لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

حذف حماس از فهرست گروه‌های تروریستی به دست دادگاه حقوق بشر


خالد مشعل،‌ رهبر حماس
خالد مشعل،‌ رهبر حماس

دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، نام حماس را از فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه حذف کرد. دادگاه اعلام کرد که گنجاندن حماس در این فهرست با «معیارهای» اروپا انطباق نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه استدلال کرد که قرار گرفتن حماس در سیاهه تروریستی با ملاک و معیارهای اتحادیه انطباق نداشته است.

در حکم دادگاه آمده است، تصمیم پیشین به طور موثق گرفته نشده، بلکه بر اساس اطلاعاتی از جمله در اینترنت گرفته شده است.

دادگاه اروپایی همچنین اعلام کرد که شواهد و مدارک متقن و محکمه‌پسند در تصمیم قبلی ارائه نشده بود.

خانم لیلیان گلوک، حقوقدان اروپایی که به نمایندگی از سوی حماس در پاک کردن نام حماس در دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا فعالیت کرده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت، از این تصمیم «خشنود» است.

با این حال، حکم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در خارج کردن نام حماس از فهرست تروریستی برای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا الزام‌آور نیست.

بسیاری از دولت‌های مهم اروپایی از جمله بریتانیا و آلمان حماس را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در عین حال تحریم‌های برقرار شده علیه حماس را لغو نکرد.

این دادگاه همچنین دست اتحادیه اروپا را در ارائه پرونده جدید علیه ماهیت حماس باز گذاشت و اعلام کرد اگر اتحادیه اروپا بخواهد علیه حکم امروز فرجام‌خواهی کند، فرصت دارد در سه ماه آینده اقدام کند.

به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۳ پس از یک سلسله تلاش‌های فشرده مشترک اسرائیل و آمریکا حماس را در سیاه تروریستی قرار داده است.

پاک شدن نام حماس از فهرست تروریستی کشورهای اتحادیه اروپا به این جنبش فلسطینی امکان می‌دهد که تماس با مقامات کشورها و پارلمان‌های اروپایی را گسترش دهد.

برخی از کشورهای اروپایی از جمله دولت‌های اسکاندیناوی با وجود تروریستی نامیدن حماس از سوی اتحادیه اروپا در یازده سال گذشته، سطح محدودی از تماس با مقامات حماس را حفظ کرده بودند.

واکنش‌ها به تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در مورد حماس

بر اساس گزارش رویترز، سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در باریکه غزه، از اعلام تصمیم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا حسن استقبال کرد.

ابو زهری با توصیف این حکم به عنوان «یک دستاورد بزرگ برای ملت فلسطین» گفت که «بی‌عدالتی و ظلم» در قبال ماهیت حماس تا حدی جبران شده است.

اما دولت اسرائیل بلافاصله از تصیم دادگاه اروپایی شدیداً انتقاد کرد.

بر‌ اساس گزارش رادیو اسرائیل، نخست وزیر این کشور ساعتی پس از انتشار این حکم گفت از اتحادیه اروپا می‌خواهیم که دوباره حماس را در این فهرست قرار دهد، زیرا سخن از یک «گروه تروریستی تمام‌‌عیار است».

حماس سه ماه پیش درگیر یک جنگ ویرانگر و پرتلفات در غزه با ارتش اسرائیل بود.

حماس در روزهای گذشته بیست و هفتمین سالروز برپایی خود را با برگزاری رشته آیین‌ها و رژه نظامی در غزه جشن گرفت و از تداوم یاری‌های مالی و نظامی ایران به این سازمان تجلیل کرد.

XS
SM
MD
LG