لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

افزایش قربانیان حمله طالبان به فرودگاه قندهار در افغانستان


جسد ستیزه‌جویان طالبان
جسد ستیزه‌جویان طالبان

مقامات افغانستان روز پنج‌شنبه، ۱۹ آذرماه، از افزایش شمار قربانیان در جریان حمله گروه طالبان به فرودگاه قندهار به ۵۰ تن خبر دادند. حمله طالبان به این فرودگاه ۳۷ زخمی و مجروح نیز بر جای گذاشته است.

وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه تعداد تلفات و قربانیان این حمله را «حداقل ۳۷» تن اعلام کرده بود.

خبرگزاری فرانسه این حمله گروه طالبان را «جدی‌ترین حمله» آنها به فرودگاه قندهار که یک پایگاه مشترک سازمان ناتو و افغانستان را نیز دربر می‌گیرد در ۱۴ سال گذشته توصیف کرده است.

روز سه‌شنبه، ۱۷ آذرماه، ۱۱ جنگجوی گروه طالبان پس از ورود به این مجموعه نظامی در جنوب کشور عده‌ای از خانواده‌های نظامیان را گروگان گرفته و به تبادل آتش با سربازان افغان پرداختند.

پیش از آن که نیروهای ارتش افغانستان بتوانند پس از ۲۷ ساعت به حمله به فرودگاه قندهار خاتمه دهند ستیزه‌جویان طالبان با منفجر کردن جلیقه‌های خود عده زیادی را به قتل رساندند.

در این باره وزارت دفاع افغانستان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «۵۰ تن از هم‌وطنان بی‌گناه ما از جمله ده سرباز، دو پلیس، و ۳۸ غیرنظامی در این حمله به شهادت رسیدند.»

طبق این بیانیه، حمله طالبان به فرودگاه و پایگاه نظامی قندهار ۳۷ زخمی و مجروح از جمله چهار پلیس نیز بر جای گذاشته است.

همزمان قاری یوسف احمدی، یک سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در رسانه‌ها منتشر شد اعلام کرد که پیکارجویان این گروه حملات خود به نیروهای دولتی را ادامه می‌دهند و در جریان این عملیات تعداد زیادی از سربازان افغان را کشته و خودرو‌ها و هلی‌کوپترهای نیروهای دولتی را منهدم کرده‌اند.

یورش طالبان به فرودگاه قندهار همزمان بود با دیدار روز چهارشنبه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، از اسلام‌آباد پاکستان برای شرکت در کنفرانس «قلب آسیا».

نیروهای طالبان طی ماه‌های اخیر مناطق عملیاتی خود در افغانستان را گسترش داده‌اند و در ماه سپتامبر توانستند شهر قندوز در شمال این کشور را به مدت سه روز تصرف کنند.

از پایان سال میلادی گذشته که نیروهای آمریکا و ناتو به عملیات رزمی خود در افغانستان پایان دادند، نیرهای دولتی افغانستان برای مقابله با طالبان دچار مشکل شده‌اند.

ولایت و شهر قندهار در جنوب افغانستان منطقه اصلی نفوذ طالبان است. فرودگاه این شهر هم بخش نظامی و هم بخش غیرنظامی دارد و در عین حال جزء پایگاه‌های نیروهای ناتو است.

یک سخنگوی ناتو در مقر این سازمان در شهر بروکسل گفت که در جریان حمله طالبان به نیروهای ناتو هیچ آسیبی نرسیده است.

XS
SM
MD
LG