لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

صدور حکم اعدام برای چهار مرد در پرونده فرخنده، زن افغان


دادگاهی در کابل، پایتخت افغانستان، روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، چهار مرد را به جرم قتل فرخنده، زن ۲۷ ساله افغان، در ملاء عام در اسفندماه گذشته به اعدام محکوم کرد.

خبرگزاری فرانسه از کابل گزارش می‌دهد که حکم افراد پلیسی که قتل فرخنده را تنها نظاره کردند به اتهام «غفلت از انجام وظیفه» روز یک‌شنبه آینده اعلام خواهد شد.

فرخنده، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند ۹۳، در اطراف مسجد شاه دوشمشيره در مرکز کابل به دست عده زيادی مرد که او را به آتش زدن قرآن متهم کرده بودند، تا سر حد مرگ کتک خورد و سپس به آتش کشيده شد. برخی نيز با اتوموبيل از روی جسد او رد شدند.

ويدئوهای منتشره از این حادثه که انعکاسی جهانی پیدا کرد نشان می‌دهد که تعدادی از نيروهای پليس کابل در جريان اين واقعه حاضر بودند، اما کاری بيشتر از نظاره ماجرا نکردند.

قتل و به آتش کشیدن جسد فرخنده به اتهام سوزاندن قرآن در حالی است که محمد ظاهر، دادستان ارشد جنايی افغانستان، در مراسم تشييع جنازه او اعلام کرد که این زن جوان قرآن را آتش نزده و «کاملاً بی‌گناه» بود.

علاوه بر چهار مردی که به اعدام محکوم شدند، روز چهارشنبه هشت نفر دیگر به ۱۶ سال زندان محکوم شده و ۱۸ نفر دیگر نیز از اتهام خود تبرئه شدند.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌گوید که ۴۹ نفر از جمله ۱۹ پلیس کابل به دنبال تشکیل پرونده در این باره دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG