لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

«افزایش» کشت خشخاش در افغانستان برای سومین سال متوالی


جلال‌آباد، افغانستان
جلال‌آباد، افغانستان
سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، منتشر شد از افزایش کشت خشخاش در کشور افغانستان برای سومین سال متوالی خبر داد.

بر اساس این گزارش، آمار و یافته‌ها از وضعیت افغانستان به این نگرانی جامعه جهانی دامن زده است که کشت مواد مخدر در این کشور بعد از خروج نیروهای نظامی خارجی به عمده‌ترین فعالیت اقتصادی تبدیل شود.

افغانستان قبلا هم بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا بود و طی سال گذشته حدود ۷۵ درصد از مواد مخدر جهان در این کشور تولید شده است.

با این حال، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جین لوک لماهیو، مسئول اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان، پیش‌بینی کرده است که این رقم در سال جاری میلادی به ۹۰ درصد برسد.

اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته سازمان ملل متحد در گزارش خود با عنوان «ارزیابی خطر مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۱۳» همچنین بر اساس تحقیقات خود در این کشور گزارش کرده است که کشت کوکنار، خشخاش، در ۱۲ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که ظاهرا ستیزه‌جویان طالبان از ناامنی در برخی استان‌ها به عنوان کمک به مزرعه‌داران کشت کوکنار و جلب حمایت مردم استفاده می‌کنند، چرا که بخش مهمی از درآمدهای طالبان از محل مواد مخدر است و هم اکنون نیز کشت کوکنار در مناطقی افزایش بیشتری داشته که ناامنی زیاد بوده است.

لماهیو می‌گوید که انتظار می‌رود اراضی اختصاص یافته به کشت کوکنار در سال جاری به بالا‌ترین رقم از سال ۲۰۰۸ برسد، سالی که با ۳۸۸ هزار هکتار اراضی تحت کشت خشخاش رکورد بر جای گذاشت، اما تلاش‌ها برای پاک‌سازی مزارع از کشت کوکنار و مشوق‌های مالی برای کشاورزان تا حدودی برای کاهش پرورش کوکنار تا سال ۲۰۱۰ کمک کرد.

این گزارش می‌افزاید که در سال جاری سه ولایت بلخ، فاریاب و تخار در شمال و شرق در خطر خارج شدن از وضعیت «تماما پاک‌سازی شده از کشت کوکنار» هستند. این ولایات در میان ۱۶ ولایت افغانستان هستند که به عنوان منطقه عاری از کشت خشخاش معرفی شده بودند، و هر یک یک میلیون دلار جایزه نقدی مستقیم از سفارت آمریکا در افغانستان دریافت کرده بودند.

سفارت آمریکا در افغانستان در ماه فوریه گذشته نیز اعلام کرد که در حال تحویل ۱۸.۲ میلیون دلار مشوق مالی دیگر برای مناطق عاری از کشت خشخاش در این کشور است.

این گزارش می‌گوید که بیشترین کشت خشخاش در ولایت هلمند در جنوب افغانستان بوده است و بعد از آن ولایت قندهار در رتبه دوم قرار دارد.

تا سال گذشته نیروهای آمریکایی در هر دو منطقه علیه طالبان مبارزه می‌کردند، اما با برگشت این نیرو‌ها به آمریکا طی سال گذشته، کشت کوکنار دوباره در این مناطق رونق گرفته است. هم اکنون ۷۰ درصد از کل کشت کوکنار در سه ولایت ناامن افغانستان انجام می‌شود.

سازمان ملل قبلا پیش‌بینی کرده بود که تجارت و قاچاق مواد مخدر در مجموع ۱۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل دهد، اما نگرانی از افزایش این رقم با خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ از افغانستان زیاد‌تر شده است.

این گزارش می‌گوید که کشاورزان به ازای فروش یک کیلو خشخاش حدود ۲۰۳ دلار دریافت می‌کنند، در حالی که این رقم برای هر کیلو گندم ۴۳ سنت (کمتر از نیم دلار) یا ۱.۲۵ دلار برای هر کیلو برنج است.

آقای لماهیو می‌گوید که کمک‌های مالی جهانی برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نیز ناکافی است، برای نمونه برای سال جاری درخواست کمک ۱۱ میلیون دلاری در این زمینه شده بود که تنها ۳۰۰ هزار دلار اختصاص یافته است.
XS
SM
MD
LG