لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

پیشنهاد قدیانی، زندانی سیاسی، برای نام‌گذاری ۹ دی به عنوان «روز نکبت»


ابوالفضل قدیانی از جمله به جرم توهین به آیت‌الله خامنه‌ای در زندان است
ابوالفضل قدیانی از جمله به جرم توهین به آیت‌الله خامنه‌ای در زندان است
ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی محبوس در اوین، در نامه‌ای که روز شنبه، ۹ دی‌ماه، منتشر شد با اظهار این نظر که روز نهم دی بیانگر «حقارت استبداد» در ایران است پیشنهاد کرد که این روز به عنوان «روز نکبت استبداد دینی» نام‌گذاری شود.

تجمع روز نهم دی در سال ۱۳۸۸ که از سوی مقامات جمهوری اسلامی به عنوان «معجزه» و «تجمع چند ده میلیونی» توصیف شده در واکنش به اعتراض گسترده حامیان جنبش سبز و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این سال برگزار شد.

سه روز پس از عاشورای سال ۱۳۸۸ که شاهد یکی از شدیدترین و گسترده‌ترین اعتراضات و ناآرامی‌ها به دنبال انتخابات این سال بود و با سرکوب شدید نیروهای حکومتی روبه‌رو شد، حامیان حکومت جمهوری اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای در تهران و چند شهر دیگر گردهم آمدند.

در جریان یکی از همین گردهم‌آیی‌ها در نهم دی‌ماه ۱۳۸۸ آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد، در سخنرانی خود معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم را «مشتی گوساله و بزغاله» خواند.

از آن پس تاکنون مقامات جمهوری اسلامی هر ساله با نزدیک شدن به سالگرد این روز از آن به عنوان «یوم‌الله»، «معجزه» و همچنین به قول رهبر جمهوری اسلامی ادامه «حضور بی‌نظیر تاریخی در سال ۵۷» توصیف کرده‌اند.

در واکنش به همین اظهار نظرها، ابوالفضل قدیانی که از او به عنوان یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی ایران یاد می‌شود و از جمله به دلیل اتهام به آیت‌الله خامنه‌ای محبوس است از روز نهم دی‌ماه به عنوان «حرکتی نمایشی» یاد کرده است.

آقای قدیانی در نامه خود چنین می‌گوید که حکومت جمهوری اسلامی در تلاش است تا با استفاده از این روز و جمع کردن مردم برای خود مشروعیت و «وجهه مردمی» کسب کند.

از همین رو او پیشنهاد کرده است که همان طور که فلسطینی‌ها سالروز تاسیس کشور اسرائیل را «روز نکبت» می‌نامند مردم ایران نیز نهم دی‌ماه را «روز نکبت استبداد دینی» بنامند،‌ چرا که این روز «نمایش‌دهنده حقارت و واماندگی استبداد در برابر خواست آزادی‌خواهانه ملت ایران» است.

او با نام بردن از آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان «مستبد ایران» همچنین می‌گوید: «یکی از عوامل برپایی نمایش مضحک و رسوای نهم دی ۸۸ را باید در حسادت مستبد ایران نسبت به راهپیمایی ملی میلیونی هواداران جنبش سبز به‌ویژه در روز ۲۵ خرداد همان سال جستجو کرد.»

این‌ها همه در حالی است که مقامات ایران به‌ویژه در چند روز گذشته و با نزدیک شدن به سالگرد تجمع نهم دی ۸۸ این روز را «انقلاب جدیدی در فضای سیاسی کشور»، «مهر پایان بر جریان‌های برانداز» و «حماسه» خوانده و مهدی طائب، رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار، هشدار داده است که کسانی که «حماسه ۹ دی را درک نکرده‌اند» بهتر است اصلا در انتخابات ۹۲ نامزد نشوند.
XS
SM
MD
LG