لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

قرارداد تاسیس نخستین بانک سوخت اتمی در قزاقستان امضا شد


یوکیا آمانو (راست) در کنار ارلان ادریسوف، نخست وزیر قزاقستان، پس از امضای قرارداد بانک سوخت اتمی
یوکیا آمانو (راست) در کنار ارلان ادریسوف، نخست وزیر قزاقستان، پس از امضای قرارداد بانک سوخت اتمی

قرارداد تاسیس نخستین بانک سوخت اتمی دنیا در کشور قزاقستان روز پنج‌شنبه، پنجم شهریورماه، به دست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نخست وزیر این کشور امضا شد.

بخشی از اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران نیز احتمالا در این بانک «ذخیره خواهد شد».

این بانک سوخت اتمی «برای نگهداری اورانیوم کم‌غنی‌شده» که قرار است در سال ۲۰۱۷ به طور کامل عملیاتی شود نیاز کشورهای عضو آژانس انرژی اتمی به این نوع سوخت را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف از تلاش برای تاسیس این بانک تامین سوخت نیروگاه‌های برق و «ممانعت از گسترش تسلیحات اتمی» اعلام شده است.

آن طور که در این گزارش آمده است، بانک مذکور پس از افتتاح مشمول قوانین کشور قزاقستان خواهد بود، اما مدیریت و کار آن را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل در دست خواهد داشت.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مراسم امضای قرارداد ساخت این بانک در آستانه، پایتخت قزاقستان، همچنین اشاره کرد که «احتمالا» در آینده بخشی از ذخیره اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران در این بانک نگهداری خواهد شد.

آقای آمانو برای این پیش‌بینی به «برجام»، برنامه جامع اقدام مشترک، یا همان توافق جامع اتمی میان ایران و شش عضو گروه ۵+۱ استناد کرده است که روز ۲۳ تیرماه سال جاری رسما رونمایی شد.

خبرگزاری رویترز بر اساس تخمین‌ آژانس انرژی اتمی هزینه تاسیس این بانک را ۱۵۰ میلیون دلار ذکر کرده که ۵۰ میلیون دلار آن از سوی وارن بافت، میلیاردر معروف آمریکایی، تامین شده است.

طبق برنامه‌ای که آژانس اعلام کرده است، در بانک سوخت اتمی در قزاقستان ۹۰ تن اورانیوم کمتر غنی‌شده نگهداری خواهد شد که برای کار یک رآکتور آب سبک هزار مگاواتی کافی است.

قزاقستان واقع در آسیای مرکزی با ۱۷.۵ میلیون جمعیت بزرگ‌ترین تولیدکننده اورانیوم جهان است و بیش از ۱۵ درصد از کل ذخیره اورانیوم جهان را در اختیار دارد.

از نظر ذخایر اورانیوم، استرالیا در مقام اول است.

XS
SM
MD
LG