لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

آمريکا آماده اعطای تضمين های امنيتی به کره شمالی است


تضمين های امنيتی و کمک های مالی، شروط اصلی کره شمالی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای است
تضمين های امنيتی و کمک های مالی، شروط اصلی کره شمالی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای است

برخی گزارش های منتشر شده، حالی از آن است که آمریکا اعلام آمادگی کرده است تا برای عادی سازی روابط با کره شمالی، تضمین های امنیتی را به صورت کتبی در اختیار کره شمالی قرار دهد.


کمک های مالی و تضمین های امنیتی از جمله مواردی است که کره شمالی پذیرفته است تا در قبال دريافت آن، از تمامی فعالیت های هسته ای خود چشم بپوشد.


آژانس خبری یون هاپ از سئول پايتخت کره جنوبی، به نقل از منابع دیپلماتیک با اعلام این خبر اعلام کرد که پیشنهاد اخیر آمریکا به کره شمالی در جریان روند مذاکرات دو روزه که اواخر ماه گذشته میلادی در پکن برگزار شد، از سوی مقامات آمریکایی در اختیار نمایندگان کره شمالی قرار گرفت.


بر اساس این گزارش، نمایندگان آمریکا در اجلاس دو روزه پکن با اشاره به مفاد عهدنامه سال گذشته که به تصویب شش کشور درگیر در مذاکرات اتمی پیونگ یانگ رسیده است، به نمایندگان کره شمالی اطمینان داده اند که ایالات متحده در صدد حمله به کره شمالی نبوده و برنامه ای برای اشغال این کشور ندارد.


این گزارش در ادامه می افزاید که نمایندگان هسته ای آمریکا در پکن به نمایندگان کره شمالی پیشنهاد داده اند که برای ایجاد حسن نیت و بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور آمریکا و کره شمالی، مایلند چنین تضمین های امنیتی را به طور کتبی و با موافقت شخص جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در اختیار پیونگ یانگ قرار دهند.



هنوز هیچ ارگان خاصی گزارش مندرج در رسانه های کره جنوبی را رسما تایید نکرده است.



قرار است دور دوم این مذاکرات از روز دوشنبه آینده در پکن کار خود را آغاز کند.



گزارش اخیر در مورد اعلام آمادگی آمریکا برای اعطای تضمین های امنیتی به کره شمالی در حالی منتشر می شود که وزیر دفاع کره جنوبی روز جمعه 15 دسامبر در نامه ای خطاب به ارتش این کشور هشدار داد که پیونگ یانگ احتمالا در صدد است تا دومین و سومین آزمایش هسته ای خود را به زودی به مرحله اجرا در آورد.



کیم جانگ سو، یکی از فرماندهان سابق ارتش کره جنوبی که به تازگی ریاست وزارت دفاع این کشور را بر عهده گرفته است ، روز جمعه در نامه ای هشدار داد که کره شمالی در نظر دارد تا با دومین و سومین مرحله از آزمایش هسته ای، موضع خود را در دور دوم گفت وگوهای شش جانبه تقویت کند.



وی در این نامه به ارتش ششصد و پنجاه هزار نفری کره جنوبی دستور داده است تا با حفظ آمادگی کامل در برابر آنچه که وی تهاجم احتمالی و خصمانه کره شمالی نامیده است، بایستند.



طبق گزارش ها، وزیر دفاع کره جنوبی این نامه را بعد از دیدار با یک صد و سی تن از سران و فرماندهان ارشد حکومتی و نظامی این کشور صادر کرده است.


XS
SM
MD
LG