لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

جایزه بزرگ جشنواره بوسان برای فیلم ایرانی «ممیرو»


نمایی از فیلم «ممیرو»
نمایی از فیلم «ممیرو»

فیلم ایرانی «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق به‌ طور مشترک با فیلم «درخت گردو» از قزاقستان برنده جایزه بزرگ بخش «جریان‌های نو» در جشنواره فیلم بوسان کره جنوبی شد.

این جایزه که شامل مبلغی ۳۰ هزار دلاری است، به هر دو فیلمساز ایرانی و قزاق اهدا شد. جایزه «جریان‌های نو» در جشنواره بوسان به فیلمسازانی تعلق می‌گیرد که با فیلم اول یا دوم خود در این جشنواره شرکت کرده باشند.

فیلم سینمایی «ممیرو» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر روز جمعه، ۱۷ مهر، توانسته بود در بوسان جایزه معتبر فیپرشی (انجمن منتقدان بین المللی) را از آن خود کند.

«ممیرو» داستان تنهایی پیرمرد رنج‌کشیده‌ای را پس از یک اتفاق ناگوار روایت می‌کند که او خود را مسبب آن می‌داند.

هادی محقق ابتدای هفته پیش در زمان نمایش فیلمش در این جشنواره در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که نسلی از فیلم‌سازان در کشورش می‌خواهند تا جهان چهره بسیار انسانی جامعه ایرانی را به جهان نشان دهند.

هادی محقق پس از دریافت جایزه فیپرشی
هادی محقق پس از دریافت جایزه فیپرشی

سیلویا چانگ رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره بوسان هم درباره این فیلم گفته است: «ممیرو شاهکار فوق‌العاده‌ای از داستان‌سرایی بصری و پر از احساسات است. این فیلم گرچه تا حدی به چگونه مردن مربوط می‌شود اما بیشتر به چگونه زندگی کردن می‌پردازد و این که چگونه شان و منزلت خود را به عنوان یک انسان حفظ کنیم.»

این فیلم دومین ساخته سینمایی هادی محقق پس از فیلم «او خوب سنگ می‌زند» محصول ۱۳۹۱ است. فیلم قبلی این فیلمساز از استان کهگیلویه و بویراحمد در چند جشنواره‌ جهانی به نمایش درآمد و در بخش بین‌الملل بیست‌و‌هفتمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

مجید برزگر به همراه رضا محقق تهیه‌کنندگی مشترک فیلم سینمایی «ممیرو» را بر عهده داشته‌اند.

جشنواره فیلم بوسان از ۱ تا ۱۰ اکتبر (۹ تا ۱۸ مهر) در کره جنوبی برگزار شد و فیلم‌هایی از ایران، کره، ژاپن، لبنان، هند، ترکیه و قزاقستان در بخش مسابقه و اصلی جشنواره آن حضور داشتند.

در طول این جشنواره ۱۰ روزه ۳۰۲ فیلم از ۷۵ کشور به نمایش درآمدند که ۹۴ عنوان از آنها برای نخستین بار اکران جهانی می‌شدند.

XS
SM
MD
LG