لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۱

انتشار اسناد «حاکی از دسترسی ان‌اس‌ای آمریکا به سیستم سوئیفت»


هکرهای ناشناس روز جمعه، ۲۵ فروردین‌ماه، اسنادی را در اینترنت منتشر کردند، حاکی از این که آژانس امنیت ملی آمریکا موسوم به ان‌اس‌اِی به سوئیفت، سیستم بین بانکی جهانی، مخفیانه دسترسی دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود اشاره می‌کند که آژانس امنیت آمریکا از این راه می‌تواند بر جریان پول بین «بانک‌های خاورمیانه و آمریکای جنوبی» نظارت داشته باشد.

آژانس امنیت ملی ایالات متحده هنوز به انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده است.

با این حال مدیران سوئیفت در واکنش به انتشار این اسناد اعلام کرده‌اند که «هیچ مدرکی در دست نیست» که نشان دهد کسی یا گروهی به شبکه اصلی سوئیفت دسترسی پیدا کرده است.

رویترز به نقل از یک کارشناس امنیت سایبری می‌گوید که اسناد هک‌شده که در فضای اینترنت منتشر شده حاوی کدهایی کامپیوتری است که جنایتکاران و کلاه‌برداران می‌توانند با استفاده از آنها به سرورهای سیستم سوئیفت رخنه کنند.

هک شدن سیستم سوئیفت از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که این سیستم بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی در سراسر جهان را در بر می‌گیرد که سالانه با مبادله بیش از شش میلیارد پیام، معادل صدها میلیارد دلار پول را بین ۲۱۵ کشور و سرزمین خودمختار اقتصادی در جهان جابه‌جا می‌کنند.

سوئیفت که مخفف «انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» است زیر نظارت نظام حقوقی بلژیک فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن نیز در همین کشور قرار دارد.

اسنادِ حاکی از رخنه سازمان امنیت ملی آمریکا در سیستم سوئیفت در چند جا مهر و نشان ان‌اس‌ای را دارند و به دست گروهی هکر منتشر شده‌اند که خود را «معامله‌گران سایه» می‌نامند.

این نخستین بار نیست که اخباری از رخنه در این سیستم مهم بین بانکی منتشر می‌شود.

اوایل اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ سوئیفت در بیانیه‌ای رسما اذعان کرد که آلت دست عده‌ای هکر شده که میلیون‌ها دلار را از حساب بانک مرکزی بنگلادش در نیویورک ربوده‌اند.

این شبکه در همان زمان همچنین از مشتریان خود خواست نرم‌افزار سوئیفت را به‌روز کنند.

سرقت سایبری ۸۱ میلیون دلاری از بانک مرکزی بنگلادش که در ماه مارس ۲۰۱۶ رئیس این بانک را نیز به استعفا کشاند در همان زمان رسانه‌ای شدن، «بزرگ‌ترین سرقت سایبری» جهان نام گرفت.

سوئیفت در بیانیه مربوطه اذعان کرده بود که هکرهای مسئول این سرقت برای پوشاندن رد خود و گم کردن مکان انتقال پول مسروقه، «نرم‌افزار سوئیفت در کامپیوترهای بانک بنگلادشی را دست‌کاری کرده‌اند».

آن طور که رویترز در گزارش خود می‌گوید، اسناد تازه‌منتشرشده نیز چنین امکانی را به سارقان اینترنتی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG