لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

تجمع دانشجويان در مقابل خوابگاه کوی دانشگاه تهران


تجمع اخیر در برابر کوی دانشگاه برپا شده است. (عکس تزئینی است.)
تجمع اخیر در برابر کوی دانشگاه برپا شده است. (عکس تزئینی است.)

شماری از دانشجويان دانشگاه تهران، روز جمعه در اعتراض به غذای بد، امکانات نامناسب رفاهی دانشگاه و بی پاسخ ماندن مطالبات صنفی خود در خيابان کارگر شمالی، در مقابل کوی دانشگاه تهران تجمع کردند .


فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در گفت و گو با راديو فردا گفت ساعت ۱۲ و ۳۰ دقيقه امروز به دنبال غذای خيلی بدی که به دانشجويان داده شده، دانشجويان دانشگاه تهران اعتراض خود را آغاز کردند.»


وی گفت:« تجمع با حدود صد نفر از دانشجويان در سلف اصلی کوی دانشگاه تهران آغاز می شود. پس از آن مسئولان دانشگاه حضور پيدا می کنند و به دانشجويان توهين می کنند.»


آقای هاشمی افزود:« تجمع پس از آن به درگيری کشيده می شود و دانشجويان با مسئولان کوی دانشگاه تهران درگير می شوند. به همين ترتيب، تا ساعت يک و سی دقيقه بعدازظهر حدود ۵۰۰ دانشجوی معترض در کوی دانشگاه تهران جمع شده بودند. پس از آن مديريت و معاونت دانشجويی دانشگاه تهران برای آرام کردن دانشجويان به ميان آنها می آيند که بيشتر به ماجرا دامن می زنند.»



به گفته فريد هاشمی، پس از آن دانشجويان از کوی دانشگاه خارج و وارد خيابان کارگر شمالی، امير آباد، تهران شدند و حدود هزار تا هزار و پانصد دانشجو در آنجا جمع شدند و پس از آن گارد شورش در محل حاضر و با دانشجويان درگير شده است .


پس از ناآرامی های دانشجويی خردادماه سال ۱۳۸۲ این اولین بار است که اعتراضات دانشجویی به خیابان و به درگیری با نیروی انتظامی می انجامد.


فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران در ادامه می گويد درگيری نيروهای ضد شورش با دانشجويان مستقيم نبوده و نيروهای ضد شورش تلاش کرده اند دانشجويان را متفرق کنند اما دانشجويان مانده اند و به تجمع ادامه داده اند .



اين دانشجوی دانشگاه تهران در ادامه می گويد هيچ کدام از دانشجويان در اين تجمع دستگير نشده است .


سايت اينترنتی خبرنامه اميرکبير نيز در گزارشی از اين اعتراض نوشته است:« پس از بی توجهی مسئول ان به مطالبه صنفی دانشجویان، تحصن دانشجویان به تجمع، راهپیمایی در داخل کوی دانشگاه و سر دادن شعار علیه مسئولین دانشگاه تهران و دولت احمدی نژاد انجامید. دانشجویان با تجمع مقابل در اصلی کوی و سر دادن شعار خواستار حل مشکلات صنفی که شامل کیفیت پایین غذا، وضعیت بد خوابگاه ها، احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی و صدور احکام سنگین انضباطی می شد، شدند .»



فريد هاشمی نيز در گفت و گو با راديو فردا گفت مهم ترين دليل اين تجمع دليل صنفی بوده است.


وی افزود:« اعتراضات دانشجويان صرفا اعتراضات صنفی نيست، اما امروز اعتراض آنها صنفی بوده است.»


آقای هاشمی گفت:«مدير کوی دانشگاه تهران معتقد است امکانات رفاهی که در اختيار دانشجويان قرار گرفته و کيفيت آن هم مناسب نيست، لطفی به دانشجويان است. اين مساله اعتراض دانشجويان را به دنبال داشته است.»



دانشگاه تهران در ماه های اخير صحنه تجمع ها و اعتراضات زيادی بوده است و تعداد زيادی از دانشجويان اين دانشگاه به کميته های انضباطی احضار شده اند .



در روزهای اخير ۷ تن از دانشجويان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به کميته های انضباطی احضار و تعداد زيادی نيز در ماه های اخير با احکام محروميت از تحصيل مواجه شده اند.



فريد هاشمی در ادامه گفت و گوی خود با راديو فردا، با اشاره به دانشجويان احضار شده به کميته های انضباطی گفت:« تعداد دانشجويان احضار شده دانشگاه تهران به کميته های انضباطی زياد است. فهرستی طولانی از دانشجويان تهيه شده و به تدريج آنها را به کميته های انضباطی احضار می کنند. سياست مسئولان دانشگاه تهران به اين صورت است که دانشجويان را به تدريج احضار می کنند تا نتوان بر آن احضارهای فله ای نام نهاد.»



به گفته وی، بيشتر دانشجويان احضار شده دانشگاه تهران تا کنون از ميان فعالان دانشجويی کرد و دانشجويان دموکراسی خواه هستند .



فريد هاشمی، سخنگوی دانشجويان دموکراسی خواه دانشگاه تهران، دليل احضارهای گسترده دانشجويان اين دانشگاه به کميته های انضباطی را ساکت کردن صدای منتقدان دانست و افزود:« حاکميت، سياست نامشخصی را در پيش گرفته است. به نظر می رسد قصد آن برخورد حذفی و سرکوب گرانه با جنبش های اجتماعی است.»


وی گفت:« يکی از مهم ترين بخش های جنبش اجتماعی، جنبش دانشجويی است. به ويژه اينکه نيروهای آينده جنبش های اجتماعی ديگر هم از دانشجويان امروز تامين می شوند. حاکميت می خواهد با احضار، تهديد و محدوديت هايی که برای دانشجويان ايجاد می کند، صداهای منتقد را خاموش کند.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG