لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

وزیر خارجه دولت آذربایجان به اسرائیل سفر کرد


وزیر خارجه آذربایجان (چپ) در دیدار با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
وزیر خارجه آذربایجان (چپ) در دیدار با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل
برای اولین بار از زمان استقلال جمهوری آذربایجان از اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۲، وزیر خارجه این کشور به اسرائیل سفر کرد.

المار محمدیاراف، وزیر خارجه آذربایجان، روز یک‌شنبه، اول اردیبهشت، وارد اسرائیل شد و امروز نیز در رام‌الله با مقامات دولت فلسطین دیدار کرد.

خبر سفر محمدیاراف به اسرائیل اگرچه قبلا توسط رسانه‌های جمهوری آذربایجان منتشر شده بود، اما در جریان سفر وی بازتاب چندانی در رسانه‌های این کشور نداشت.

روزنامه جروزالم پست اسرائیل روز دوشنبه با انتشار گزارشی درباره این سفر سه‌روزه نوشته است که «وزیر خارجه آذربایجان می‌گوید که این کشور مایل به بهبود روابط با هر دو کشور اسرائیل و فلسطین است».

جمهوری آذربایجان هم اکنون عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل است و محمدیاراف به این روزنامه گفته است که دولت باکو به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت روند صلح خاورمیانه را با دقت پیگیری می‌کند.

محمدیاراف گفته است که اگرچه آذربایجان کشور کوچکی است، اما در پی افزایش نفوذ خود با بهبود روابط با هر دو کشور اسرائیل و فلسطین است.

هم اکنون ۳۰ هزار یهودی در جمهوری آذربایجان زندگی می‌کنند و، به گفته مقامات اسرائیل، از جمله رافائل هارپاز، سفیر اسرائیل در باکو، «با هیچ تبعیضی مواجه نیستند».

این گزارش هدف سفر وزیر خارجه آذربایجان به تل آویو را «مذاکرات دوجانبه و مسائل امنیتی» عنوان کرده است. وی با آویگدور لیبرمن رئیس حزب دست راستی «اسرائیل خانه من» که هم اکنون کرسی ریاست کمیته امنیتی و امور خارجی کنست اسرائیل را در دست دارد، دیدار کرده است.

قبلا رسانه‌های آذربایجان از احتمال دیدار وی با شیمون پرز رئیس جمهور و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داده بودند. روزنامه جروزالم پست نوشته است که محمدیاراف بعد از اتمام سفر فلسطین دوباره به اسرائیل برخواهد گشت و با شیمون پرز و نتانیاهو دیدار خواهد کرد.

محمدیاراف همچنین روز دوشنبه به فلسطین سفر کرده و با سلام فیاض نخست وزیر این دولت دیدار کرد. آذربایجان در نوامبر سال ۲۰۱۲ در رای‌گیری سازمان ملل برای ارتقاء وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطینی از «نهاد ناظر» به «دولت ناظر غیر عضو» به نفع فلسطین رای داد.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه این کشور در دیدار با ریاض المالکی همتای فلسطینی خود گفته است که دولت باکو از عضویت کامل و تام‌الحقوق دولت فلسطین در سازمان ملل نیز حمایت می‌کند.

دولت آذربایجان به خاطر آن چه «فشارهای ایران» عنوان شده است، هنوز سفیری در تل آویو تعیین نکرده است، اما سفارت اسرائیل در باکو فعالیت می‌کند.

آذربایجان ۲۰ درصد از نفت مصرفی اسرائیل را تامین می‌کند و حجم تجارت خارجی دو کشور بالغ بر ۴ میلیارد دلار عنوان شده است. اسرائیل یکی از تامین‌کننده‌های عمده تجهیزات نظامی، پزشکی، کشاورزی و تکنولوژی‌های ارتباطاتی و انرژی در جمهوری آذربایجان است، موضوعی که نگرانی دولت ایران را در پی داشته است.

مقامات ایران هنوز واکنشی به سفر محمدیاراف به اسرائیل نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG