لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

زنان در مصر، هدف حملات جنسی خشونت‌بار


خبرنگار روزنامه بریتانیایی «گاردین» گزارش خود از شهر قاهره را با تشریح وضعیت یک دختر ۲۲ ساله آغاز می‌کند که دانشجوی رشته پزشکی است و می‌نویسد که دوسالی که از به اصطلاح بهار عربی یا دوران انتقال به دموکراسی در مصر می‌گذرد برای امثال این دختر فاجعه‌بار بوده است.

دخترانی نظیر وی برای پرهیز از حملات جنسی خشونت‌بار در شهرهای مختلف مصر که در دوره اخیر به شکل چشمگیر و بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است به اشکال مختلف از جمله پوشیدن حجاب افراطی یا گاه حتی پوشیدن لباس‌هایی شبیه پسرها مجبورند از خود محافظت کنند.

آزار و حملات جنسی به دختران در صفوف تظاهرات سیاسی نیز افزایش پیدا کرده است. آزاردهندگان و مهاجمان از جمع‌های بزرگ و بی‌نظم اجتماعات و راهپیمایی‌های سیاسی برای حمله به دختران سوء استفاده می‌کنند.

هفته گذشته سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش جدیدی در مورد وضعیت مصر به طور ویژه به حملات جنسی خشونت‌بار به زنان پرداخته واز آن به عنوان «اپیدمی خشونت جنسی» یاد کرد. به گزارش این نهاد، در شهر قاهره که به هنگام آغاز اعتراضات سیاسی بیش از دو سال پیش به عنوان مرکز تحولات دموکراسی‌خواهانه جهان عرب قلمداد می‌شد، انواع آزارهای جنسی در سطح خیابان‌ها حتی اقدام به تجاوزهای جنون‌آمیز به پدیده‌ای همگانی بدل شده است.

از آغاز ماه میلادی جاری بیش از صد زن مورد حمله قرار گرفته‌اند. برخی از این حملات چنان وحشیانه است که قربانی به دنبال وارد آمدن جراحات شدید در بیمارستان بستری می‌شود. در یک نمونه مهاجم یا مهاجمان یک شی‌ء برنده و تیز را به بدن قربانی فرو کردند.

خبرنگار «گاردین» از قول دختری اهل قاهره می‌نویسد که این حملات کور هستند و هر زنی با هر سن و سالی و هر نوع ظاهری می‌تواند هدف این حملات قرار بگیرد. به گفته وی، این نوع حملات ورای اعتقادات یا اختلافات سیاسی موجود در کشور انجام می‌شوند و نکته نگران‌کننده این است که روند آن رو به تشدید است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسی و دفاع از حقوق زنان، بیش از ۹۳ درصد از زنان مصری قربانی نوعی آزار جنسی بوده‌اند. به زنان توصیه می‌شود که همواره به شکل گروهی حرکت کنند، با خود وسایل دفاع شخصی مثل آژیرهای هشداردهنده حمل کرده و در تمام لحظاتی که در سطح شهر هستند به خانواده خود اطلاع دهند.

خبرنگار روزنامه «گاردین» یادآوری می‌کند که اولین بار وجود این اپیدمی در مصر توسط یک خبرنگار زن شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در سطح جهان برجسته شد. این خبرنگار به نام لارا لوگان درست در روز سقوط حسنی مبارک در میدان تحریر شهر قاهره مشغول ارسال گزارش تلویزیونی خود بود که مورد آزار مهاجمان و آزاردهندگان قرار گرفت. وی با وجود این که به مرور در حلقه محاصره این گروه بزرگ از مردان قرار می‌گرفت به کار خود ادامه می‌داد و تمام این حوادث توسط دوربین ضبط می‌شد.

در نقطه اوج این حمله حدود ۳۰۰ مرد مهاجم که ظاهرا مشغول شادمانی برای سقوط حسنی مبارک بودند به وی حمله کردند.

این خبرنگار پس از بازگشت به آمریکا در بیمارستان بستری شد. هیچ یک از افرادی که در حمله و آزار او شرکت داشتند بازداشت نشدند. کما این که در گزارش سازمان ملل و دیدبان حقوق بشر نیز گفته می‌شود که هیچ کس در مصر به خاطر حمله و آزار جنسی به زنان مجازات نمی‌شود.

متاسفانه بخش زیادی از مردان مصر می گویند که رفتار و نحوه پوشش زنان درسطح شهر دلیل اصلی وقوع این حملات است. برای مثال، تاکنون چندین نفر از چهره‌های مذهبی تندرو زنان شرکت‌کننده در تظاهرات را بی‌حیا خوانده و گفته‌اند که این زنان خود خواهان آن هستند که به آنها تجاوز شود.

حتی «مجلس شورا» که مجلس اعلای دستگاه قانون‌گذاری مصر است زنان را مسئول وقوع چنین حملاتی در میدان تحریر می‌داند.

جریان‌های تندرو مذهبی و سنت‌گرا تحت این عنوان که دوران حکومت حسنی مبارک دوران غرب‌زدگی بود اکنون حملات به زنان را توجیه کرده و می‌گویند که جامعه مصر باید از وجود مظاهر اجتماعی که به آن دوران بازمی‌گردد از جمله آزادی نسبی زنان در جامعه پاک‌سازی شود.

خبرنگار گاردین در پایان می‌نویسد که بعید است هر دولتی که در نتیجه ناآرامی‌های سیاسی موجود در مصر به قدرت برسد به موضوع حاد حملات جنسی خشونت‌آمیز علیه زنان این کشور توجه چندانی بکند.
XS
SM
MD
LG