لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

اعراب بار دیگر در پی «نظارت جدی» آژانس بر فعالیت اتمی اسرائیل


از شیمون پرز به عنوان بنیان‌گذار فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل یاد می‌شود
از شیمون پرز به عنوان بنیان‌گذار فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل یاد می‌شود
کشورهای عربی پس از دو سال، ضمن ابراز نگرانی «عمیق» از توان هسته‌ای اسرائیل تلاش خود برای وادار کردن این کشور به تن دادن به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه، خبر داد که پیش‌نویس طرح تنظیم شده کشورهای عربی در این زمینه را دریافت کرده است.

در این پیش‌نویس، گروه کشورهای عربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته‌اند که «از توان هسته‌ای اسرائیل عمیقاً نگران بوده و خواهان آغاز نظارت جدی بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور هستند».

به گزارش آسوشیتدپرس، کشورهای عرب قرار است این درخواست را در همایش سالانه آژانس مطرح کنند.

تنها در اواخر سال ۲۰۱۲ بود که اکثریت چشمگیری از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کردند که اسرائیل را فرامی‌خواند تا سریعاً برنامه هسته‌ای خود را به روی نظارت نهادهای بین‌المللی بگشاید.

۱۷۴ عضو سازمان ملل از قطعنامه چند ماه پیش مجمع عمومی حمایت کردند و تنها خود اسرائیل، آمریکا، کانادا، جزایر مارشال، جزیره میکرونزی و جمهوری «پالاو» به آن رای مخالف دادند.

در همین حال حدود سه ماه قبل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین خواهان خاورمیانه عاری از جنگ‌افزار هسته‌ای شدند، ولی تاکید کردند که «جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی مانع از موفقیت تلاش‌های منع گسترش این جنگ‌افزار کشتار همگانی هستند».

اسرائیل که همه ارزیابی‌ها بر این است که از دهه‌های دور صاحب توان هسته‌ای نظامی بوده است، از آغاز کار برنامه اتمی‌اش، سیاست موسوم به «ابهام عمدی» را در پیش گرفته است؛ نه تایید می‌کند، نه تکذیب.

در همین زمینه شیمون پرز، رئیس جمهور کنونی اسرائیل، که گفته می‌شود بنیان‌گذار برنامه هسته‌ای اسرائیل بوده چند سال پیش گفت: «همین که کشورهای متخاصم فکر کنند که ما چنین توانی داریم، خود عاملی بازدارنده است.»

اسرائیل با وجود عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون از امضای پیمان منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای و نیز «پیمان الحاقی» این معاهده خودداری کرده است.

زمانی که هند و پاکستان، و نیز به تازگی کره شمالی، به توان هسته‌ای نظامی دست یافتند، از اسرائیل پیروی کرده و از پیوستن به معاهده منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای خودداری کردند.

کوره تحقیقات اتمی اسرائیلی با نام «آی آر آر یک» در منطقه «شورک» در صحرای جنوبی «نگب» زیر نظارت آژانس است.

اما آسوشیتدپرس یادآور شده است که دیگر کوره هسته‌ای اسرائیل یعنی کوره «دیمونا» در منطقه‌ای با همین نام در صحرای «نگب» از دسترسی ناظران آژانس به دور است.

بر اساس ارزیابی‌های جهانی، فعالیت‌های هسته‌ای نظامی اسرائیلی در کوره «دیمونا» انجام می‌شود.

ارزیابی‌های جهانی دست‌کم از یک دهه پیش می‌گوید که اسرائیل بیش از دویست کلاهک هسته‌ای دارد.

تلاش کشورهای عرب برای قرار دادن فعالیت هسته‌ای نظامی اسرائیل در دستور کار آژانس انرژی اتمی در حالی از سر گرفته شد که اسرائیل در روزهای گذشته شدیداً علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران موضع گرفته و بار دیگر احتمال حمله به سایت‌های اتمی ایران را مطرح کرده است.

کشورهای عربی در دو سال گذشته به دلیل قیام‌های مردمی در چند سرزمین شمال آفریقا و خاورمیانه، تلاش برای تصویب قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه اسرائیل را رها کرده بودند.
XS
SM
MD
LG