لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

مقام اتحادیه اروپا: آمریکا در پرونده بی‌ان‌پی پاریبا عادلانه رفتار کند


در ادامه اختلاف نظر اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسوی‌ها با آمریکا در قضیه جریمه بانک بی‌ان‌پی پاریبا، یک مقام اتحادیه اروپا از ایالات متحده خواست با این بانک فرانسوی «عادلانه» برخورد کند.

بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا متهم است که در میانه سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ تحریم‌های آمریکا علیه سه کشور ایران و سودان و کوبا را زیر پا گذاشته و با آنها معامله کرده است.

بر اساس همین اتهام، وزارت دادگستری ایالات متحده هفته گذشته این بانک را به پرداخت دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

اما این محکومیت واکنش تند فرانسوی‌ها به‌ویژه در دولت فرانسوا اولاند در پاریس را به دنبال داشت و تا آنجا پیش رفت که آقای اولاند از همتای آمریکایی خود خواست در این قضیه مداخله کند، خواسته‌ای که جواب منفی باراک اوباما را به دنبال داشت.

حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ۲۲ خردادماه، در واشینگتن از آمریکا خواسته است که در این پرونده «متناسب، عادلانه و بی‌طرفانه» برخورد کند.

مقامات اروپایی از ابتدای انتشار خبر این جریمه سنگین چنین ابراز عقیده کرده‌اند که ۱۰ میلیارد دلار به عنوان جریمه با اقدامات بانک بی‌ان‌پی پاریبا «تناسب ندارد».

این در حالی است که روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال این احتمال را مطرح کرده است که حتی این جریمه هم بالاتر برود.

جمعه هفته گذشته، ۱۶ خردادماه، آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود، وزیر خارجه فرانسه نیز در این باره اظهار نظر کرده و هشدار داد که جریمه ۱۰ میلیاردی بانک فرانسوی می‌تواند «عواقبی منفی» برای روابط تجاری عظیم اروپا و آمریکا داشته باشد.

به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، جریمه ۱۰ میلیاردی بی‌ان‌پی پاریبا می‌تواند بر مذاکرات اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر قرارداد «مشارکت در سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌قاره‌ای» اثر منفی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد جامع و گسترده که هم‌اکنون مذاکره درباره آن میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در جریان است در صورت به نتیجه رسیدن «بزرگ‌ترین منطقه آزاد سرمایه‌گذاری و تجاری جهان» را ایجاد خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG