لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

انتخاب چهره رهبر گروه «فِمِن» به عنوان نماد ملی جدید فرانسه


اینا شوچنکو و طرحی که با الهام از چهره او بر تمبر فرانسوی نقش بسته است
اینا شوچنکو و طرحی که با الهام از چهره او بر تمبر فرانسوی نقش بسته است
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، یکی از فعالان فمینیست اوکراینی گروه موسوم به «فِمِن» را به عنوان چهره جدید «ماریان»، نماد ملی جمهوری فرانسه، برگزیده است، انتخابی که به واسطه نوع اعتراض‌های این فعال سیاسی و دیگر اعضای گروهش جنجال‌برانگیز شده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، آقای اولاند در روز جشن باستیل امسال که ۱۴ ژوئیه، ۲۳ تیرماه، برگزار شد از تمبر جدیدی رونمایی کرد که تصویر آن با الهام از چهره «اینا شِوچِنکو»، رهبر جنبش فِمِن، طراحی شده است. شِوچِنکو نخستین زن غیر فرانسوی است که به این عنوان انتخاب شده است.

یکی از طراحان تمبر یاد شده، اولیور کیاپا، هنرمند و فعال حقوق هم‌جنسگرایان، است که در توئیتر خود تأیید کرده که منبع اصلی الهام طرح تمبر جدید اینا شِوچِنکو ۲۳ ساله بوده است. آن گونه که کیاپا و دیگر همکار او، دیوید کاوِنا، می‌گویند، طراحی این تمبر «بین‌المللی و فارغ از زمان» است و عناصری از هنر دوره رنسانس، داستان‌های مصور فرانسوی، مانگای ژاپنی و انیمیشن‌های آمریکایی دهه ۱۹۵۰ میلادی در آن گنجانده شده است.

اثر هنری برگزیده یکی از ۱۵ طراحی ارائه شده به هیئت داوران بود که گفته می‌شود در میان اعضای آن «دانش‌آموزان دبستانی» نیز وجود داشتند.

رئیس جمهوری فرانسه تأکید کرده است که تمبر جدید نمادی از پای‌بندی دولت او به جوان‌گرایی است: «پس از آن که به این مقام برگزیده شدم تصمیم گرفتم که تمبر جدید جمهوری مُزین به چهره جوانان، هنر دست آنان و انتخابِ خودشان باشد.»

ماریان زنی جوان است که یک کلاه فریژی بر سر دارد و اندکی پس از انقلاب سال ۱۷۸۹ فرانسه به عنوان نماد این کشور برگزیده شد. نیمرخ ماریان بر روی نشان رسمی کشور فرانسه، سکه‌های یورو و تمبرهای این کشور نقش بسته و تندیس‌های او تزئین‌کننده تالار شهرداری‌ها و دیگر ساختمان‌های دولتی در سراسر جمهوری فرانسه است.

طبق سنتی که به سال ۱۹۴۴ بازمی‌گردد، هر رئیس جمهوری منتخب فرانسه باید تصویر جدیدی از ماریان را برای چاپ بر روی تمبرهای جدید برگزیده و معرفی کند.

در میان کسانی که پیش از این به عنوان چهره ماریان معرفی شده‌اند نام هنرپیشه‌ها و خوانندگان سرشناس فرانسوی به چشم می‌خورد: از بریژیت باردو گرفته تا میریل ماتیو و کاترین دونو.

اما در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری فرانسه، اینا شِوچِنکو می‌گوید که به دلیل این افتخار - که تنها یک هفته پس از اعطای پناهندگی سیاسی در فرانسه نصیب وی شده، سپاسگزار است.

کنش‌گری بدون ترمز و مانع

شِوچِنکو فعالی پر سر و صدا است که آخرین بار پس از قطع یک صلیب چوبی با اره برقی در مرکز شهر کیِف خشم مقام‌های اوکراینی را برانگیخت. او که در آن هنگام تنها شورتی کوتاه به پا داشت اعلام کرده بود که این حرکت را به پشتیبانی از اعضای گروه فمینیستی پانک روسی «پوسی رایِت» انجام می‌دهد.

چهره ملی جدید فرانسه در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی درباره احساس خود به هنگام شنیدن خبر انتخاب شدنش به عنوان ماریان می‌گوید: «غافلگیر شده بودم، اصلاً انتظارش را نداشتم.»

وی می‌افزاید: «خیلی خوب است که به این شکل در تاریخ بمانید. اما بهترین بخش ماجرا در حال حاضر آن است که هر بار یک مخالف هم‌جسنگرایان، فاشیست، یا تندرو در فرانسه بخواهد نامه‌ای پست کند باید پشت فِمِن را لیس بزند.»

شِوچِنکو در عین حال تصریح می‌کند که حرکت دوستانه دولت فرانسه مانع ترتیب دادن حرکت‌های اعتراضی غیرقانونی توسط گروه وی در این کشور نخواهد شد: «فرانسه فِمِن را پذیرفت و از آن دلجویی کرد. اما در عالم واقعیت هنوز حتی در فرانسه معاصر هم حقوق زنان و آزادی‌های زنان دشمنان بسیاری دارند. این چنین حرکت‌هایی [از جانب دولت] بسیار خوشایند است، چرا که به ما اجازه می‌دهد فعالیت‌های خود را در فرانسه گسترش دهیم، و ما نیز سپاسگزار لطف این کشور هستیم. اما این مسئله بدان معنا نیست که فِمِن به فعالیت خود در اینجا پایان خواهد داد.»

خیل مخالفان

اما کُنش‌های سیاسی تحریک‌آمیز گروه فِمِن در فرانسه نیز انتقادهایی را متوجه این گروه کرده و بسیاری در داخل کشور آقای اولاند را به دلیل تصمیم اخیر وی در انتخاب شِوچِنکو مورد سرزنش قرار داده‌اند.

اولیور کیاپا نیز می‌گوید در صفحه توئیتر و فیس‌بوک خود با موجی از انتقاد مواجه شده است. گروه‌های مذهبی و مخالفان ازدواج هم‌جنسگرایان - که به تازگی در فرانسه قانونی اعلام شده و مورد حمایت سرسختانه کیاپا و شِوچِنکو است، از انتشار تمبر جدید خشمگین شده‌اند.

یکی از منتقدان این اقدام در توئیتر نوشته است: «اولیور کیاپا باید اول بیشتر درباره فِمِن بررسی می‌کرد و بعد نماد مهم فرانسه را با چهره [رهبر آنان] ترسیم می‌کرد.»

و دیگری مخالفت خود را به این شکل مطرح می‌کند: «پس ماریانِ روی تمبر ما عضو فِمِن است. تصویری تمام‌عیار از سکولاریسم به روایت سوسیالیست‌ها: توهین‌آمیز و نابُردبار.»

تمبر جدید روز ۱۶ ژوئیه برای فروش عرضه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG