لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

نژادپرستی در یورو ۲۰۱۲ و ترک زمین تمرین توسط تیم هلند


عکس ترئینی است
عکس ترئینی است
با آغاز مسابقات جام یورو ۲۰۱۲، نگرانی‌ها بابت احتمال سایه افکندن تحرکات نژادپرستانه بر این مسابقات افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال بروز برخورد‌های‌ نژادپرستانه بار دیگر از آن جهت سر زبان‌ها افتاد که روز جمعه، ۱۹ خردادماه، مارک ون بومل، کاپیتان تیم هلند، اعلام کرد که تیمش در جریان تمرین در شهر کراکو، واقع در جنوب لهستان، با شعارهای نژادپرستانه مواجه شده و در واکنش به این حرکت توهین‌آمیز مجبور به ترک محل و ناتمام گذاشتن جلسه تمرینی خود شده‌اند.

کشورهای اوکراین و لهستان که مشترکاً میزبانی این دور از مسابقات یورو ۲۰۱۲ را بر عهده دارند، وجود خشونت‌های نژادپرستانه در زمین‌های فوتبال دو کشور را رد کرده‌اند.

با این همه مطرح شدن این قبیل مسائل باعث شده که دولت‌های برخی از کشورهای شرکت‌کننده به هواداران تیم‌های خود که برای تماشای یورو ۲۰۱۲ سفر کرده‌اند، هشدار دهند که احتیاط را رعایت کنند.

اما در حالی که که رقابت‌ها روز جمعه گذشته آغاز شد، مارک ون بومل می‌گوید که او و اعضای تیمش مجبور شدند روز چهارشنبه زمین تمرین را در کراکو ترک کنند: «شعارهای توهین‌آمیز که ما را میمون خطاب می‌کردند به گوش همه ما می‌رسید و نمی‌توانستیم چنین چیزی را بپذیریم. همه با هم واکنش نشان دادیم و نظم مجدد برقرار شد.»

ون بومل که علاوه بر کاپیتانی تیم هلند در تیم باشگاهی «آ ث میلان» نیز عضویت دارد در ادامه گفته‌هایش تصریح می‌کند که «در طول رقابت‌ها به مجرد این که هر یک از اعضای تیم ما با چنین شرایطی مواجه شود، داور را در جریان قرار خواهیم داد و از او می‌خواهیم که دخالت کند.»

یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، در برابر اعمال نژادپرستانه هیچ گونه نرمشی از خود نشان نمی‌دهد. این اتحادیه اعلام کرده است که روز چهارشنبه عده کوچکی از معترضان به زمین تمرین تیم هلند در کراکو حمله کرده‌اند، با این وجود یوفا نژادپرستانه بودن این حرکت را رد کرده است.

برخی عکس‌های منتشر شده از تمرین تیم هلند، گروهی از هواداران را با پلاکاردهایی نشان می‌دهد که خطی قرمز بر روی نشان مسابقات یورو ۲۰۱۲ کشیده‌اند.

قرار است تیم هلند روز شنبه، ۲۰ خردادماه، اولین بازی خود را در گروه «ب» در برابر تیم دانمارک در شهر خارکیف اوکراین انجام دهد.

ماه گذشته، تلویزیون بی‌بی‌سی مستندی را با موضوع نژادپرستی در میان هواداران فوتبال پخش کرد که نشان می‌داد گروهک‌های راست افراطی از مسابقات فوتبال برای جذب نفرات استفاده می‌کنند.

در این فیلم مستند صحنه‌هایی از تعدادی تماشاچی فوتبال نشان داده می‌شود که به شیوه نازی‌ها سلام نظامی می‌دادند و برای تمسخر بازیکنان سیاه‌پوست صدای میمون درمی‌آوردند.
XS
SM
MD
LG