لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۲

هویت مهاجم «حمله تروریستی» لندن اعلام شد


 مرکز لندن روز ۲۳ مارس
مرکز لندن روز ۲۳ مارس

یک روز پس از «حمله تروریستی» در پایتخت بریتانیا که مرگ چهار نفر از جمله فرد مهاجم و مجروحیت ده‌ها نفر را در پی داشت،پلیس لندن هویت فرد مهاجم را اعلام کرد. وی یک تبعه ۵۲ ساله بریتانیایی به‌نام خالد مسعود است.

روز چهارشنبه یک راننده روی پلی در نزدیکی پارلمان بریتانیا در لندن با خودرو خود را به عابران پیاده کوبید و سپس در حین فرار به یک پلیس با چاقو حمله کرد.

پلیس لندن بعد ازظهر پنجشنبه هویت فرد مهاجم را خالد مسعود، ۵۲ ساله اعلام کرده که در شهر کنت در نزدیکی لندن به دنیا آمده و در سال‌های گذشته ساکن برمینگهام بوده است.

در مورد خالد مسعود که پیش از مسلمان شدن با نام آدرین آجائو شناخته شده، برخی رسانه‌های بریتانیایی از جمله نشریات سان و ایندیپندنت می‌گویند به نسخه‌ای از سوابق کاری او دست یافته‌اند که نشان می‌دهد او از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ به مدت چهار سال در عربستان سعودی مشغول تدریس زبان انگلیسی بوده است.

با این همه رویتزر می‌نویسد که در این خصوص شواهدی در دست نیست و یک سخنگوی وزارت کشور عربستان نیز در پاسخ به پرسش رویترز، این خبرگزاری را به مقام‌های بریتانیایی ارجاع داده است.

داعش مسئولیت حمله را پذیرفت

رسانه‌های خبری روز پنج‌شنبه، سوم فروردین‌ماه، به نقل از وب‌سایت «اعماق» گزارش دادند که گروه حکومت اسلامی مسئولیت حمله در مقابل پارلمان بریتانیا را پذیرفته و فرد مهاجم را جزو پیاده‌نظام خود توصیف کرده است.

وب‌سایت اعماق اخبار مربوط به این گروه تروریستی را پوشش داده و در عرصه رسانه به عنوان خبرگزاری رسمی داعش معرفی می شود.

ساعتی پیش از این ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، خبر داده بود که فرد مهاجم «زاده بریتانیا» و برای مقامات امنیتی این کشور شناخته‌شده بوده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین روز پنج‌شنبه، سوم فروردین‌ماه، به نقل از خانم می گزارش داد که مهاجم حمله به پارلمان بریتانیا در همین کشور به دنیا آمده و ماموران سازمان «ام‌آی ۵» قبلا او را بازجویی کرده بودند.

به گفته نخست وزیر بریتانیا، این فرد در پرونده‌ای مرتبط با «افراطی‌گری» مورد بازجویی قرار گرفته بود، اما در عین حال این فرد را «فردی حاشیه‌ای» توصیف کرد.

از سوی دیگر رسانه‌ها از لندن گزارش می‌دهند که در ارتباط با حمله اخیر در لندن تاکنون «هشت نفر» در دو شهر لندن و بیرمنگام بازداشت شده‌اند.

پیشتر گزارش‌ شده بود که پلیس بریتانیا «هفت نفر» را در ارتباط با حادثه روز چهارشنبه دوم فروردین‌ماه، در لندن، بازداشت کرده است.

روز چهارشنبه یک نفر که هنوز هویتش برای رسانه‌ها فاش نشده روی پلی در نزدیکی پارلمان بریتانیا در لندن با خودرو خود را به عابران پیاده کوبید و سپس در حین فرار به یک پلیس با چاقو حمله کرد.

این حادثه که مقامات مسئول بریتانیایی از همان ساعات اول اعلام کردند آن را «تروریستی» تلقی می‌کنند، مگر آن که دلایل دیگری برای آن بیابند، به مرگ مامور پلیس و سه نفر دیگر انجامید.

در همین زمینه خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه، سوم فروردین‌ماه، گزارش دادند که هفت نفر در ارتباط با این حمله خیابانی در بریتانیا بازداشت شده و نیروهای پلیس آدرس‌هایی را در چند منطقه از جمله در لندن و بیرمنگام جست‌وجو و وارسی کرده‌اند.

با این حال خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از مارک رالی، مقام ضدتروریستی ارشد بریتانیا، گفت که «... فرد مهاجم تنها دست به حمله زده و تحت تاثیر تروریسم بین‌المللی بوده است».

با این حال همین خبرگزاری به نقل از مایکل فلن، وزیر دفاع بریتانیا، خبر می‌دهد که مقامات مسئول هم‌چنان در حال تحقیق‌اند که فرد یا افراد دیگری نیز در این حمله دست داشته‌اند یا خیر.

اروپا در یک سال گذشته شاهد چند رخداد مشابه بوده که تروریستی بوده‌اند، از جمله انحراف یک کامیون به داخل بازارچه‌ای در شهر برلین که ۱۲ کشته بر جای گذاشت و در نهایت داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.

در همین حال روز چهارشنبه گذشته، ۲۲ مارس، نیز سالروز حملات تروریستی در مترو و فرودگاه بروکسل بود که بیش از سی قربانی گرفت. مسئولیت آن حملات را هم داعش پذیرفت.

به دنبال «حادثه تروریستی» اخیر در لندن شماری از رهبران جهان این حمله را محکوم کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور، با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا،گفت‌وگو و با بازماندگان قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، نیز با مردم و دولت بریتانیا ابراز همبستگی کرده و گفت: تروریسم باعث نگرانی همه ما است و فرانسه می داند مردم بریتانیا امروز چه رنجی متحمل شده‌اند.

حادثه «تروریستی» لندن حدود ۴۰ مجروح و زخمی نیز بر جای گذاشت که در میان آنها سه دانش‌آموز فرانسوی هم بود.

XS
SM
MD
LG