لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

افزايش خريد تسليحاتی ونزوئلا از روسيه


کارخانه ساخت زير دريايی در روسيه
کارخانه ساخت زير دريايی در روسيه

روسيه پنج فروند از جديدترين زيردريايی های ديزلی خود را به ونزوئلا صادر می کند. بهای اين قرارداد طبق ارزيابی های مختلف حدود ۱ تا ۳ ميليارد دلار برآورد می شود.


به عقيده کارشناسان امور نظامی، استقرار اين زيردريايی ها در دريای کارائيب، موازنه نيروها در منطقه را به طور قابل توجهی تغيير می دهد.


تحليلگران سياسی در روسيه می گويند ايالات متحده آمريکا با متهم کردن ونزوئلا به همکاری نکردن کامل با طرح مبارزه با تروريسم جهانی، تحريم تسليحاتی عليه کاراکاس اعمال کرده است و از اين رو، اين کشور به سلاح های روسی روی آورده است.


سرگی نويکوف، سخنگوی موسسه صادرات صنايع دفاعی روسيه، روس ابارون اکسپورت، می گويد:« سه زيردريايی در سن پترزبورگ و دو زير دريايی در شهر بندری ولاديوستوک برای ونزوئلا ساخته خواهند شد.»


وی روز چهارشنبه گفت موسسات مربوطه، آماده سازی توان های لازم توليدی برای ساخت اين زيردريايی ها را آغاز کرده اند.


به گفته اين مقام روس، زير دريايی های مدل ۸۷۷ به نام «ورشاويانکا» که به سفارش ونزوئلا ساخته خواهند شد، منحصر به فرد هستند.


اين زير دريايی يکی از بی صداترين زير دريايی ها در جهان است چرا که تنها يک پروانه دارد و برخلاف تمامی زيردريايی های ديزلی نسل قبلی، مجبور نيست جهت شارژ باتری های خود به روی آب بيايد.


در همين حال، بر اساس گزارش راديو اکو مسکو، به نظر می آيد که ونزوئلا رفته رفته به کوبای دوم تبديل می شود و مسکو شريکی مطمئن در منطقه آمريکای لاتين پيدا کرده است.


اکو مسکو گفت پس از هند، چين، سوريه و ايران، ونزوئلا نيز به جرگه بزرگ ترين خريداران سلاح روسی پيوست.


به گفته اين شبکه راديويی، علاقه بيش از حد هوگو چاوز به سلاح روسی اين نويد را می دهد که صادرات تجهيزات نظامی روسيه به آمريکای لاتين در آينده افزايش يابد.


ونزوئلا در مرداد ماه سال گذشته پس از خودداری ايالات متحده آمريکا از تحويل قطعات يدکی جنگندههای اف ۱۶‬نسبت به خريد هواپيماهای جنگی از روسيه ابراز تمايل کرد.


ونزوئلا، سال گذشته نيز يک صد هزار قبضه سلاح کلاشينکوف از روسيه خريداری کرده بود.


راديو مسکو همچنين خاطر نشان کرد که قرار است شرکت های نفتی روسيه در ساخت خط لوله هشت هزار کليومتری در جنوب ونزوئلا به ارزش ۲۰ ميلييارد دلار شرکت کنند.


XS
SM
MD
LG