون سر باز زنده اند؟»


هفته گذشته نامه ای از مجيد توکلی يکی از اين دانشجويان دربند منتشر شد که در آن فيلم اعترافات خود و ديگر دوستانش را نشانه شکنجه های شديد در بند ۲۰۹ زندان اوين و سلول انفرادی دانسته بود.


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با استناد به عکس های اين سه دانشجو در تجمع های اعتراضی دانشگاه اميرکبير، فيلم اعترافات آنها و همچنين نامه اين سه دانشجو به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه که پس از انتشار خبر شکنجه آنها منتشر شد، آنها را گناهکار می داند.


سه دانشجوی زندانی دانشگاه اميرکبير می گويند پس از انتشار خبر شکنجه شدن آنها در زندان اوين، تيم بازجويی آنها را مجبور به نوشتن نامه ای به رييس قوه قضاييه کرده اند که در آن شکنجه شدن خود را در طول مدت بازجويی تکذيب کنند.


اين سه دانشجو پس از تحمل هشت ماه زندان توسط دادگاه عمومی تهران از اتهامات توهين به مقدسات دينی، توهين به حرم اهل بيت مسلمانان، توهين به مراجع تقليد مسلمانان، توهين به مردم شهر قم، توهين به زنان محجبه و جوانان متشرع، توهين به مسوولان نظام جمهوری اسلامی ايران، رياست جمهوری، وزير علوم و مسئولان دانشگاه امير کبير تبرئه شدند.


به گفته وکيل مدافع اين سه دانشجو، خانواده های آنان بنا بر حکم قاضی وثيقه های هشتاد ميليون تومانی پرداخت کرده اند و بر پايه قانون پس از پرداخت وثيقه بايد پس از ۲۴ ساعت آزاد می شدند.


برخی از فعالان دانشجويی برخوردهای صورت گرفته با دانشجويان دانشگاه امير کبير را نتيجه اعتراض دانشجويان اين دانشگاه به محمود احمدی نژاد می دانند.


محمود احمدی نژاد روز بيستم آذر ماه سال ۱۳۸۵ وقتی در دانشگاه امير کبير حضور يافت، با اعتراض شديد دانشجويان رو به رو شد و اين اعتراض تا آنجا پيش رفت که دانشجويان معترض عکس رييس جمهوری را سوزاندند.


XS
SM
MD
LG