لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

اولین ماراتن بین‌المللی تهران بدون حضور زنان برگزار شد


نخستین ماراتن بین‌المللی تهران با عنوان «ماراتن پارس» صبح روز جمعه، ۱۸ فروردین، و تنها با حضور دوندگان مرد برگزار شد و در هر سه مسافت این ماراتن سه ایرانی برنده شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، در این ماراتن ۲۰۰ دونده از ۴۰ کشور خارجی و ۵۰۰ دونده ایرانی شرکت داشتند.

برخلاف اعلام اولیه، دوندگان زن قرار است عصر روز جمعه به صورت جداگانه در فضایی داخلی در ورزشگاه آزادی با هم رقابت کنند.

نخستین ماراتن بین‌المللی تهران که ورود به آن برای عموم آزاد بود، صبح روز جمعه با شعار «من در ایران می‌دوم» در سه مسافت ماراتن کامل یا ۴۲ کیلومتر، نیمه ماراتن یا ۲۱ کیلومتر و ۱۰ کیلومتر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در مسافت ده کیلومتر این ماراتن حسین کیهانی به مقام نخست رسید و در مسافت ۲۱ کیلومتر محمد برزی عنوان نخست را به نام خود ثبت کرد.

در مسافت ۴۲ کیلومتر نیز محمدجعفر مرادی، دونده المپیکی ایران، قهرمان شد.

درباره برنامه ماراتن جداگانه برای زنان، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، روز جمعه اعلام کرد که «از ابتدا صحبتی مبنی بر مسابقه دادن بانوان با آقایان مطرح نبود».

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، تعدادی از زنان که برای شرکت در این رقابت‌ ثبت نام کرده بودند، در اعتراض به این جداسازی زنان از مردان، از حسن‌آباد به سمت میدان آزادی دویدند و در آنجا به تشویق دوندگان در مسیر اصلی مسابقه پرداختند.

بنا برآخرین خبرهای منتشر شده، برای شرکت زنان در این ماراتن سهمیه ۲۰۰ نفری تعیین شده که ۱۵۰ سهمیه مختص زنان ایرانی و ۵۰ سهمیه به زنان خارجی تعلق پیدا کرده است.

نخستین ماراتن بین‌المللی ایران سال گذشته در شهر شیراز و بدون حضور زنان برگزار شد.

پیشتر سازمان‌دهندگان این ماراتن گفته بودند که دوندگانی از بیش از ۵۰ کشور جهان برای رقابت در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.

بنا بر آمار ارائه شده، ۲۸ تن از این متقاضیان آمریکایی بودند که نتوانستند از ایران ویزا دریافت و در این مسابقه شرکت کنند.

با این حال رئیس فدراسیون دو و میدانی گفت: «‌شورای برون مرزی برای همه مجوز صادر کرده بود و هیچ محدودیتی وجود نداشت، اما پروسه ویزا دادن، شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از ورزشکاران ثبت نامی خودشان با مشکلی روبه‌رو شده باشند.»

بررسی صفحه ثبت نام ماراتن نیز نشان می‌دهد که لااقل ۳۱ دونده بریتانیایی، ۲۹ دونده آلمانی و چهار دونده کانادایی برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده بودند.

در همین حال خبرگزاری فارس خبر داد که دونده ۷۲ ساله فنلاندی که سابقه حضور در ۷۰۰ ماراتن را دارد، روز جمعه در این مسابقه دویده است.

بر اساس گزارش‌ها، مردم تهران استقبال زیادی از ماراتن روز جمعه نکردند.

در همین زمینه مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دو و میدانی، گفت: «ما باید آرام آرام مردم را با این رقابت‌ها آشنا کنیم... همین جمعیتی هم که در مسیر مسابقه حضور داشت به نظر من رضایت بخش است و امیدوارم با برگزاری این رقابت‌ها و اقدامات اساسی ما شرایط بهتر از حال شود.»

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، نیز عکس دویدن خود در این ماراتن را در توئیتر خود منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG