لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

آسيا در انديشه حکومت بر فوتبال زنان


چين به عنوان ميزبان جام جهانی، در انديشه قهرمانی است
چين به عنوان ميزبان جام جهانی، در انديشه قهرمانی است

فوتبال زنان روز به روز جدی تر می شود و از حالت فانتزی گذشته به رقابتهای جذابی بدل شده که از ديدگاه های مختلف، چون فوتبال مردان، به عنوان پر هواخواه ترين ورزش زنان، ارزش و اهميتی ويژه يافته است.


در اين رهگذر چين به عنوان يکی از قدرت های فوتبال زنان جهان، در تابستان امسال به عنوان ميزبان جام جهانی فوتبال به دستيابی مقام قهرمانی می انديشد که می تواند سرفصلی تازه در فوتبال زنان آسيا باشد.


با آنکه چين با تيم های ملی برزيل، دانمارک و نيوزيلند هم گروه شده، به عنوان ميزبان از قرعه خود خشنود است.


خانم سون ون به عنوان برنده توپ طلايی و برنده مشترک کفش طلايی جام جهانی ۱۹۹۹ آمريکا، اين قرعه را چنين تفسير کرد :« به طور کلی اين قرعه ای خوب برای چين است. تا هنگامی که بازيکنان چينی بتوانند بازی عادی خود را نشان دهند، به عقيده من در جام جهانی بانوان موفق خواهند بود.»


سون ون ادامه می دهد: «در روز ۱۲ سپتامبر، مسابقه نخست در برابر دانمارک در شهر ووهان، ممکن است مسابقه ای تعيين کننده برای راهيابی چين به جمع هشت تيم صعود کننده از گروه های چهارگانه باشد. برزيل در بازی دوم بيشترين تهديد برای چين در اين مرحله محسوب می شود، در حالی که چين هرگز نمی تواند در مسابقه سوم در برابر تيم نيوزيلند، کمترين لغزشی داشته باشد.»


جام جهانی پر زرق و برق چين


در حالی که هنوز خاطره مراسم قرعه کشی جام جهانی برای برپا کنندگان باقی مانده است، ميزبانان مرحله آمادگی را شدت بخشيده اند و حالا به زرق و برق فوتبال جام جهانی بانوان می نگرند، که قرار است از دهم تا سی ام سپتامبر آينده در چين برگزار شود.


زو فای، دانشجوی دانشگاه مالی و حقوقی مرکز چين، که به شکل داوطلبانه با بخش رسانه ای کميته برگزاری محلی، ال. او. سی، همکاری می کند، پس از قرعه کشی نمی توانست هيجان خود را پنهان کند.


او به خبرنگار سايت فيفا گفت:«اين تجربه ای گران بود که باعث سهيم شدن من در چنين رويداد بزرگی شد. من حالا به بازتاب اين کار وقتی نگاه می کنم که مسابقه در ماه سپتامبر آغاز شود. هدف بعدی من کار به عنوان داوطلب در رقابت های فوتبال برای المپيک ۲۰۰۸ پکن است.»

احساسات چينی را در زی يالونگ، نايب رييس و دبيرکل اتحاديه فوتبال چين می توان خلاصه کرد، که رياست ال او سی را به عهده دارد. او به فيفا گفت:« ما مديون شهر ووهان، فيفا و ال او سی هستيم، زيرا تلاش مشترک آنان باعث شد که مراسم قرعه کشی موفقی برگزار شود. رويداد قرعه کشی جام جهانی بانوان به ما تجربه بيشتری برای برگزاری چنين رقابت هايی چون جام جهانی را بخشيد. ما مطمئنيم که اين رويداد به ما کمک خواهد کرد که در رقابت های جام جهانی بانوان بهتر کار کنيم.»


در شهر ووهان، بزرگ ترين شهر بخش مرکزی چين، مراسم بسيار با شکوه قرعه کشی مرحله نخست جام جهانی بانوان، نتايج زير را داشت:

گروه اول: آلمان، انگليس، ژاپن و آرژانتين


در اين گروه آلمان به عنوان قهرمان جهان بيشترين بخت صعود را دارد؛ البته بر حسب نتايج پيشين و بر روی کاغذ.


