لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

دفاع رئیس جمهور چین از تجارت آزاد و جهانی شدن اقتصاد در داووس


شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، روز سه‌شنبه در آغاز نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس در سوئیس در مورد احتمال آغاز «جنگ تجاری جدید» در دنیا هشدار داده و متذکر شد که هیچ کس برنده این جنگ نخواهد بود.

رئیس جمهوری چین به عنوان سخنران افتتاحیه مجمع جهانی اقتصاد در روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، سخن می‌گفت.

اجلاس داووس به عنوان یکی از مهم‌ترین گردهمایی‌هایی اقتصادی جهان، امسال چهل و هفتمین دوره‌اش را با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف در شهر کوهستانی داووس در سوئیس برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری چین در سخنرانی‌ خود از روند جهانی شدن اقتصاد دفاع کرد و با انتقاد تلویحی از سیاستمدارانی که به دنبال ایجاد محدودیت‌هایی در راه اقتصاد هستند گفت: «دنبال کردن سیاست‌های محدودسازی مانند حبس کردن خود در اتاقی تاریک است.»

او تاکید کرد که جهانی شدن موجب رشد و پیشرفت تکنولوژی و اقتصاد در جهان و نزدیکی انسان‌ها به یکدیگر شده است.

رئیس جمهوری چین همراهی با اقتصاد جهانی را روندی تاریخی دانست که به گفته او نمی‌توان در مقابل آن ایستادگی کرد.

او مشکل اصلی در این مسیر را ایجاد تعادل در روند جهانی شدن دانست و با اشاره ضمنی به تحولات سیاسی اخیر در کشورهای مختلف نسبت به چالش‌های پیش روی اقتصاد جهانی از جمله عمیق‌تر شدن شکاف میان فقیر و غنی و افزایش تروریسم هشدار داد.

رئیس جمهوری چین در عین حال گفت که نباید جهانی شدن را عامل مشکلات کنونی در دنیا دانست.

رئیس جمهوری چین در اظهارات خود نامی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، نبرد، اما به نظر می‌رسید در صحبت‌هایی که اشاره به مواضع آقای ترامپ داشت، از احتمال وقوع جنگ تجاری جدید در دنیا انتقاد کرد و گفت هیچ کس برنده چنین جنگی نخواهد بود.

دونالد ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ و پس از آن، از سیاست‌های اقتصادی چین انتقاد کرده است. او همچنین از احتمال اعمال تعرفه و جریمه‌های گمرکی بر واردات کالا به آمریکا صحبت کرده است، مواضعی که نگرانی هایی درباره وقوع نوعی جنگ تجاری جدید در دنیا ایجاد کرده است.

رئیس جمهوری چین در بخش دیگری از اظهاراتش که به نظر می‌رسید باز هم اشاره‌ای به دونالد ترامپ باشد به اهمیت معاهده پاریس در کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان پرداخت و گفت: همه امضاکنندگان این معاهده باید به آن پای‌بند باشند.

دونالد ترامپ که از انکارکنندگان گرم شدن کره زمین است و در چند مورد آن را توطئه چین توصیف کرده پیشتر از لزوم کنار کشیدن آمریکا از معاهده پاریس صحبت کرده بود اما بعدا این موضع خود را تا حدودی تلطیف کرد.

او با این همه گفته نگران تاثیر اجرای این معاهده بر اقتصاد آمریکاست.

XS
SM
MD
LG