لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

بازداشت و بازجویی خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بلاروس


تظاهرات اپوزیسیون بلاروس در مینسک در سال ۲۰۱۲
تظاهرات اپوزیسیون بلاروس در مینسک در سال ۲۰۱۲
به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، نیروهای امنیتی و پلیس کشور بلاروس بار دیگر یکی از خبرنگاران این رادیو را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند ساعتی نیز در بازداشت و تحت بازجویی نگه داشته‌اند.

روز ۳۱ ماه مه، نیروهای امنیتی و پلیس اینا استودزینسکایا، خبرنگار آزاد رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، را در حالی که مشغول تهیه گزارش از جلسه اپوزیسیون این کشور در خارج از شهر مینسک بود، مورد ضرب و شتم قرار داده و او را بازجویی کردند.

خانم استودزینسکایا می‌گوید یک سرگرد پلیس بلاروس برای ممانعت از تماس وی با برنامه بعدازظهر این رادیو با تلفن همراه و مخابره زنده خبر، بازویش را پیچانده و به‌‌ همان صورت نگاه داشته است.

سپس نیروهای امنیتی این گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را به پاسگاه پلیس منتقل کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند، با این وجود هیچ اتهامی علیه اینا استودزینسکایا مطرح نشده است.

استودزینسکایا در گزارش عصرگاهی خود که بلافاصله بعد از آزادیش از دست نیروهای دولتی مخابره و پخش شد به رفتار خشونت‌آمیز فوق اشاره کرد. این خبرنگار همچنین به دلیل «برخورد توهین‌آمیز» و دخالت سرگرد پلیس در روند انجام وظایف خبرنگاری خود شکایتی را به دادگاه تسلیم کرده است.

در این میان دیگر آژانس‌های خبری نیز در گزارش‌هایی مشابه از رفتار خشونت‌آمیز این افسر پلیس با فعالان سیاسی در جریان بازداشت ایشان خبر داده‌اند.

در همین ارتباط استیو کورن، مدیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، با اشاره به ادامه بدرفتاری‌ها با خبرنگاران این رادیو در بلاروس می‌گوید: «ما آزار و اذیت بی‌رحمانه و پیوسته خبرنگاران‌مان در بلاروس را محکوم می‌کنیم.»

مدیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در ادامه تأکید می‌کند که «حادثه اخیر اهمیت نقش سازمان‌های رسانه‌ای را در آشکارسازی و در معرض دید قرار دادن این قبیل بدرفتاری‌ها و دفاع از حقوق خبرنگارانی نشان می‌دهد که تنها به جرم عمل به حرفه‌شان هدف حمله مقامات قرار می‌گیرند.»

گزارشگران رادیو اسووبودا اغلب در حین انجام گزارش و پوشش خبری رویدادهای مختلف توسط نیروهای امنیتی بلاروس مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

سال گذشته نیز چند خبرنگار در جریان تهیه گزارش از «راهپیمایی سکوت» بازداشت شدند. وب‌سایت رادیو اسووبودا نیز تاکنون به صورت مکرر هدف حملات سایبری قرار گرفته و به دلیل این حملات مدت زمان کوتاهی نیز از دسترس خارج بود و در نتیجه نتوانست پوشش خبری اعتراضات را ادامه دهد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی مؤسسه خبری بین‌المللی، مستقل و خصوصی است که طیف گسترده‌ای از مخاطبان در ۲۱ کشور برنامه‌هایش را – در قالب تولیدات رادیویی، اینترنتی و تلویزیونی ‌– دریافت می‌کنند. این کشور‌ها شامل روسیه، ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی هستند.
XS
SM
MD
LG