اين تيم با ژاپن و آرژانتين در مسابقه های گروهی جام جهانی ۲۰۰۳ بازی کرد و در گذشته نزديک دو بار هم با تيم انگليس بازی کرده است.


تيم ملی آلمان در خاک خود پنج بر يک بر انگليس پيروز شد و در رقابت های چهار جانبه چين به تساوی بدون گل رسيد.


با اين حال انگليسی ها به مربيگری هوپ پاول پيشرفت سريعی کرده اند و به تازگی در بازی با تيم آمريکا، تيم شماره يک بانوان جهان، در رقابت های چهار جانبه چين به تساوی رسيده اند.

ژاپنی ها در رقابت های قبرس در فوريه گذشته، و همچنين در مسابقه انتخابی در برابر مکزيک برای حضور در جام جهانی، نشانه هايی از موقعيت خود به عنوان يک قدرت در حال ظهور در فوتبال بانوان بروز دادند؛ قدرتی ديگر از آسيا.


تيم ديگر اين گروه، يعنی آرژانتين، مصمم است نشان دهد که موفقيتش در مسابقه با تيم ملی بانوان برزيل به صورت اتفاقی در يک مسابقه نبوده است.


گروه دوم: آمريکا، سوئد، کره شمالی و نيجريه

اين گروه با تجمع سه تيم از ميان پنج تيم برتر جهان سخت ترين گروه جام جهانی بانوان است.


از آمريکا به عنوان يکی از اميدهای قهرمانی ياد می شود، اما کره شمالی می تواند تيم شگفتی ساز در چين باشد؛ دست کم بر اساس عنوان قهرمانی دختران زير ۲۰ سال جهان.


نمايش زيبای سوئد در جام الگارو پرتغال نشان داد که اين تيم حاضر در مرحله پايانی جام جهانی ۲۰۰۳ وقتی پای به مسابقه های بين المللی می گذارد به مانند هميشه خوب است.


در المپيک ۲۰۰۴ آتن اين نکته آشکار شد که تيم هميشه قهرمان آفريقا، يعنی نيجريه، چقدر سخت پذيرای شکست می شود. برای پيش بينی نتيجه اين گروه يا بايد خيلی شجاع بود و يا ساده انديش!


گروه سوم : نروژ، کانادا، استراليا و غنا


نروژ، نايب قهرمان اروپا، در اين گروه بخت نخست به حساب می آيد؛ اين نظر بسياری از ناظران است، زيرا اسکانديناوی ها بدون شک به عنوان مدعی مقام قهرمانی، در چين ظاهر خواهند شد.


ايون پل له رود، مربی نروژی تيم کانادا در بيان اينکه چه تيم پرقدرتی را از دست داد، لحظه ای درنگ نمی کند.


اما تيم استراليا مطمئنا بر اين نظر پای می فشارد که يکی از دو صعود کننده گروه به دور يک چهارم پايانی خواهد بود.
قدرت تيم ملی بانوان غنا در رقابت های مهم، آشکارا نموداری کامل در قهرمانی آفريقا داشت. غنايی ها چيزی برای باختن ندارند و می توانند در اين گروه خود را به عنوان شگفتی ساز نشان دهند.


گروه چهارم: چين، برزيل، دانمارک و نيوزيلند


حريفان چين در اين گروه با تجسم اين که چگونه در ورزشگاه های سرشار از تماشاگر پرشور بايد بازی کنند، از همين حالا لب به دندان می گزند.


تيم ملی ميزبان در تلاش برای برون رفت از يک مجموعه ناکامی ها اخير، از مربيگری ماريکا دومانسکی لايفورس باتجربه برخوردار بوده است.


در همين حال، برزيل در آخرين تجزيه و تحليل تيمی مطمئن شده است که می تواند در اين گروه مدعی باشد، زيرا نمايش آنان در المپيک گذشته نشان داد که از نيروی ذخيره کارسازی برخوردار است.


دانمارک به رهبری مربی خود، کن نت هاينر-مولر، پس از نمايشی از پيشرفت در مرحله پايانی جام الگارو پرتغال، به عنوان يک تيم خطرناک جلوه کرد.


در همين حال نيوزلند به اندوختن تجربه در يک صحنه بين المللی می انديشد.


XS
SM
MD
LG