لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

طرح تازه فیس‌بوک برای پول درآوردن از اینستاگرم و خشم کاربران


فیس‌بوک صاحب وب‌سایت تبادل و اشتراک عکس «اینستاگرم» با تغییر دادن مقررات و شروط اشتراک کاربران این وب‌سایت را مجبور کرده تا اجازه دهند تصاویری که خود آنها روی این شبکه قرار می‌دهند برای مصارف تجاری و تبلیغاتی به کار گرفته شود، اما تمام درآمدهای حاصل از این روش نصیب فیس‌بوک خواهد شد.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد که این تصمیم فیس‌بوک باعث نارضایتی و خشم کاربران اینستاگرم شده است. در عین حال این اقدام فیس‌بوک ممکن است باعث شود که کاربران به سمت سرویس مشابهی که یاهو ارائه می‌دهد بروند.

در همین حال سرویس تبادل و اشتراک عکس یاهو به نام «فلیکر» هفته گذشته یک نرم‌افزار جدید چندرسانه‌ای را راه‌اندازی کرد که حق معنوی کامل استفاده از تصاویر را به کاربران خود می‌دهد. هر چند فلیکر چندین قرارداد را برای بازفروش بخشی از تصاویر روی این وب‌سایت امضا کرده است، ولی این معامله‌ها فقط شامل آن بخش از تصاویری خواهد شد که کاربران مشخصا اجازه استفاده و فروش آن را به صاحبان وب‌سایت اعطا می‌کنند.

در ضمیمه جدیدی که به مقررات و شروط اشتراک با وب‌سایت «اینستاگرم» افزوده شده آمده است که بخش‌هایی یا کل خدمات ارائه شده توسط این وب‌سایت از محل درآمد فروش تبلیغات تامین می‌شود. این بیانیه می‌افزاید: «در نتیجه برای کمک به ارائه مضامین بهتر و کاربری پیشرفته‌تر ما به حمایت‌های مالی نیاز داریم. کاربران باید با دادن اطلاعاتی نظیر عنوان خود روی این وب‌سایت یا عکس‌هایی که روی آن منتشر می‌کنند به شرکت‌های تجاری و تبلیغاتی موافقت کنند. درآمد حاصل از چنین توافقی فقط به بهبود کار وب‌سایت تعلق خواهد گرفت و در ازای آن چیزی به کاربران داده نخواهد شد.»

روزنامه گاردین می‌نویسد که این بدان معنی است که عکس‌های منتشر شده روی وب‌سایت «اینستاگرم» بدون هیچ گونه ارجاعی به صاحب آن می‌تواند در تبلیغات مورد استفاده قرار بگیرد و تمام درآمد آن به این وب‌سایت تعلق خواهد گرفت. هیچ استثنایی در مورد این مقررات جدید وجود ندارد و هر کاربری که با این شروط جدید مخالف است تنها راهی که دارد این است که دست از استفاده از این وب‌سایت بکشد و عکس‌های خود را پاک کند. ِ

در همین حال برخی از صاحب‌نظران رسانه‌های جدید می‌گویند که تصاویری که در آنها چهره افراد قابل تشخیص باشد نمی‌تواند بدون اجازه مستقیم صاحبان آنها برای مصارف تجاری مورد استفاده قرار بگیرد و طبق قوانینی که امروزه وجود دارند چنین کاری خلاف قانون است.

تصمیم اخیر فیس‌بوک باعث شده که شماری از وب‌سایت‌های دیگر که تخصص‌شان تبادل یا ذخیره کردن عکس و تصویر است به کاربران «اینستاگرم» پیشنهاد دهند که عکس‌های خود را به وب‌سایت‌های دیگر منتقل کنند.

روزنامه گاردین یادآوری می‌کند که فیس‌بوک به خاطر رشد سریع وب‌سایت «اینستاگرم» آن را خریداری کرد. «اینستاگرم» پس از حدود دو سال فعالیت و در زمانی که توسط فیس‌بوک خریداری شد بیش از ۳۳ میلیون مشترک داشت که هیچ یک برای استفاده از این خدمات پولی پرداخت نمی‌کردند.

در زمان خریداری «اینستاگرم» توسط فیس‌بوک یکی از سرمایه‌گذاران در شرکت‌های رسانه‌ای جدید که مدتی هم در شرکت گوگل کار کرده بود گفت: «ارزش شرکت اینستاگرم به این بستگی دارد که صاحب آینده آن چه نقشه‌ای برای این وب‌سایت دارد. اگر فیس‌بوک بتواند کاربران این وب‌سایت را مجبور کند که هر یک در مقابل خدماتی که دریافت می‌کنند مبلغ صد دلار بپردازند، در آن حالت مبلغی که فیس‌بوک برای خرید این وب‌سایت می‌پردازد، یعنی ۳۰ دلار در ازای هر کاربر، معامله بسیار پرسودی است.»
XS
SM
MD
LG