لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

خروج وزیر خارجه آرژانتین از آمیا در پی اختلاف نظر بر سر ایران


هکتور تیمرمن در کنار کریستینا کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین
هکتور تیمرمن در کنار کریستینا کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین، که خود یهودی است، از عضویت در سازمان یهودیان این کشور، آمیا، به دلیل مخالفت این سازمان با همکاری با جمهوری اسلامی کناره‌گیری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، خبر داد که آقای تیمرمن خروج خود را از «آمیا»، سازمان یهودیان آرژانتین، در نامه‌ای به شورای رهبری این سازمان خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، تیمرمن در نامه خود نوشته است، عضویت در «آمیا» روزگاری باعث افتخار بود، اما اکنون «شرمساری» به وجود می‌آورد.

آقای تیمرمن در نامه خود از رهبران «آمیا» به دلیل موضع‌گیری علیه همکاری با ایران بر سر روشن شدن حقیقت ماجرای انفجار ژوئیه ۲۱ سال پیش انتقاد کرده است.

هکتور تیمرمن همچنان به لزوم همکاری میان کشورش با جمهوری اسلامی ایران برای روشن شدن حادثه بمب‌گذاری ۲۱ سال پیش در ساختمان «آمیا» معتقد است، در حالی که رهبران یهودیان آرژانتین دولت کشور خود را به دلیل تفاهم با ایران برای همکاری در این زمینه قویاً محکوم می‌کنند.

در بمب‌گذاری تابستان ۱۹۹۴ در «آمیا» ۸۵ نفر کشته، بیش از سیصد تن زخمی و ساختمان هفت طبقه کانون همیاری یهودیان منهدم شد.

شورای رهبری «آمیا» در طول ۲۱ سال گذشته همگام با بخشی از دستگاه قضایی آرژانتین، همواره جمهوری اسلامی ایران و حزب الله را در این انفجار متهم دانسته است، اتهامی که از سوی ایران با قاطعیت رد شده است.

با وجود تکذیب‌های ایران، «اینترپل»، پلیس بین‌الملل، علیه شماری از مقامات وقت جمهوری اسلامی ایران به ظن آمریت و کمک به اجرای این عمل تروریستی حکم توقیف صادر کرده است.

رهبران «آمیا»، شورای همکاری اسرائیل- آرژانتین، می گویند تحقیقات مشترک میان کشورشان با جمهوری اسلامی ایران برای روشن شدن این بمب‌گذاری امکان پذیر نیست و به گفته آنها، دولت ایران هرگز متهمان احتمالی را تحویل نخواهد داد.

دولت بوئنوس آیرس در سال ۲۰۱۳ که هنوز محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، بود، با او به توافقی برای انجام تحقیقات مشترک درباره این انفجار دست یافت.

درخواست دولت آرژانتین برای برپایی کمیسیون تحقیق مشترک با ایران، در کنگره آرژانتین نیز مورد حمایت قرار گرفت.

اما دو دادگاه آرژانتین در ماه‌های گذشته تشکیل کمیسیون تحقیق مشترک با ایران را مغایر با قانون اساسی این کشور تشخیص داده‌اند، هرچند که هنوز این روند قضایی ادامه دارد.

کناره‌گیری هکتور تیمرمن از عضویت در سازمان «آمیا» در حالی است که خانم کریستیا فرناندز کرشنر، رئیس جمهوری آرژانتین، در روزهای گذشته از اتهام همکاری با ایران در «لاپوشانی» حقایق آن انفجار، در دادگاه تجدید نظر بوئنوس آیرس تبرئه شد.

آلبرتو نیسمان، قاضی پرونده تحقیق انفجار «آمیا» که سال ها تحقیقات طولانی در مورد آن انفجار انجام داده بود، اندکی قبل از مرگ مشکوک خود، خانم فرناندز کرشنر و نیز هکتور تیمرمن را به «لاپوشانی» حقایق در این پرونده متهم کرده بود.

قتل قاضی نیسمان در اواخر دی‌ماه ۱۳۹۳ تنها ساعاتی پیش از حضور او در یک نشست مجلس آرژانتین برای توضیح اتهام وخیمی که به رییس جمهوری و وزیر خارجه کشورش وارد کرده بود، همچنان دستگاه قضایی، قوه مجریه و افکار عمومی آرژانتین را به خود مشغول داشته است.

XS
SM
MD
LG