لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

مرگ چندین سرباز آذربایجانی به دنبال ادامه درگیری در ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ


در ادامه درگیری نیروهای نظامی آذربایجان و ارمنستان در حاشیه منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، دو طرف بار دیگر در روز سه‌شنبه یکدیگر را تشدید خشونت‌ها متهم کردند. آذربایجان نیز رسما اعلام کرد که ۱۶ سرباز این کشور قربانی آتشباری طرف مقابل شده‌اند.

منطقه ناگورنو-قره‌باغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان از روز شنبه، ۱۴ فروردین، صحنه نبرد سنگین میان سربازان آذربایجان و ارمنستان بوده و این درگیری‌ها تاکنون ده‌ها کشته بر جای گذاشته است.

از روز شنبه تاکنون نیز باکو و ایروان هر یک دیگری را متهم به شروع این درگیری کرده است.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، وزارت دفاع آذربایجان رسما از مرگ ۱۶ سرباز خود در این منطقه «طی دو روز گذشته» خبر داد.

در عین حال معاون وزیر خارجه آذربایجان نیز تمام مسئولیت «اتفاقات جاری» را بر عهده طرف ارمنی دانست و ارمنستان را متهم کرد که به «حل اختلاف علاقه‌ای ندارد».

از سوی دیگر به گزارش رویترز طرف مقابل یعنی ارمنستان و نیروهای نظامی مستقر در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ در بیانیه‌ای آذربایجان را متهم کرده است که هر روز «کالیبر سلاح‌هایش را بالا می‌برد».

ارمنستان در عین حال اشاره‌ای نکرده است که تلفات تازه‌ای در این درگیری داشته است یا خیر.

از زمان آغاز این درگیری تازه میان دو کشور، چندین کشور واکنش نشان داده و خواهان پایان خشونت‌ها در این منطقه مورد مناقشه دو طرف شده‌اند.

ولادیمیر پوتین نخستین مقام بلندپایه‌ای بود که به این خشونت‌ها واکنش نشان داده و خواستار خویشتن‌داری دو طرف شد.

جمهوری اسلامی نیز درگیری در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ را نگران‌کننده توصیف کرده و خواهان پایان آن شده است.

در همین زمینه روز دوشنبه گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز با همتای روس خود، سرگی لاوروف، تلفنی حرف زد تا «راه‌های پایان خشونت» در این منطقه را بررسی کنند.

درگیری‌های جدید در منطقه ناگورنو-قره‌باغ سنگین‌ترین درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان از زمان پایان جنگ میان این دو کشور در سال ۱۹۹۴ توصیف شده است.

XS
SM
MD
LG