لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

هوای تهران آلوده است؛ واقعيتی همراه با مبالغه


هوای تهران سالم نيست و ميزان گرد و غبار و مونواکسيد کربن در هوا بالاست
هوای تهران سالم نيست و ميزان گرد و غبار و مونواکسيد کربن در هوا بالاست

محمد هادی حيدرزاده، رييس ستاد هوای پاک شهر تهران اخيرا اعلام کرد در آبان ماه سال جاری در تهران ۴۵۰۰ تن بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده اند که مرگ ۸۰ درصد از اين شمار به طور مستقيم يا غير مستقيم با آلودگی هوا ارتباط داشته است.


رييس ستاد هوای پاک شهر تهران همچنين گفته است کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران نيازمند انقلابی بزرگ در طرز تفکر تمامی مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به اين مقوله است.


اين در حالی است که شماری از چهره های علمی و دانشگاهی معتقدند رسانه ها و مراکز بهداشتی درباره کيفيت ناسالم هوای تهران مبالغه کرده اند. دکتر منصور غياث الدين استاد محيط زيست در دانشگاه علوم پزشکی تهران در اين باره به راديوفردا می گويد : «با نگاهی به سوابق امر و گزارش هايی که به دست من رسيده، می توانم بگويم غلظت آلودگی ها انقدر بالا نبوده که چنين تلفاتی دربرداشته باشد.»


وی می افزايد:« در هر حال وضعيت آلودگی هوا بحرانی هست ولی فکر می کنم در اين باره بسيار بزرگنمايی شده و تلفات نبايد تا اين حد رسيده باشد. در ضمن ممکن است که خيلی مسائل را به آلودگی هوا نسبت دهند و اکثر افرادی که در زمان آلودگی هوای تهران فوت کرده اند ممکن است زمينه بيماری های ديگری مانند بيماری های قلبی و عروقی، تنفسی و بخصوص آسم داشته اند و آلودگی هوا نيز آن بيماری را تشديد کرده است.»


دکتر غياث الدين با اشاره به اينکه وضعيت هوای تهران به هر حال در شرايط مناسب و پاک قرار ندارد، درباره آنچه که تا به حال مسئولان در اين باره انجام داده اند، می گويد:«واقعيت اين است که هوای فعلی تهران به هر حال سالم نيست. مسئولان و دست اندرکاران نيز در اين زمينه در حال انجام کارهايی هستند از جمله گاز سوز کردن اتومبيل ها، انتقال بسياری از صنايع به نقاط دورتر از مرکز شهر تهران، گازرسانی به بسياری از صنايع واقع در اطراف تهران و سختگيری بيشتر در معاينه فنی خودروها.»


کارشناسان منبع اصلی آلاينده های هوای تهران را اتومبيل های اين شهر می دانند. به گفته روابط عمومی شهرداری تهران آمار دقيقی از تعداد خودروهای تهران در دست نيست، اما برخی آمارها اين تعداد را ۳ ميليون و برخی ۲ ميليون اعلام کرده اند.


دکتر منصور غياث الدين استاد محيط زيست در دانشگاه علوم پزشکی تهران می گويد برای پاکسازی هوای تهران بايد اقدامات بيشتری انجام گيرد: «با توجه به اين که جلگه تهران برای جمعيت حاضر در اين شهر و ترافيک فعلی ساخته نشده و مناسب نيست، وضعيت جوی تهران شرايط لازم برای جای دادن اين مقدار آلودگی را در خود ندارد. تهران به شکل بی رويه ای رشد کرده است که اين امر مشکلاتی را نيز به دنبال دارد.»


وی می افزايد:« هوای تهران سالم نيست و ميزان گرد و غبار و مونواکسيد کربن در هوا بالاست. اما در چند روز گذشته خوشبختانه به دليل وزيدن باد و بارش باران وضعيت هوا در شرايط سالم قرار گرفته است.»


به گفته برخی کارشناسان بودجه در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی هوای تهران، بايد برای توسعه حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص داده شود وگرنه در سال های آينده ، مناطق گسترده ای از تهران با کيفيت هوای ناسالم و يا خطرناک مواجه خواهد بود.


XS
SM
MD
LG