لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۲

جانشين نيازاف: انتخابات دمکراتيک برگزار می کنيم


معاون نخست وزير و وزير بهداشت ترکمنستان روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر و در پی درگذشت صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، به طور موقت اداره امور اين کشور را به دست گرفت.
معاون نخست وزير و وزير بهداشت ترکمنستان روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر و در پی درگذشت صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، به طور موقت اداره امور اين کشور را به دست گرفت.

قربان قلی محمدوف، رييس جمهوری موقت ترکمنستان در اولين سخنرانی خود پس از انتصاب به اين سمت گفت:«انتخابات رياست جمهوری بر اساس موازين دمکراتيک برگزار خواهد شد.»


آقای محمدوف که سمت فرمانده موقت کل نيروهای مسلح را نيز برعهده گرفته است، افزود: «تاريخ برگزاری انتخابات و مسائل ديگر مربوط به آن، در نشست اضطراری مجلس خلق ترکمنستان، در پنجم دی ماه مشخص خواهد شد.»


او همچنين گفت:«ترکمنستان به تعهدات بين المللی خود پايبند می ماند.»


معاون نخست وزير و وزير بهداشت ترکمنستان روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر و در پی درگذشت صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، به طور موقت اداره امور اين کشور را به دست گرفت.


براساس گزارش رسانه های دولتی ترکمنستان، صفر مراد نيازاف، در اثر سکته قلبی درگذشته است.
تلويزيون ترکمنستان پس از پخش خبر مرگ آقای نيازاف در خبری ديگر اعلام کرد که «قربان قلی محمد وف»، معاون نخست وزير و وزير بهداشت ترکمنستان در حال حاضر رييس دولت است.


گفته می شود خود آقای نيازاف، که نام خود را به روی ماه ژانويه گذاشته بود، هيچ وقت به فکر تعيين جانشين نبوده است.


به گزارش رويترز، روز جمعه پايتخت کشور آرام به نظر می آيد و رهبران سياسی ترکمنستان قول دادند راه رييس جمهوری فقيد اين کشور را ادامه دهند و به عقايد آقای نيازاف پايبند بمانند.


وی در کتابی به نام « روح نامه » عقايد خود را درباره فرهنگ و زبان ترکمن ها نوشته و تدريس آن را در مدارس و دانشگاه ها اجباری کرد.


با اين همه به نظر می رسد انتخاب جانشين آقای نيازاف می تواند با چالش هايی همراه باشد.


بر اساس قانون اساسی ترکمنستان، درصورت مرگ رييس جمهوری، رييس مجلس به طور موقت اداره امور رابه دست می گيرد.


به اين ترتيب، انتخاب قربان قلی محمدوف به اين سمت با قانون اساسی ترکمنستان در تعارض قرار می گيرد که می گويد رييس پارلمان بايد به مدت سه ماه چنين سمتی را برعهده گيرد و در اين فاصله زمانی نيز مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.


اما در بيانيه شورای امنيت ملی ترکمنستان گفته شده به دليل وجود يک پرونده کيفری عليه عوض گلدی عطايف، رييس مجلس، معاون نخست وزير به طور موقت به سمت رياست جمهوری برگزيده شده است.


در اين بيانيه، اشاره ای به جزييات اتهام های رييس مجلس هنوز اعلام نشده است.


پيشتر منابع روسی گفته بودند که اتهاماتی متوجه آقای عطايف شده است هرچند نوع اين اتهامات اعلام نگرديد.


قرار است که روز سه شنبه شورای خلق ترکمنستان، برای بحث درباره رييس جمهوری آينده نشستی را برگزار کند. نزديک به سه هزار نماينده اين شورا در جايی که هنوز مشخص نشده، گرد هم خواهند آمد.


اين شورا برای آخرين بار در سال ۱۹۹۹ تشکيل جلسه داد که در جريان آن، صفر مراد نيازاف به عنوان رييس جمهوری مادام العمر ترکمنستان انتخاب شد.


قرار است که روز سه شنبه شورای خلق ترکمنستان، برای بحث درباره رييس جمهوری آينده نشستی را برگزار کند

اما اکنون مرگ صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، اين کشور را با يک خلاء بزرگ در رهبری روبه رو کرده است.


واکنش ها به مرگ نيازاف


اعضای اتحاديه اروپا، در پی درگذشت صفرمراد نيازاف، خواستار بازگشت دموکراسی به اين کشور شدند.


اعضای اتحاديه اروپا همچنين ابراز اميدواری کردند، که رهبری جديد ترکمنستان، حاکميت قانون را در اين کشور تحقق ببخشد.


سازمان ديدبان حقوق بشر در بيانيه ای ترکمنستان تحت حکومت صفر مراد نيازاف را از سرکوب کننده ترين حکومت های جهان دانست.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران پنچشنبه شب در پيامی به قربان قلی محمدوف، کفيل رييس جمهوری ترکمنستان، در گذشت صفرمراد نيازاف را به ملت و دولت اين کشور تسليت گفت.


در ادامه واکنش های جهانی به درگذشت صفرمرادنيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان، عبدالله گل وزيرامور خارجه ترکيه گفت:«رهبر ترکمنستان صادقانه در جهت دور کردن اين کشوراز دوران اتحاد شوروی کوشيد.»


فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان که به مسکو رفته است، گفت:« روسيه و اتحاديه اروپا هر دو علاقه مند به ادامه ثبات در آسيای ميانه اند.»


روسيه نيز دراولين واکنش خود به خبر درگذشت آقای نيازاف، ابراز اميدواری کرد که انتقال قدرت در اين کشور با رعايت موازين قانونی صورت گيرد.


سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت:« ما اميدواريم انتقال قدرت مطابق قانون باشد و رهبری جديد پايبندی خود را به تداوم و توسعه مناسبات دو کشور نشان دهد و درجهت منافع مردم ترکمنستان و ثبات آسيای مرکزی گام بردارد.»


در همين حال، سازمان گزارشگران بدون مرز نيز با انتشار بيانيه ای در پاريس گفت اکنون زمان اصلاحات در ترکمنستان فرارسيده است.


در اين بيانيه آمده است که صفرمراد نيازاف مسوول نقض گسترده آزادی های مدنی در اين کشور بود و ترکمنستان دومين کشور جهان از نظر نقض آزادی بيان به شمار می رود.


XS
SM
MD
LG