لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

آمریکا از نظر فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۱ رکورد شکست


آمریکا در سال گذشته ۱۸ جنگنده اف ۱۶ فروخته است
آمریکا در سال گذشته ۱۸ جنگنده اف ۱۶ فروخته است
بر اساس تازه‌ترین گزارش از میزان خرید و فروش تسلیحات، در سال ۲۰۱۱ ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین فروشنده تجهیزات جنگی در جهان و عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار این نوع کالا بوده است. میزان فروش آمریکا در این سال نسبت به سال پیش از آن سه برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش سالانه‌ای که برای کنگره آمریکا تهیه و تدوین شده، این کشور در سال ۲۰۱۱ از نظر فروش تسلیحات به مشتریان خارجی خود رکورد شکسته و فروش خود را به سه برابر رسانده است.

کل فروش تسلیحات توسط آمریکا در این سال ۶۶.۳ میلیارد دلار بوده است، این یعنی تقریبا ۷۸ درصد از کل فروش تسلیحات در جهان که در سال ۲۰۱۱ به ۸۵.۳ میلیارد دلار رسید.

سهم عربستان سعودی از فروش بیش از ۶۰ میلیاردی آمریکا ۳۳.۴ میلیارد دلار بوده است، رقمی که در سال ۲۰۱۱ عربستان را به بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات تبدیل کرده است.

با این حال بنا بر گزارشی که برای کنگره آمریکا تهیه شده است، بعید است که بازار بین‌المللی اسلحه در زمانه حاضر به رشد خود ادامه دهد.

در این گزارش دلایل عدم رشد قابل توجه در بازار تسلیحات و مهمات اقتصاد جهانی ضعیف و بحران مالی در اروپا عنوان شده است.

شاید به همین دلیل باشد برخلاف آمریکا که توانسته است در سال ۲۰۱۱ رکوردزنی کند، دیگر فروشندگان بزرگ اسلحه در جهان نه تنها افزایش فروش نداشته‌اند،‌ بلکه شاهد کاهش در فروش تسلیحات تولید خود نیز بوده‌اند.

بر اساس گزارش تازه، تنها کشور فرانسه از این قاعده مستثنا بوده است: این کشور در سال ۲۰۱۱ حدود چهار و نیم میلیارد دلار فروش تسلیحات داشته است. این در حالی است که فروش همین کشور در سال ۲۰۱۰ به دو میلیارد دلار نیز نرسید.

اما از سوی دیگر روسیه که تقریبا همیشه پس از آمریکا از نظر فروش تسلیحات مقام دوم را داشته در سال ۲۰۱۱ شاهد فروشی تقریبا نصف فروش خود در سال ۲۰۱۰ بوده است.

اما پس از عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۱ با ۳۳.۷ میلیارد دلار مقام خریدار نخست تسلیحات را کسب کرده، هند با ۶.۹ میلیارد دلار مقام دوم و امارات متحده عربی با ۴.۵ میلیارد دلار مقام سوم را کسب کرده‌اند.

در گزارش کنگره آمریکا از میزان خرید و فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۱، نگرانی از جانب جمهوری اسلامی ایران از جمله دلایل رونق بازار خرید اسلحه در خاورمیانه عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG